Skip to content
ehyt-logo
  • Jäsenyhdistyksille
  • Ammattilaisille
  • Medialle
  • Yhteystiedot
Suomi
  • English
  • Svenska
  • Selkokieli
ehyt-logo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Haku
  • Tule mukaan
  • Lahjoita
  • Koulutus & Tapahtumat
    • Koulutus & Tapahtumat

      Tarjoamme koulutusta eri alojen ammattilaisille, kouluille ja oppilaitoksille sekä suurelle yleisölle. Konsultoimme ja tuemme työyhteisöjä ja kuntia niiden ehkäisevässä päihdetyössä. Voit tilata meiltä koulutusta tai katsoa tapahtumakalenteristamme tulevat koulutukset ja tapahtumamme!

    • Koulutukset
      • Tilattavat koulutukset
      • Kouluille ja oppilaitoksille
      • Työpaikoille
      • Verkkokurssit
    • Konsultointi
      • Tukea kunnille ja hyvinvointialueille
      • Tukea järjestöille
    • Tapahtumat
      • Tapahtumakalenteri
  • Työkalut & Materiaalit
  • Päihde- & peli-info
    • Päihde- & peli-info

      Mistä on kyse, kun puhutaan päihteistä ja pelaamisesta? Milloin päihteen käyttö tai pelaaminen on ongelmatonta? Mistä taas tunnistaa, että kyseessä on riippuvuus? Mitä riippuvuudet aiheuttavat ja mitä niille voisi tehdä?

    • Tietoa
      • Mitä on ehkäisevä päihdetyö?
      • Alkoholi
      • Nikotiini
      • Huumeet
      • Rahapelaaminen
      • Digipelaaminen
    • Tukea
      • Päihdeneuvonta
      • Päihteet ja työelämä
      • Päihdeasiamies
      • Tukea eri elämäntilanteisiin
  • Uutishuone
    • Uutishuone

      Uutishuoneesta löydät kaikki EHYTin ajankohtaisartikkelit, uutiset, tiedotteet ja videot. Katso myös työpaikat ehkäisevän päihdetyön parissa!

    • Ajankohtaista
      • Uutiset
      • Tiedotteet
      • Blogit
      • Tarinat
      • Videot
      • Podcastit
      • Työpaikat
    • Uutiskirje
      • Tilaa uutiskirje
  • Vaikuttamistyö
    • Vaikuttamistyö

      Päihde- tai rahapeliongelma varjostaa monien elämää tavalla tai toisella, vaikka itsellä ei näitä ongelmia olisikaan. EHYT ry tekee vaikuttamistyötä, koska peli- ja päihdehaittojen vähentäminen vaatii toimintatapojen ja asenteiden muuttamista. Tapaamme päättäjiä ja tuotamme aineistoa päätöksenteon tueksi, osallistumme julkiseen keskusteluun sekä järjestämme vaikuttavia kampanjoita. Vaikutamme myös Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston kautta.

    • Vaikuttaminen
      • Kampanjat
      • Alkoholipolitiikka
      • Ratkaisuja kunnille ja hyvinvointialueille
      • Lausunnot
      • Kyselytutkimukset
      • Politiikkasuositukset
      • Tavoitteet hyvinvointialueille ja kunnille
      • Tavoitteet seuraavalle hallituskaudelle
      • Linjaukset
      • Kysymyksiä ja vastauksia
  • EHYT ry
    • Ehkäisevä päihdetyö koskettaa meitä kaikkia

      Päihde- tai rahapeliongelma varjostaa monien elämää tavalla tai toisella, vaikka itsellä ei näitä ongelmia olisikaan. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella ehkäisemme pelaamisesta syntyviä haittoja. Ennaltaehkäisy on tehokkain tapa torjua ongelmia niin yhteiskunnan kuin yksilöiden tasolla. Siksi ehkäisevää päihdetyötä tarvitaan kaikkialla: oppilaitoksissa, työpaikoilla ja perheissä.

