Koulut alkavat – viisi vinkkiä nuorten laitteiden käytön hallitsemiseen
Kääntyikö nuoren kello päälaelleen loman aikana? Vaikeuttiko kesän vapaus somesta ja pelaamisesta sovituista säännöistä kiinni pitämistä? Kokosimme viisi vinkkiä laitteiden käytön hallitsemiseen koulujen alkaessa.
Kesät tuntuvat nuorena kestävän ikuisuuden. Suvivirren päätyttyä arjen rutiinit muuttuvat kuin taikasauvan heilautuksesta ja erilaiseen elämänrytmiin pääsee uppoutumaan kokonaisvaltaisesti. Puhelimen ja muiden laitteiden käyttöön liittyvät periaatteet lipsuvat helposti, kun lähtö treeneihin ei keskeytäkään tietokoneella pelaamista ja ryhmächat ei hiljenekään yön pikkutunneilla. Henkinen etäisyys ehtii joskus muodostua suureksi, ja paluu koulun penkille vaatii hieman valmistautumista.
Keskustelu ja huoli nuorten digitaalisen median käytöstä tulee varmasti lähes jokaiselle kasvattajalle taas vastaan kouluvuoden käynnistyessä. Varsinkin älypuhelinten käyttö koulupäivän aikana herätti alkuvuodesta runsaasti keskustelua mediassa. Hallitusohjelman mukaan luvassa on muutoksia myös lainsäädäntöön laitteiden käytön rajoittamiseksi koulussa, mutta tarkempaa tietoa uudistuksista ei vielä ole.
Paras tapa vähentää huolta ja stressiä oman nuoren pärjäämisestä on valmistautua mahdollisiin haasteisiin. Kokosimme huoltajien tueksi nuorten digilaitteiden tasapainoiseen käyttöön viisi vinkkiä, joita jokaisessa kodissa voidaan kokeilla kouluvuoden käynnistyessä.
1. Tarkasta koulun säännöt laitteiden käytöstä
Laaja julkinen keskustelu on saanut monet koulut jo tarttumaan haasteeseen ja tekemään järjestyssääntöihinsä kirjauksen puhelinten sekä muiden laitteiden käytöstä koulupäivän aikana. Esimerkiksi Helsingissä kouluja on ohjeistettu kieltämään puhelinten käyttö oppitunneilla syksystä alkaen.
Koulun järjestyssäännöt ja niihin tulleet mahdolliset muutokset voi käydä nuoren kanssa yhdessä läpi. Huomiota kannattaa kiinnittää ainakin siihen, kuinka koulu suhtautuu älypuhelimen käyttöön tunneilla ja välitunneilla, tarvitaanko joillakin tunneilla laitteita työvälineinä, ja mihin aikaan päivästä nuoreen saa tarvittaessa yhteyden. On hyvä myös erikseen pohtia, missä laitteita kannattaa säilyttää koulupäivän aikana, jos koulu ei sitä erikseen määrittele.
2. Arjen rakenteisiin palaaminen
Loman aikana päivät pääsevät joskus itse kullakin sekoittumaan toisiinsa ja puuroutumaan keskenään. Sovitut periaatteet laitteiden käytölle sopivista ajoista ja paikoista saattavat lipsua. Se ei välttämättä ole huono asia rentoutumisen näkökulmasta, mutta arjen alkaessa päivien rytmittämiseen on hyvä päästä takaisin kiinni nopeasti.
Nuoren kanssa voi pohtia, miltä tulevien viikkojen aikataulut näyttävät. Tulevaa lukujärjestystä on hyödyllistä tarkastella yhdessä heti kun mahdollista ja pohtia, miltä arki näyttää. Laitteiden käyttöön liittyvät yhteiset säännöt kannattaa kerrata ja päivittää nuoren omia toiveita kuunnellen. Hiljalleen on hyvä palauttaa myös muita arjen rutiineja, kuten perheen yhteisiä hetkiä.
