Smokefree-luokkakilpailussa vastustetaan riippuvuutta

Smekefree-banneri.

Yläkoululaisten tupakointi on vähentynyt jo vuosia, mutta nikotiinituotteet kiinnostavat edelleen osaa heistä. Perinteisen savukkeen rinnalle on noussut nuuska ja myös sähkösavukkeet. Nuuskan käyttö kiehtoo erityisesti poikia, mutta nykyisin myös tytöt ovat nuuskateollisuuden tähtäimessä.

”Vaihtoehtoisia tuotteita yhdistää nikotiini, joka paitsi aiheuttaa riippuvuutta, on myös itsessään terveydelle haitallista”, sanoo asiantuntija Minttu Tavia EHYT ry:stä.

Kesällä julkaistun Nuorten terveystapatutkimuksen 2017 (STM) mukaan 16-vuotiaista pojista nuuskaa käyttää silloin tällöin tai päivittäin 12 prosenttia, 14-vuotiaista pojista 3 prosenttia. Tytöissä nuuskaajia on vähän verrattuna poikiin, esimerkiksi 16-vuotiaista tytöistä 4 prosenttia käyttää nuuskaa.

Kokeilijoita on kuitenkin enemmän: vuonna 2017 jo 12 prosenttia 14-vuotiaista pojista ilmoitti kokeilleensa nuuskaa, 16-vuotiaista pojista 34 prosenttia. 14-vuotiaista tytöistä 5 prosenttia oli kokeillut nuuskaa, 16-vuotiaista 15 prosenttia.

”Tupakoinnin ja nuuskan käytön aloittaminen ei ole yleensä harkittua, vaan nuoret ajautuvat käyttäjiksi puolivahingossa kaveriporukassa tehtyjen kokeilujen myötä”, kertoo Tavia.

Sähkösavukkeita on kokeillut ainakin kolmannes 16-vuotiaista. Kokeilut ovat lisääntyneet 16-vuotiailla pojilla vuodesta 2015 vuoteen 2017.

Smokefree-kilpailu korostaa yhteisön merkitystä
Smokefree-kilpailu kannustaa yläkoululaisia tänä vuonna nikotiinittomaan elämäntapaan sloganilla ANTI NKTN.

”Kilpailussa nostamme esiin terveyshaittojen lisäksi myös muita näkökulmia. Terveyshaitat saattavat tuntua nuorista kaukaisilta, mutta ympäristöön, eläinkokeisiin tai ihmisoikeuksiin liittyviin epäkohtiin halutaan vaikuttaa.”

Smokefree korostaa koko yhteisön vastuuta myös kouluissa. Tupakoimattomuus on kaikkien asia, ja koulun aikuisten pitäisi tukea oppilaita heidän tavoitellessaan terveitä elämäntapoja.

”Koulun yhteiset säännöt ovat edellytys sille, että kaikkien nikotiinituotteiden käyttö saadaan vähenemään. Vaikka nuuskan käyttöä voi olla vaikea huomata, on siihen tilaisuuden tullen puututtava siinä missä tupakointiinkin.”

Kouluissa pitäisi varata aikaa keskusteluille, joissa kunnioitetaan nuorten mielipiteitä ja ajatuksia aiheesta.

”Nuoret eivät kaipaa saarnausta tupakoinnin terveyshaitoista, eikä se ole tehokas tapa vaikuttaa. Sen sijaan keskustelu ja kannustaminen toimivat. Ja myös niistä haitoista kannattaa jutella – varsinkaan nuuskan ja sähkösavukkeen haitat eivät ole kaikille tuttuja”, sanoo Tavia.

Nuuskan käyttö muun muassa lisää syövän riskiä, aiheuttaa muutoksia suun limakalvoissa sekä saattaa nostaa riskiä sydämen vajaatoimintaan. Runsas nuuskan käyttö voi myös lisätä tyypin 2 diabeteksen riskiä. Sähkösavukenesteistä ja sähkösavukkeista vapautuvasta höyrystä on löytynyt terveydelle haitallisia aineita. Sähkösavukkeen pitkäaikaiskäytön terveysvaikutukset ovat tuntemattomia.

Smokefree-luokkakilpailu on EHYT ry:n koordinoima vuosittainen yläkouluille suunnattu kampanja. Viime lukuvuonna kilpailuun osallistui yli 1 200 luokkaa ympäri Suomea, yhteensä yli 22 500 oppilasta. Kilpailusta saa lisätietoja ja siihen voi ilmoittautua 8.9. saakka osoitteessa smokefree.fi

Lisätiedot:
Minttu Tavia, asiantuntija, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry: minttu.tavia@ehyt.fi tai p. 050 438 4227

Kampanjan visuaalisen suunnittelun toteutti Punkhelsinki oy.