Nuorten juominen tänäkin viikonloppuna on koko yhteiskunnan ongelma

Nuorten juominen tänäkin viikonloppuna on koko yhteiskunnan ongelma

Viikonvaihteessa juhlitaan taas koulujen päättäjäisiä, valmistujaisia ja kesäloman alkamista. Moni lapsi ja nuori ottaa kesän vastaan alkoholin ja muiden päihteiden voimalla. Raju ryyppääminen johtaa viikonloppuna tapaturmiin, väkivaltaan ja varkauksiin.

Aikuisten vastuulla on huolehtia lasten ja nuorten turvallisuudesta. Lapselle on tärkeää painottaa, että juhlimiseen ei tarvita alkoholia. Vanhempien oma esimerkki on tärkeä: päihtynyt vanhempi pilaa nuorten päättäjäisjuhlan. Alkoholia lapselleen välittävä aikuinen tekee paitsi rikoksen, myös aina saattaa lapsensa vaaraan. Päihteiden käytön riskeistä on hyvä keskustella nuorten kanssa etukäteen ja tarjota nuorelle turvallisia ja hauskoja puitteita kesäloman alun juhlintaan. Ei ole myöskään kiellettyä jalkautua itse sinne, missä nuoret juhlivat.

Vanhempien ohella koko yhteiskunta on vastuussa siitä, minkälaiseen päihteiden käyttöön lapset ja nuoret kasvavat. Ainakin juhlapuheissa kaikki toimijat suomalaisessa yhteiskunnassa – myös alkoholiteollisuus – kantavat huolta lasten ja nuorten humalajuomisesta. Käytännön toimet kuitenkin osoittavat, että elinkeinoelämän liiketaloudelliset intressit menevät lasten ja nuorten edelle.

Päättäjäisjuhlien lähestyessä suomalainen alkoholiteollisuus ja ulkomainospaikkoja myyvä yritys tekevät aktiivista vaikuttamistyötä alkoholimainonnan puolesta – lasten ja nuorten suojaamiseksi valmisteltuja rajoituksia vastaan. Näyttävässä mainoskampanjassa JCDecaux haluaa Panimoliiton tavoin kiistää alkoholimainonnan vaikutukset.

Alkoholimainonta ei suinkaan ole ainoa syy nuorten ryyppäämiseen, mutta se tutkitusti aikaistaa ja lisää nuorten juomista. Nuorena aloitettu juominen puolestaan altistaa päihdeongelmille aikuisiässä. Kansainvälinen tutkimusnäyttö alkoholimainonnan vaikutuksista on vahva, ei kiistanalainen kuten mainoksista hyötyvät haluavat uskotella. Hinnan ja saatavuuden ohella mainonnalla on merkittävä vaikutus alkoholinkäyttöön.

On ymmärrettävää, että alkoholiteollisuus ja ulkomainospaikkoja myyvät yritykset haluaisivat, että alkoholia voisi mainostaa vapaasti. Alkoholimainontaa koskevat ratkaisut on kuitenkin tehtävä ensisijaisesti lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja kansanterveyden perusteella, ei liiketoiminnallisten intressien.

Kampanjassaan JCDecaux Finland kysyy ”joisitko vähemmän, jos tätä mainosta ei olisi”. Tutkimustieto kertoo, että ainakin lapset ja nuoret joisivat!

facebook.com/minajoisinvahemman