Pelitaito-projekti kannustaa loman alla vanhempia tutustumaan lasten pelimaailmaan

– Digipelaaminen, eli tietokone- konsoli- ja mobiilipelaaminen, alkaa olla itsestään selvä osa kouluikäisen elämää ja iso osa kesäloman ajanvietettä. Osa 2000-luvun vanhemman kasvatusvastuuta onkin alkavan loman kynnyksellä keskustella lapsen kanssa pelaamisesta. Vanhemman kannattaa perehtyä siihen, missä lapsi viettää aikaansa ja sivistää itseään peliasioissa, toteaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n projektipäällikkö Inka Silvennoinen.

-Pelikeskustelussa keskitytään turhan usein uhkakuviin ja rajoittamiseen. Pelaaminen on nykyään niin olennainen osa kulttuuria ja vapaa-aikaa, että uhkakuvien maalailemisen sijaan aikuisilta tarvitaan pelisivistystä, Silvennoinen avaa.

Se, että vanhemmat ymmärtävät pelaamista, auttaa löytämään oikean tasapainon arkeen. Vanhempien ja lasten on hyvä yhdessä käydä lävitse, minkälaisia pelejä perheessä pelataan, paljonko pelaamiseen käytetään aikaa ja minkälaisia ikärajoja peleissä on. Kun perheessä on jo etukäteen yhdessä sovittu pelisäännöt pelaamiselle, vältetään turhat lomariidat ja syksyllä on helpompi taas palata arkeen.

Tutustuminen lapsen pelimaailmaan auttaa myös ymmärtämään, riittävätkö pelimaailman kaverit seuraksi vai tarvitseeko lapsi  muutakin seuraa välttääkseen yksinäisyyden tunnetta.

-Monet pelit ovat kehittäviä, hauskoja, parantavat kielitaitoa ja neuvottelukykyä. Pelaaminen vaatii silti vastapainoksi fyysistä tekemistä ja ulkona olemista – myös kasvokkaisuutta. Vastuu tästä huolehtimisesta on vanhemmalla, Silvennoinen painottaa.

-Sateiset kesäpäivät ovat hyvä mahdollisuus koko perheelle pelata yhdessä ja keskustella siinä ohessa pelaamisesta. Pelaaminen on osa nyt kasvavan sukupolven sosiaalista kanssakäymistä, opiskelua ja työntekoa – jos haluaa ymmärtää lapsensa kohtaamaa maailmaa, on ymmärrettävä pelaamista.

EHYT ry:n Pelitaito-projekti julkaisi juuri EHYT Teema -lehden, joka auttaa kasvattajia ymmärtämään digipelaamista kokonaisuutena. (linkki alla) Lehden tavoitteena on rakentaa pelisivistystä avaamalla vanhempien, pelaajien, oppilaitosten, teollisuuden, nuorisotyön ja päättäjien näkökulmia. Pelitaito-projekti rakentaa hyvää pelikulttuuria ja ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja.

– Pelisivistys on työväline, jolla kulttuuriimme vakiintuneesta pelaamisesta saadaan voimavara kodeille, koulutukselle ja kansantaloudelle.

Lue Ehyt TEEMA sähköisenä