3. Unirytmin kääntäminen
Aikaisen herätyksen puuttuessa illat venyvät helposti pitkälle yöhön. On melkeinpä perinne, että nuoret käyttävät lomaviikkojen päivät nukkumiseen. Unirytmin kääntäminen takaisin ei kuitenkaan käy hetkessä, kuten jokainen pahasta jet lagista kärsinyt tietää. Operaatio olisikin hyvä aloittaa mahdollisimman pian.
On tärkeää sopia, mihin aikaan laitteiden käyttö täytyy lopettaa ja kuinka varmistetaan, etteivät ne häiritse unta. Tarvitseeko puhelimen esimerkiksi olla yöpöydällä sänkyyn kömpiessä ja voiko ilmoitukset sekä värinän säätää pois yön ajaksi? Yhdessä on hyvä pohtia parempia nukkumista edeltäviä rentoutumisen tapoja. Riittävä fyysinen rasitus päivän aikana varmistaa, että uni maistuu illan hämärtyessä.
4. Kouluunpaluuhermostuksen kampittaminen
Monille nuorille laitteisiin uppoutuminen on eskapismia, arjen pakenemista. Uupunut mieli hakeutuu helposti välittömien virikkeiden äärelle. Kesän loppua kohden lisääntyvä ruutuihin uppoutuminen ja vaikeus keskittyä saattavatkin kertoa, että nuorta painaa jokin muu.
Onko alkavassa kouluvuodessa jotakin, jonka nuori kokee erityisen jännittävänä tai ahdistavana? Osalle syksy ja koulun alkaminen tarkoittaa iloista jälleennäkemistä kavereiden kanssa, toiset taas stressaavat palaamista sosiaaliseen ympäristöön. Erityisesti uudessa koulussa uusien luokkakavereiden kanssa aloittavalle hetki on herkkä ja paine olla jatkuvasti tavoitettavissa on suuri. Keskustelemalla on mahdollista päästä yhteisymmärrykseen siitä, mitkä ovat sopivia aikoja ja tapoja kavereiden kanssa viestittelemiseen.
Yhteisten sääntöjen tulisi olla selkeitä, jotta ne eivät tuntuisi nuoresta mielivaltaisilta. Ennakointi on tärkeää; tärkeän pelin tai keskustelun keskeyttäminen ilman varoitusta saattaa aiheuttaa ahdistusta ja täten konflikteja.
5. Puhelimen asetusten läpi käyminen
Koulun alkamiseen on tapana valmistautua työvälineiden läpi käymisellä. Vihkojen, penaalien, reppujen, kynien ja kumien lisäksi kannattaa varmistaa, että digitaaliset laitteet ovat ajan tasalla. Uusinta mallia puhelimesta ei tarvitse hankkia, mutta käytössä olevien laitteiden asetukset olisi hyödyllistä käydä nuoren kanssa läpi.
Anna nuoren itse kertoa, mitä hän tarvitsee. Kuinka paljon ilmoituksia puhelimeen tulee päivässä ja ovatko ne kaikki tarpeellisia? Mitä sovelluksia puhelimella on ja mitkä niistä ovat oikeasti sellaisia, joiden käyttäminen on mielekästä? Onko digilaitteessa esimerkiksi jotain sellaista, mitä hän hyödyntää oppimisessa?
Edellä mainitut kysymykset eivät päde ainoastaan nuoreen, vaan asetusten hienosäätäminen on tärkeää myös aikuisille. Nuorelta voikin kysyä apua asetustensa viilaamiseen ja samalla tiedustella, kuinka hän oman puhelimensa kanssa toimii.
Pause on EHYT ry:n hanke, joka kehittää työvälineitä nuorten digipelaamisen ja sosiaalisen median käyttöön liittyvien haasteiden tunnistamiseen ja ratkaisemiseen. Työvälineet on suunnattu erityisesti yläkouluikäisten nuorten huoltajille ja yläkoulujen henkilöstöille.