Hallitusohjelmassa halutaan muuttaa suomalaista kansanterveysajattelua
Pääministeri Petteri Orpon hallitus aloitti 20.6. lähes kaksi kuukautta kestäneiden neuvottelujen jälkeen. Kokoomuksen, perussuomalaisten, Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen ja kristillisdemokraattien 250 sivuinen ohjelma ”Vahva ja välittävä Suomi” sisältää ison joukon muutoksia, jotka koskevat EHYTin toimintakenttää. Käymme läpi ohjelman keskeiset asiat, joita jokaisen ehkäisevän päihdetyön toimijan on syytä seurata.
Hallitusohjelmassa puhutaan ehkäisevän työn tärkeydestä. Ohjelmassa muun muassa todetaan, että ”mielenterveys- ja päihdeongelmien ehkäisy ja hyvä hoito ovat tärkeitä sekä kansanterveyden että kansantalouden näkökulmasta.” Käytännössä ainoa panostus on 9 miljoona euroa ”Kansallisen terveys- ja hyvinvointiohjelman” toteuttamiseen. Tämä 2 miljoonan vuosibudjetilla toimiva ohjelma olisi toki hyvä, mutta kokonaisuutta tarkastellessa täysin riittämätön panostus.
Vertailun vuoksi sosiaali- ja terveysministeriön toiminnasta ollaan leikkaamassa hallituskaudella 48 miljoonaa, sote-palveluista noin 1,3 miljardia ja sosiaaliturvasta yli miljardi. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksia ollaan leikkaamassa 100 miljoonalla eurolla vuodesta 2027 alkaen. Käytännössä painopistettä ollaan siirtämässä ongelmien ennaltaehkäisystä korjaavaan työhön. Ehkäisevää päihdetyötä ei varsinaisesti edes mainita hallitusohjelmassa. Ainoa maininta siitä on lauseessa ”kiinnitetään erityistä huomiota ehkäisevään mielenterveys- ja päihdetyöhön lasten ja nuorten toiminnassa.”
Nuorisoa kohderyhmänä painotetaan myös kirjauksessa ”kiinnitetään erityistä huomiota nuorten huumeidenkäytön ehkäisyyn” sekä kirjauksessa laatia laaja-alainen toimenpideohjelma nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi, hyvinvointivajeen ja mielenterveyden ongelmien paikkaamiseksi.
Muutokset alkoholipolitiikkaan
Alkoholipolitiikan painotusta siirretään sosiaali- ja terveyspolitiikasta elinkeino- ja kilpailupolitiikkaan. Nopeimmin on etenemässä lainsäädäntö, jotta ”enintään 8 prosenttia alkoholia sisältäviä käymisteitse valmistettuja juomia voi myydä päivittäistavarakaupoissa.” Lisäksi ”mahdollistetaan myös Alkolle ja kotimaisille vähittäismyyntiluvallisille toimijoille alkoholin verkkokauppa sekä muut jakeluun ja noutoon perustuvat vähittäismyyntikonseptit.”
Oluen verotusta kevennetään 25 miljoonalla eurolla ja väkevien sekä viinien verotusta kiristetään 40 miljoonalla. Halukkuutta olisi ollut isommillekin muutoksille. Nyt ne toteutuvat kuitenkin ”vain” kahtena selvityksenä: ”Tehdään puoliväliriiheen mennessä selvitys 15 prosentin vahvuisten viinien myynnin vapauttamisesta STM:n ja TEM:n yhteistyönä.” ja ”Riippumaton selvitys alkoholipolitiikan sääntelyn siirtämisestä sosiaali- ja terveysministeriöstä työ- ja elinkeinoministeriöön.”
Muutokset nikotiinipolitiikkaan
Nikotiinipolitiikassa suurin muutos tulee nikotiinipussien myynnin sallimisesta vähittäistavarakaupoissa. ”Nikotiinipussit otetaan tupakkalain soveltamisalan piiriin ja niiden myynti sallitaan noudattaen niille asetettuja sääntöjä, joilla pyritään ehkäisemään nuorisokäyttöä, harmaatuontia ja laitonta kauppaa sekä torjumaan järjestäytynyttä rikollisuutta”.
Tupakkaveron kiristämisellä suunnitellaan kerättäväksi +100 miljoonaa ja nikotiinipussien verottamisella +50 miljoonaa euroa.
