Lapsen ensimmäinen älypuhelin – vinkkejä vanhemmalle
Moni lapsi saa ensimmäisen puhelimen käyttöönsä koulutiensä aloittaessaan. Samalla lapsi ottaa ensiaskelia kohti itsenäistä mediankäyttöä. Minkä tahansa älylaitteen perhe päättääkään lapselle hankkia, kasvatuskysymykset saapuvat kuvaan sen mukana.
Tue lasta median käytössä
Digitaalisten medioiden käyttäminen on osa nykylapsen maailmaa ja mediakulttuuria. Lapsi leikkii pelien avulla ja ammentaa median aiheista ideoita mielikuvitusleikkeihin . Digitaaliset mediat, kuten pelit ja sovellukset tarjoavat maailman, joka myös tukee lapsen kaverisuhteita ja yhteisöihin kiinnittymistä.
On tärkeää, että vanhempi tukee lasta ensimmäisen älypuhelimen kanssa ohjaamalla lasta tälle soveltuvien sisältöjen pariin. Vanhemman kannattaa arvioida ja selvittää, mitä lapsi tekee puhelimellaan, ja keskustella uudessa mediaympäristössä toimimisesta sekä lapsen että tämän kavereiden perheiden kanssa. Kaikki sovellukset keräävät käyttäjistään tietoja, joten lapsen puhelimen osalta sovellusten kanssa tulee käyttää valikoivaa harkintaa. Lapsen innostuneisuutta ja kiinnostusta kannattaa tukea keskustelemalla mediasisällöistä yhdessä lapsen kanssa .
On hyvä muistaa, että ekaluokkalainen tarvitsee vielä paljon apua ensimmäisen älypuhelimensa kanssa. Seitsemänvuotias opettelee vasta lukemaan, eikä laitteen toimintalogiikka tai se, mihin laitetta ylipäätään käytetään ole vielä tuttua. On tärkeää, että vanhempi tutustuu laitteen toimintoihin yhdessä lapsen kanssa ja harjoittelee laitteen käyttöä. Puhelimen kaikkia toimintoja ei kannata ottaa käyttöön kerralla, vaan niiden käyttöön voi tutustua yhdessä ajan kanssa.
Selkeät säännöt helpottavat arkea
Oman puhelimen myötä lapsen mediankäytön määrä yleensä lisääntyy. Puhelimeen liittyvät säännöt ovat tuki ja turva lapselle, joka vasta harjoittelee niin puhelimen kuin oman ajankäyttöä. Puhelimen käyttöä on hyvä säädellä ensisijaisesti keskustelun ja yhdessä sovittujen sääntöjen kautta. Jotkin manuaaliset estot esimerkiksi rahankäyttöön, latauksiin tai ikärajoitettuihin sisältöihin voivat olla kuitenkin vielä nuoren lapsen kohdalla paikallaan.
Riittävä uni ja hyvä ergonomia estää fyysisten haittojen syntymistä tehokkaasti. Lapselle voi asentaa puhelimeen esimerkiksi valosuodattimen ja opettaa siihen, ettei puhelinta käytetä makuuhuoneessa. Tärkeintä on ylläpitää arjen monipuolisuutta, jolloin puhelimella istuminen ei ole helppo luppoajan täyte, vaan puhelin on tarkoituksenmukainen mediaväline – myös koulussa .
Ekaluokkalainen tarvitsee ajankäyttöön vielä aikuisen tukea ja yhdessä sovittuja rajoja. Apuvälineeksi sopii esimerkiksi Family Link tai muut vastaavat sovellukset, jotka auttavat vanhempaa seuraamaan lapsen puhelimen käyttöä. Family Linkin avulla voi esimerkiksi valvoa, mitä sovelluksia puhelimeen ladataan ja minkä verran niitä käytetään, puhelimen käyttö voidaan myös estää esimerkiksi yön ajaksi.
Turvallisuudesta voi puhua avoimesti
Vaikka lapsi osaisi käyttää laitetta näppärästi, hän ei vielä osaa arvioida sen kautta kohtaamiaan tilanteita. Vanhempi voi aloittaa sovellusten käyttämisen lapsen kanssa ja opastaa siihen liittyviä sääntöjä. Yhdessä on hyvä sopia, ettei WhatsAppia esimerkiksi käytetä kuin perheen sisäiseen viestintään ja vanhemman tulee tuntea lapsen verkossa tapaamat kaverit.
Lapsella on oikeus yksityisyyteen puhelimensa suhteen, mutta on hyvä kannustaa kulttuuriin, jossa lapsen on helppo tulla keskustelemaan vanheman kanssa häntä askarruttavista, pelottavista tai häiritsevistä asioista. Lapsella on syytä olla valmiit toimintaohjeet niin, että hän tietää pääsevänsä ahdistavasta tilanteesta halutessaan pois. Kannattaa myös selvittää löytyykö sovelluksista raportointityökaluja, joiden avulla voidaan puuttua häirintään tai kiusaamiseen.
Vastuullisen rahankäytön opettelu on osa mediakasvatusta
Moni peli tarjoaa nykyisin runsaasti mahdollisuuksia käyttää pelaamisen aikana oikeaa rahaa. Tämä saattaa olla lapselle ensimmäisiä tilanteita, joissa hän joutuu pohtimaan omaa rahankäyttöään. Lapsi ei välttämättä käsitä pelin leikkirahan ja oikean rahan eroa, ymmärrä rahan arvoa tai kykene hahmottamaan pienistä ostoksista syntyviä summia.
Vanhemman on hyödyllistä tutustua puhelimen tekniikkaan ja selvittää ainakin, mitä kaikkea pelissä voi ostaa ja kuinka rahankäyttöä voidaan rajata. Usein luottokorttia turvallisempi maksuväline voi olla esimerkiksi lahjakortti. Samalla on tärkeää keskustella lapsen kanssa siitä, kuinka paljon peliin saattaa kulua rahaa ja mitä muuta kyseisellä summalla saisi. Rahasummien ja arvon hahmottaminen on tärkeää, vaikka digitaaliset hyödykkeet tai peleissä eteneminen voivatkin olla lapselle tärkeämpää kuin mikään tavara.
Vanhemman esimerkki luo käyttäytymisen malleja
Vanhempi on lapsen elämän tärkein ihminen ja esimerkki. Vanhemman oman puhelimen käytön tulisi mukailla lapselle annettuja ohjeistuksia. Lapsi ei välttämättä kiinnitä huomiota siihen, mitä vanhempi tarkalleen ottaen tekee puhelimellaan – olkoon se työsähköpostien lukemista, laskujen maksamista tai TikTokin selaamista – jos vanhempi hän keskittyy puhelimeen silloin, kun se on lapselta kielletty.
Arjessa vanhemman on hyvä pitää itsekin mediasta vapaita hetkiä, mikäli niitä edellytetään myös lapselta. Tämä sitouttaa noudattamaan yhdessä sovittuja sääntöjä ja auttaa kiinnittämään huomiota puhelimen käytön tarkoituksenmukaisuuteen myös yleisemmin.