Pause-hanke
Pause-hanke puuttuu yläkouluikäisten nuorten digipelaamisen ja sosiaalisen median käytön aiheuttamiin haittoihin. Hankkeessa työtä tehdään yhdessä huoltajien ja koulujen henkilöstön kanssa.
Nuorten digitaalisten medioiden käytön haasteet ja vaikutukset hyvinvointiin herättävät kysymyksiä monissa perheissä ja kouluissa. Pause-hanke (2023-2025) kehittää työvälineitä nuorten digipelaamiseen ja sosiaalisen median käyttöön liittyvien haasteiden tunnistamiseen ja niiden ratkaisemiseen.
Työtä tehdään yhdessä kasvattajien kanssa. Työvälineet on suunnattu erityisesti haastavimpia tilanteita käsitteleville yläkouluikäisten nuorten huoltajille ja yläkoulujen henkilöstöille. Yksilöllisiä ratkaisuja kehitetään ja testataan yhdessä perheiden ja koulujen kanssa. Hankkeessa tuotetaan kaikille avoin toimintamalli, joka helpottaa digipelaamisesta ja sosiaalisen median käyttöön liittyviä haittoja kohtaavia nuoria ja heidän perheitään. Hanke toteutetaan STEA:n rahoituksella.
Olisiko koulusi hyvä teroittaa älypuhelimiin ja muihin laitteisiin liittyvät sääntönsä? Pause on keväästä alkaen tukenut kouluja digitaalisen median suunnitelmien valmistelussa ja käytäntöön saattamisessa. Haemme nyt uusia yhteistyökouluja toteuttamaan digitaalisen median suunnitelmaa yhdessä hankkeen kanssa. Hanke valmistelee työpajapäivän, jonka aikana kirjataan ylös koulun olemassa olevat digitaalista mediaa (älypuhelimet ja muut laitteet) koskevat säännöt, periaatteet ja käytännöt. Tuloksena valmistuu selkeä ja ytimekäs suunnitelma, johon koulun ammattilaiset voivat tukeutua työssään, ja jota voidaan käyttää viestinnän välineenä oppilaille ja heidän vanhemmilleen. Digitaalisen median suunnitelmia toteutetaan ensisijaisesti yläkoulujen kanssa.
Etsimme hankkeen kehittämien työvälineiden testaajiksi yläkoulujen ammattilaisia ja yläkoululaisten huoltajia. Liittymällä hankkeen sähköpostilistalle saat käyttöösi erilaisia kehitysvaiheessa olevia koulun ja kodin haasteisiin soveltuvia työvälineitä. Kokoamme ilmoittautuneille muutaman kerran vuodessa mahdollisuuksia osallistua testaamiseen sekä päivityksiä hankkeen etenemisestä ja uusinta tietoa some- ja digipelihaitoista.
Työ perustuu tutkittuun tietoon ja asiantuntemukseen
Hankkeen työ perustuu tutkittuun tietoon, hankkeen julkaisemaan selvitykseen sekä yhteiskehittämiseen kohderyhmien kanssa.
Hankkeessa hyödynnetään EHYT ry:n vahvaa pelikasvatuksellista ja ehkäisevän päihdetyön osaamista ja syvennetään tietoa etenkin nuorten sosiaalisen median käytöstä sekä siihen liittyvistä ilmiöistä.
Hanke tekee tiivistä yhteistyötä EHYT ry:n valtakunnallisen oppilaitosverkoston ja useiden yläkoulujen kanssa. Hankekumppanina digipelaamisen kysymyksissä on digipeliongelmissa auttava Peluuri ja erityisesti sen Restart-toiminta.