Uusi hanke auttaa nuoria löytämään tasapainon digitaalisten medioiden käytössä
Digitaalisten medioiden käytön vaikutukset lasten ja nuorten hyvinvointiin mietityttävät monissa perheissä ja kouluissa. EHYTin uusi kolmivuotinen Pause-hanke puuttuu nuorten digipelaamisen ja sosiaalisen median käytön aiheuttamiin haittoihin. Työtä tullaan tekemään yhdessä huoltajien ja koulujen henkilöstön kanssa.
Uudessa Pause-hankkeessa autetaan yläkouluikäisiä nuoria löytämään tasapainon digitaalisten medioiden käytön hyötyjen ja haittojen välillä.
”Vaikka useimmille nuorille somen käyttö ja digipelaaminen eivät tuota ongelmia, nuorilla on alttiutta monenlaisille haitoille muun muassa siksi, että heidän tunne- ja itsesäätelytaitonsa eivät ole vielä täysin kehittyneet. Pelaamisesta ja somen käytöstä voi olla myös vaikeaa pitää taukoa, sillä iso osa nuorten elämän tärkeästä vuorovaikutuksesta ja kaverisuhteiden ylläpidosta tapahtuu niiden kautta”, sanoo Pause-hankkeen projektipäällikkö Aino Harvola.
Pause-hankkeessa tullaan kehittämään työvälineitä yläkouluikäisten nuorten digipelaamisen ja sosiaalisen median käyttöön liittyvien haasteiden tunnistamiseen ja niiden ratkaisemiseen. Ratkaisuja lähdetään kehittämään yhteistyössä yläkouluikäisten nuorten huoltajien ja koulujen henkilöstön kanssa. Lopputuloksena tuotetaan kaikille avoin toimintamalli, joka hyödyttää erilaisissa haasteellisissa tilanteissa olevia perheitä ja kasvatusyhteisöjä.
”Hankkeelle on selvästi kysyntää, tällaisia matalan kynnyksen välineitä ole ollut aiemmin tälle ikäryhmälle tarjolla. Tarve on näkynyt myös EHYTin pelikasvatuksen tunneilla ja vanhempainilloissa. Aina aika ajoin vastaan on tullut nuori, jonka digipelien tai sosiaalisen median kanavien liiallinen käyttö olisi vaatinut vielä vahvempaa ja pitkäjännitteisempää arjen tasapainon tukemista”, jatkaa Harvola.
Nuorten hyvinvoinnin tukeminen vaatii yhteistyötä kasvattajien kanssa.
”Yläkouluikäisten nuoren haasteet ovat väistämättä myös koko perheen ja koulun asia. Siksi nämä ovat luonnollisia paikkoja, joissa tukea prosessiin voidaan tarjota. Toki tulemme kuulemaan tarkasti myös nuorten mielipiteitä hankkeen kehitystyössä”, kertoo Harvola.
Kysely auttaa kartoittamaan lähtötilanteen
Sekä somenkäyttöön että digipelaamiseen liittyvät haasteet ovat monisyisiä, eikä etenkään somenkäytön vaikutuksista ole vielä riittävästi tietoa. Tätä informaatiota hankkeessa lähdetään kartoittamaan erilaisiin tapauksiin tutustumalla.
”Tilanteet voivat olla perheissä hyvin vaihtelevia ja on tärkeää, että löydämme erilaisia ratkaisumalleja erilaisiin tilanteisiin. Tulemme kuulemaan laajasti kasvattajia, jotta saamme parhaan kuvan siitä, mikä nuorten tilanteissa on samaa tai erilaista”, toteaa Harvola.
Työ alkaa selvityksellä, johon kuuluu kasvattajille suunnattu verkkokysely sekä tutkimushaastatteluja. Kehitettäviä työvälineitä tullaan testaamaan monenlaisten perheiden ja oppilaitosyhteisöjen kanssa. Kehitystyöhön osallistuvien perheiden ja kouluyhteisöjen määrää on tarkoitus kasvattaa hankkeen mittaan.
STEA:n rahoittama Pause-hanke toteutetaan vuosina 2023-2025.
Tutustu hankkeeseen
Pause-hanke
Oletko yläkouluikäisen nuoren huoltaja tai yläkoulun henkilöstön jäsen? Osallistu nuorten pelaamista ja somen käyttöä koskevaan kyselyyn. Kyselyssä voi ilmoittaa myös halukkuudesta osallistua hankkeen tutkimushaastatteluun ja/tai ratkaisumallien testaamiseen.