    • Yhdistys
      • Tietoa yhdistyksestä
      • Historia
      • Organisaatio
      • Strategia & arvot
      • Rahoitus
      • Verkostot ja kansainvälinen yhteistyö
    • Mitä teemme?
      • Toiminta & hankkeet
      • Alueellinen toiminta

Hae sivuilta

Etusivu > Uutishuone > Uutiset > Hallitusohjelmassa halutaan muuttaa suomalaista kansanterveysajattelua
Uutiset - 05.10.2023

Hallitusohjelmassa halutaan muuttaa suomalaista kansanterveysajattelua

Kaksi ihmistä poimii sieniä metsässä.
Kuva: EHYT ry / Jukka Rapo

Pääministeri Petteri Orpon hallitus aloitti 20.6. lähes kaksi kuukautta kestäneiden neuvottelujen jälkeen. Kokoomuksen, perussuomalaisten, Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen ja kristillisdemokraattien 250 sivuinen ohjelma ”Vahva ja välittävä Suomi” sisältää ison joukon muutoksia, jotka koskevat EHYTin toimintakenttää. Käymme läpi ohjelman keskeiset asiat, joita jokaisen ehkäisevän päihdetyön toimijan on syytä seurata.

Hallitusohjelmassa puhutaan ehkäisevän työn tärkeydestä. Ohjelmassa muun muassa todetaan, että ”mielenterveys- ja päihdeongelmien ehkäisy ja hyvä hoito ovat tärkeitä sekä kansanterveyden että kansantalouden näkökulmasta.” Käytännössä ainoa panostus on 9 miljoona euroa ”Kansallisen terveys- ja hyvinvointiohjelman” toteuttamiseen. Tämä 2 miljoonan vuosibudjetilla toimiva ohjelma olisi toki hyvä, mutta kokonaisuutta tarkastellessa täysin riittämätön panostus.

Vertailun vuoksi sosiaali- ja terveysministeriön toiminnasta ollaan leikkaamassa hallituskaudella 48 miljoonaa, sote-palveluista noin 1,3 miljardia ja sosiaaliturvasta yli miljardi. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksia ollaan leikkaamassa 100 miljoonalla eurolla vuodesta 2027 alkaen. Käytännössä painopistettä ollaan siirtämässä ongelmien ennaltaehkäisystä korjaavaan työhön. Ehkäisevää päihdetyötä ei varsinaisesti edes mainita hallitusohjelmassa. Ainoa maininta siitä on lauseessa ”kiinnitetään erityistä huomiota ehkäisevään mielenterveys- ja päihdetyöhön lasten ja nuorten toiminnassa.”

Nuorisoa kohderyhmänä painotetaan myös kirjauksessa ”kiinnitetään erityistä huomiota nuorten huumeidenkäytön ehkäisyyn” sekä kirjauksessa laatia laaja-alainen toimenpideohjelma nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi, hyvinvointivajeen ja mielenterveyden ongelmien paikkaamiseksi.

Muutokset alkoholipolitiikkaan

Alkoholipolitiikan painotusta siirretään sosiaali- ja terveyspolitiikasta elinkeino- ja kilpailupolitiikkaan. Nopeimmin on etenemässä lainsäädäntö, jotta ”enintään 8 prosenttia alkoholia sisältäviä käymisteitse valmistettuja juomia voi myydä päivittäistavarakaupoissa.” Lisäksi ”mahdollistetaan myös Alkolle ja kotimaisille vähittäismyyntiluvallisille toimijoille alkoholin verkkokauppa sekä muut jakeluun ja noutoon perustuvat vähittäismyyntikonseptit.”

Oluen verotusta kevennetään 25 miljoonalla eurolla ja väkevien sekä viinien verotusta kiristetään 40 miljoonalla. Halukkuutta olisi ollut isommillekin muutoksille. Nyt ne toteutuvat kuitenkin ”vain” kahtena selvityksenä: ”Tehdään puoliväliriiheen mennessä selvitys 15 prosentin vahvuisten viinien myynnin vapauttamisesta STM:n ja TEM:n yhteistyönä.” ja ”Riippumaton selvitys alkoholipolitiikan sääntelyn siirtämisestä sosiaali- ja terveysministeriöstä työ- ja elinkeinoministeriöön.”