Muutokset rahapelipolitiikkaan
Rahapelipolitiikassa ollaan siirtymässä kohti osittaista lisenssimallia. Hallitus on uudistamassa Suomen rahapelijärjestelmää ”avaten sitä lisenssimallilla kilpailulle viimeistään 1.1.2026.” Hallituksen ”tavoitteena on ehkäistä ja vähentää pelaamisesta aiheutuvia terveydellisiä, taloudellisia ja sosiaalisia haittoja sekä parantaa rahapelijärjestelmän kanavointiastetta — Lisenssijärjestelmän piiriin kuuluisivat lähtökohtaisesti online-kasinopelit ja online-vedonlyönti.”
Rahapelipolitiikan osalta löytyy ymmärrystä myös haittojen ehkäisemiselle ja vähentämiselle: ”Puututaan ylivelkaantumiseen ja rahapelihaittoihin varhaisessa vaiheessa.” ”Selvitetään pelikoneiden siirtämistä erillisiin valvottuihin tiloihin.” ”Mahdollistetaan kuluttajalle pelaamisen eston hankkiminen yhdeltä alustalta.” ”Varmistetaan rahapelihaittojen ehkäisemiseen riittävät resurssit.” Taloudellisia panostuksia rahapelihaittojen ehkäisyyn ei kuitenkaan esitetä.
Paradigman muutoksia ja ristiriitaisuuksia
Hallitusohjelmaan on kirjattu toimeenpantavaksi päihdepoliittisen sääntelyn purkua tavalla, joka siirtää päihdepolitiikan painopistettä sosiaali- ja terveyspolitiikasta kohti elinkeino- ja kilpailupolitiikkaa.
Selvityksissä Alkon omistajaohjauksen siirtämisestä työ- ja elinkeinoministeriöön ja viinien tuomisesta ruokakauppaan tulee huomioida erityisesti sosiaali- ja terveyspoliittiset vaikutukset. Selvityksissä ei tule antaa painoarvoa elinkeinotoimijoiden edulle, kun kyseessä on ihmisten terveyttä ja hyvinvointia koskeva asia. Viinien myynnin vapauttamiselle ei ole myöskään kaikkien hallituspuolueiden tukea.
Yhtä lailla on tärkeä tiedostaa, että viinien vapauttaminen johtaisi todennäköisesti myös väkevien alkoholijuomien myynnin laajentumiseen ja nykyisen yksinoikeusjärjestelmän murentumiseen. Hallitusohjelmassa linjataan nikotiinipussien tuomisesta pysyvästi ruokakauppoihin ja kioskeihin.
Nikotiini on voimakkaan riippuvuuspotentiaalin tuote. Nyt tuotteita käyttävät nuoret, jotka eivät ole koskaan tupakoineet, mutta muodostaneet vahvan riippuvuuden uusilla nikotiinituotteilla.
Tupakkalain 1. pykälässä todetaan lain tavoitteeksi tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen. Hallitus ottaa toimillaan askeleen päinvastaiseen suuntaan ja täten muuttaa nikotiinipolitiikan pitkäaikaista linjaa.
Rahapelipolitiikassa edistetään kilpailun avaamista lisenssimallin kautta tarkan päivämäärän kera, vaikka toisaalta todetaan, että ”lisenssimallin käyttöönoton tulee perustua huolelliseen selvitystyöhön uudistuksen yhteiskunnallisista vaikutuksista ja erityisesti sen vaikutuksista rahapelihaittojen esiintyvyyteen.”
Huumausaineista hallitusohjelma on toisaalta hyvin lyhytsanainen. Siinä todetaan vain, että ”kiinnitetään erityistä huomiota nuorten huumeidenkäytön ehkäisyyn ja nuorten huumekuolemien vähentämiseen. Arvioidaan erikseen hallituskauden aikana tarvittavat lisätoimet” ja että erikseen määritellään ”nuorten huumekuolemien vähentämistä tukevat toimet.”
Sanaa ennaltaehkäisy käytetään hallitusohjelmassa, mutta muun muassa ehkäisevän päihdetyön vahvistamiseen keskittyvät toimet ja resurssit puuttuvat. Järjestöjen on vaikutettava siihen, että järjestöjen avustusleikkaukset perutaan, Kansalliseen terveys- ja hyvinvointiohjelmaan sisällytetään ehkäisevän työn näkökulma ja että Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelmaa jatketaan vuoden 2025 jälkeenkin.
Ehkäisevän päihdetyön järjestöillä on edessään paljon vaikuttamistyötä.
Teksti: Juha Mikkonen ja Jiri Sironen
Julkaistu aiemmin EHYT Järjestö -lehdessä 3 /2023
Oikaisu: Uutisessa luki aiemmin, että sosiaali- ja terveysministeriön toiminnasta ollaan leikkaamassa hallituskaudella 48 5 miljoonaa, vaikka oikea luku on 48 miljoonaa.