Pelikasvatusseminaari: Pelikulttuuri muuttuu – pysyvätkö kasvattajat perässä?

Pelikasvatusseminaari: Pelikulttuuri muuttuu – pysyvätkö kasvattajat perässä?

– Kukin kulttuurimuoto on ollut alkuaikoinaan aliarvostettu. Juuri nyt on digipelien vuoro, kuvasi Vantaan kaupunginkirjaston johtava informaatikko ja pelitutkija J. Tuomas Harviainen digipelien asemaa tämän päivän kasvatuksessa.

Tänään Helsingissä pidetyssä Pelikasvatusseminaarissa kannustettiin kasvattajia ottamaan aktiivista ja tiedostavaa otetta peleihin myönteisen pelikulttuurin synnyttämiseksi. Tilaisuudessa myös julkistettiin tuore Pelikasvattajan käsikirja.

Digitaalinen pelaaminen on merkittävä osa tämän päivän kulttuuria ja yhteiskuntaa. Pelejä ja pelillisyyttä valjastetaan yhä useammin niin opetuksen, liikunnan kuin taiteenkin käyttöön. Pelialan viimeaikainen menestys on osoittanut myös peliteollisuuden taloudellisen merkityksen. Tuoreen Cuporen tutkimuksen mukaan vanhemmat kuitenkin keskustelevat digitaalisten pelien sisällöistä lastensa kanssa merkittävästi vähemmän kuin elokuvista ja televisio-ohjelmista, vaikka monet lasten pelaamista peleistä ovat kiellettyjä alle 18-vuotiailta*.

– Kodeissa pelit on korkea aika nostaa tv-ohjelmien ja elokuvien rinnalle vanhempien kanssa käsiteltäväksi asiaksi, näkee seminaarissa puhunut EHYT ry:n Pelitaito-projektin projektipäällikkö Inka Silvennoinen. – Digipelien tunteminen niin sisältöjen kuin pelikavereiden osalta on luonnollinen osa  2000-luvun vanhemmuutta. Verkko on yksi takapiha lisää.

– Myönteinen pelikulttuuri ei synny automaattisesti teknologisen kehityksen myötä, vaan se vaatii aikuisilta ja vanhemmilta toimia, asennemuutosta ja tutustumista, Silvennoinen toivoo. – Pelien valjastaminen hyvinvoinnin välineeksi kiistakapulan sijaan vaatii maahamme vielä lisää pelisivistystä.

Seminaarissa julkistettiin myös Pelikasvattajan käsikirja. Kirja on Pelikasvattajien verkoston yhteistyössä kirjoittama teos, joka hälventää mystiikkaa pelaamisen ja pelikulttuurin ympäriltä. Sen tekijäkaartissa on Harviaisen ja Silvennoisen lisäksi seitsemäntoista pelien parissa toimivaa ammattilaista niin pelitutkimuksen, nuorisotyön kuin kilpapelaamisen kentältä.

– Lauantain 9.11. Kansallinen pelipäivä on oivallinen tilaisuus esimerkiksi vanhemmalle perehtyä lapsensa pelien maailmaan. Aloittaa voi vaikkapa osoittamalla kiinnostusta siihen, mitä ruudulla tapahtuu ja kysymällä hahmoista ja muista pelissä näkyvistä pelaajista, Silvennoinen rohkaisee. – Lapsensa kanssa voi myös kurkistaa Pelipäiväkirjaan, joka auttaa pelaajaa itseään seuraamaan pelaamistaan osana elämäänsä.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Pelitaito-projekti järjesti yhteistyössä Pelikasvattajien verkoston kanssa perjantaina 8.11. Pelikasvatusseminaarin. Digipelaamista käsittelevä päivä oli suunnattu kasvatusalan ammattilaisille ja medialle. Seminaarissa käsiteltiin pelaamista niin kulttuurimuotona kuin nuorisotyön ja opetuksen välineenäkin.

Seminaarissa julkistettiin myös Euroopan laajuisen Parasta sisältöä lapsille -kilpailun Suomen voittajat. Kilpailun voittivat Lapsiasiainvaltuutetun toimiston ja Jyväskylän yliopiston Agora Centerin laatimat Lasten sivut. Voittajia edustivat tilaisuudessa ylitarkastaja Jouko Laaksonen, tutkija Anette Lundström sekä tutkimuskoordinaattori Mikko Vesisenaho.

EHYT ry:n Pelitaito-projekti rakentaa hyvää digipelikulttuuria. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Työ ulottuu lapsista ja nuorista työ- ja eläkeikäisiin. Alkoholiin, tupakkaan ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja sekä edistää päihteetöntä liikennettä.

*Cupore / Innolink Research Oy, kesä 2013

Lisätietoja: Inka Silvennoinen, projektipäällikkö,  EHYT ry/Pelitaito-projekti, puh:  050 366 5279,  inka.silvennoinen@ehyt.fi

Pelitaito-projekti: www.pelitaito.fi,  Pelikasvattajien verkosto: www.pelikasvatus.fi

Pelipäiväkirja-palvelu: www.pelipaivakirja.fi