Täällä soittajan hätä otetaan tosissaan
Minttu Tavia johtaa EHYTin Päihdeneuvontapuhelinta. Hänelle on tärkeää, että jokainen tuhansista soittajista tulee kuulluksi ja saa osakseen empatiaa.
”Tämä oli paras apu 20 vuoden aikana”, kirjoittaa Päihdeneuvontaan soittanut palautteessaan. Hän oli soittanut läheisensä päihteiden käytön vuoksi.
Puhelu on siis tarjonnut soittajalle enemmän apua kuin lukuisat aiemmat avunetsimiskerrat yhteensä vuosien aikana.
Miksi juuri Päihdeneuvonnan yksittäiset puhelut voivat muuttaa päihdeongelmaisen ihmisen elämän suunnan?
”Meillä soittaja tulee kuulluksi”, Päihdeneuvonnan päällikkö Minttu Tavia sanoo.
Kuulluksi tuleminen tarkoittaa yksinkertaista asiaa. Soittajan sanomat asiat kuunnellaan loppuun asti ja hänen kokemuksensa otetaan tosissaan, eikä ongelmia vähätellä, kauhistella tai moralisoida.
”Päihteiden käyttäjän ja hänen läheistensä jaksaminen on meille tärkeää, ja kysymme jaksamisesta usein soittajalta”, Tavia sanoo.
Empatia ja kuulluksi tuleminen on kirjattu ylös Päihdeneuvonnan palvelulupaukseen: ne luvataan joka ikiselle soittajalle.
Päihdeneuvonnan puhelinpalvelussa päihderiippuvaista ihmistä ei siis syyllistetä hänen päihteiden käytöstään, vaikka elämä olisi todella vaikeaa oman käytön takia.
Sen sijaan soittajalle tarjotaan keskustelutukea ja neuvoja päihdeongelman selättämiseen.
Edes nimeä ei tarvitse kertoa
Päihdeneuvontaan voi soittaa kuka tahansa päihteiden käyttäjä, hänen läheisensä tai työssään päihteiden käyttäjiä kohtaava ammattilainen. Maksuton palvelunumero on auki ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Soittoja tulee vuodessa tuhansia.
Päihdeongelmat ovat kasvussa. Erityisesti huumausaineita käytetään Minttu Tavian mukaan entistä enemmän.
”Toivoisin ihmisten muistavan, että päihderiippuvaiset ovat jonkun lapsia ja läheisiä. Kukaan ei ole pelkästään päihteiden käyttäjä”, Minttu Tavia sanoo.
Nyt korona-aikana työssäkäyvien soittajien päihdeongelmat ovat usein pahentuneet, kun lomautuksen aikana tai etätöissä työkaverit eivät huomaa esimerkiksi juomista.
Soittaja päättää itse, mitä hän puhelun aikana kertoo itsestään ja päihteiden käytöstään. Edes omaa nimeä ei tarvitse kertoa.
Omaa tai läheisen päihteiden käyttöä ei ole aina helppo ottaa puheeksi. Anonyymi palvelu takaa sen, että mahdollisimman moni uskaltaa tarttua puhelimeen.
”Matala kynnys ottaa yhteyttä on meille tärkeää. Kuka tahansa voi soittaa, jos kokee päihteiden käyttöön liittyviä haasteita”, Minttu Tavia rohkaisee.
Usein soittaja kaipaa keskusteluapua ja kuuntelijaa. Monet soittavat sen lisäksi kysyäkseen neuvoa, miten pääsevät esimerkiksi päihdehoitoon.
Työntekijät auttavat mielellään etsien eri palvelujen yhteystietoja. Päihteiden käyttäjien läheisille kerrotaan rehellisesti, etteivät he voi lopettaa toisen juomista, vaan päihteiden käyttäjän pitää haluta itse saada apua.
Stigma vähenee puhumalla
Päihdeneuvonnan päällikkö Minttu Tavia pitää tärkeänä, että palvelu voi vähentää päihteiden käyttöön liittyvää stigmaa eli leimaa.
Koska Päihdeneuvontaan voi soittaa kertomatta nimeään, myös omaa päihteiden käyttöään salaileva ja häpeilevä soittaja voi rohkaistua hakemaan apua.
Seuraavassa puhelussa, esimerkiksi terveyskeskukseen, voi jo uskaltaa kertoa omasta päihdeongelmastaan omalla nimellään.
”Päihteiden käyttöön liittyvissä ongelmissa ei ole mitään hävettävää. Suurin osa suomalaista, joilla on haasteita alkoholinkäytön kanssa, ovat työssäkäyviä”, Tavia muistuttaa.
Apua kannattaa siis hakea, vaikkei oma päihteiden käyttö olisikaan pahinta mahdollista laatua – ongelmien ei tarvitse olla edennyt esimerkiksi siihen pisteeseen asti, että on jo menettänyt työnsä ennen kuin voi hakea apua soittamalla Päihdeneuvontaan.
”Viime aikoina on puhuttu paljon mielenterveysongelmista, joten mielenterveyden häiriöt ovat normalisoituneet. Toivoisin samaa päihdeongelmille, että ymmärrettäisiin senkin voivan tulla kenelle vain. Päihdeongelmahan koskettaa suurimman osan suomalaisista lähipiiriä, koska runsas alkoholin käyttö on niin yleistä”, Minttu Tavia sanoo.
Hän muistuttaa, että päihderiippuvuus on oikea ongelma.
”Siitä ei useinkaan selviä yksin. Ja kun ihminen hakee apua, sitä pitäisi myös järjestyä”, Minttu Tavia sanoo.
Elämään löytyy uudestaan toivoa
Minttu Tavia pitää erityisen koskettavina puheluita, joissa nuori soittaja on ajautunut niin pahaan umpikujaan elämässään, ettei tunnu keksivän enää mitään ulospääsyä. Puhelussa ammattilaisen kanssa ratkaisun avaimia saattaa kuitenkin löytyä.
”Meillä on loistavat työntekijät, jotka ovat todellisia ammattilaisia kohtaamaan ihmisiä ja antamaan heille keskustelutukea ja ammatillista neuvontaa”, Tavia sanoo.
Usein puhelu auttaa niin, että sen avulla soittaja pystyy itse jäsentämään rankkaa elämäntilannettaan paremmin – ja näkeekin puhelun lopussa elämässään taas edes hiukan valoa.
”Kuulluksi tulemisen kokemus on ihmisille niin tärkeä, että sitä ei voi liikaa korostaa”, Minttu Tavia sanoo.
Auttamistyö kuormittaa välillä myös auttajaa. Työ päihdeongelmien parissa ei silti mene liikaa Minttu Tavian ihon alle.
Kun Tavia lähtee töistä, hän nollaa päivän uppoutumalla aivan toiseen maailmaan: lukee työmatkalla romaania tai kuuntelee podcastia. Tavia purkaa henkistä kuormitustaan myös joogaamalla ja kävelemällä metsässä vapaa-aikanaan.
Teksti: Hertta-Mari Kaukonen
Kuva ja video: Antti KIrves / EHYT ry
Minttu Tavia
Ikä: 36 vuotta
Ammatti: Päihdeneuvontapuhelimen päällikkö
Asuu: Espoossa ja on kotoisin Oulusta
Harrastukset: jooga, lukeminen ja työmatkapyöräily