Muutokset nikotiinipolitiikkaan

Nikotiinipolitiikassa suurin muutos tulee nikotiinipussien myynnin sallimisesta vähittäistavarakaupoissa. ”Nikotiinipussit otetaan tupakkalain soveltamisalan piiriin ja niiden myynti sallitaan noudattaen niille asetettuja sääntöjä, joilla pyritään ehkäisemään nuorisokäyttöä, harmaatuontia ja laitonta kauppaa sekä torjumaan järjestäytynyttä rikollisuutta”.

Tupakkaveron kiristämisellä suunnitellaan kerättäväksi +100 miljoonaa ja nikotiinipussien verottamisella +50 miljoonaa euroa.

Muutokset rahapelipolitiikkaan

Rahapelipolitiikassa ollaan siirtymässä kohti osittaista lisenssimallia. Hallitus on uudistamassa Suomen rahapelijärjestelmää ”avaten sitä lisenssimallilla kilpailulle viimeistään 1.1.2026.” Hallituksen ”tavoitteena on ehkäistä ja vähentää pelaamisesta aiheutuvia terveydellisiä, taloudellisia ja sosiaalisia haittoja sekä parantaa rahapelijärjestelmän kanavointiastetta — Lisenssijärjestelmän piiriin kuuluisivat lähtökohtaisesti online-kasinopelit ja online-vedonlyönti.”

Rahapelipolitiikan osalta löytyy ymmärrystä myös haittojen ehkäisemiselle ja vähentämiselle: ”Puututaan ylivelkaantumiseen ja rahapelihaittoihin varhaisessa vaiheessa.” ”Selvitetään pelikoneiden siirtämistä erillisiin valvottuihin tiloihin.” ”Mahdollistetaan kuluttajalle pelaamisen eston hankkiminen yhdeltä alustalta.” ”Varmistetaan rahapelihaittojen ehkäisemiseen riittävät resurssit.” Taloudellisia panostuksia rahapelihaittojen ehkäisyyn ei kuitenkaan esitetä.

Paradigman muutoksia ja ristiriitaisuuksia

Hallitusohjelmaan on kirjattu toimeenpantavaksi päihdepoliittisen sääntelyn purkua tavalla, joka siirtää päihdepolitiikan painopistettä sosiaali- ja terveyspolitiikasta kohti elinkeino- ja kilpailupolitiikkaa.

Selvityksissä Alkon omistajaohjauksen siirtämisestä työ- ja elinkeinoministeriöön ja viinien tuomisesta ruokakauppaan tulee huomioida erityisesti sosiaali- ja terveyspoliittiset vaikutukset. Selvityksissä ei tule antaa painoarvoa elinkeinotoimijoiden edulle, kun kyseessä on ihmisten terveyttä ja hyvinvointia koskeva asia. Viinien myynnin vapauttamiselle ei ole myöskään kaikkien hallituspuolueiden tukea.

Yhtä lailla on tärkeä tiedostaa, että viinien vapauttaminen johtaisi todennäköisesti myös väkevien alkoholijuomien myynnin laajentumiseen ja nykyisen yksinoikeusjärjestelmän murentumiseen. Hallitusohjelmassa linjataan nikotiinipussien tuomisesta pysyvästi ruokakauppoihin ja kioskeihin.

Nikotiini on voimakkaan riippuvuuspotentiaalin tuote. Nyt tuotteita käyttävät nuoret, jotka eivät ole koskaan tupakoineet, mutta muodostaneet vahvan riippuvuuden uusilla nikotiinituotteilla.

Tupakkalain 1. pykälässä todetaan lain tavoitteeksi tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen. Hallitus ottaa toimillaan askeleen päinvastaiseen suuntaan ja täten muuttaa nikotiinipolitiikan pitkäaikaista linjaa.

Rahapelipolitiikassa edistetään kilpailun avaamista lisenssimallin kautta tarkan päivämäärän kera, vaikka toisaalta todetaan, että ”lisenssimallin käyttöönoton tulee perustua huolelliseen selvitystyöhön uudistuksen yhteiskunnallisista vaikutuksista ja erityisesti sen vaikutuksista rahapelihaittojen esiintyvyyteen.”

Huumausaineista hallitusohjelma on toisaalta hyvin lyhytsanainen. Siinä todetaan vain, että ”kiinnitetään erityistä huomiota nuorten huumeidenkäytön ehkäisyyn ja nuorten huumekuolemien vähentämiseen. Arvioidaan erikseen hallituskauden aikana tarvittavat lisätoimet” ja että erikseen määritellään ”nuorten huumekuolemien vähentämistä tukevat toimet.”

Sanaa ennaltaehkäisy käytetään hallitusohjelmassa, mutta muun muassa ehkäisevän päihdetyön vahvistamiseen keskittyvät toimet ja resurssit puuttuvat. Järjestöjen on vaikutettava siihen, että järjestöjen avustusleikkaukset perutaan, Kansalliseen terveys- ja hyvinvointiohjelmaan sisällytetään ehkäisevän työn näkökulma ja että Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelmaa jatketaan vuoden 2025 jälkeenkin.

Ehkäisevän päihdetyön järjestöillä on edessään paljon vaikuttamistyötä.

Teksti: Juha Mikkonen ja Jiri Sironen

Julkaistu aiemmin EHYT Järjestö -lehdessä 3 /2023

Oikaisu: Uutisessa luki aiemmin, että sosiaali- ja terveysministeriön toiminnasta ollaan leikkaamassa hallituskaudella 48 5 miljoonaa, vaikka oikea luku on 48 miljoonaa.

Jaa:
Tagit
päihdepolitiikka

Katso myös

Näkymättömät lapset -vetoomuksen luovutustilaisuus. Vasemmalta: Hanna-Leena Mattila (kesk), Oras Tynkkynen (vihr), Riitta Mäkinen (sdp), Tarja Filatov (sdp), Mia Laiho (kok) ja Laura Meriluoto (vas).
Uutiset

Puhe Näkymättömät lapset -vetoomuksen luovutustilaisuudessa eduskunnassa 25.3.2025

26.03.2025
Näkymättömät lapset -vetoomus luovutettiin eduskunnan 2:lle varapuhemiehelle Tarja Filatoville.
Tiedotteet

Kysely: Suomalaiset uskovat alkoholin kotiinkuljetuksen uhkaavan lasten ja perheiden hyvinvointia

25.03.2025
Ihminen nousee eduskuntatalon portaita.
Tiedotteet

Esitys alkoholijuomien kotiinkuljetuksesta uhkaa kansanterveyttä ja lasten hyvinvointia 

11.10.2024
ehyt logo

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

Keskustoimisto
Elimäenkatu 17-19
00510 Helsinki
ehyt@ehyt.fi
Aluetoimistot>>

Päihdeneuvonta

Puh. 0800 900 45

Avoinna 24/7 vuoden jokaisena päivänä
Soittaminen on maksutonta ja anonyymiä

  • Elokolo-kohtaamispaikat
    • Kallion Elokolo
    • Lahden Elokolo
    • Tampereen Elokolo
    • Turun Elokolo
    • Pirkkalan Elokolo
    • Vinkkejä arjen haastaviin tilanteisiin
  • Henkilökunnan yhteystiedot
  • Tule vapaaehtoiseksi
  • Jäsenyhdistykset
selko logo
  • © Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry 2025
  • Tietosuojaselosteet
  • Tilaus- ja sopimusehdot
  • Saavutettavuusseloste
  • Evästekäytännöt
  • Whistleblowing – kanava väärinkäytösten ilmoittamiseen