NordAN-seminaari: Mitä sosiaalisella markkinoinnilla voidaan saada aikaan?
![tiedote_liitutaulu](https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2016/01/tiedote_liitutaulu_150.jpg)
– Tutkimus osoittaa, että tietoon perustuvat kampanjat eivät juuri muuta ihmisten käyttäytymistä, vaikka niillä onkin roolinsa kokonaisvaltaisessa alkoholistrategiassa, toteaa NordANin pääsihteeri Lauri Beekman.
– Nämä väärät odotukset ovat usein syitä siihen, että sosiaalista markkinointia ei hyödynnetä sosiaali- ja terveysalan järjestöissä. On kuitenkin selvää, että mikä tahansa kansanterveyttä edistävä toimenpide edellyttää yleisen mielipiteen tukea, joka taas riippuu ihmisten tietoisuudesta. Juuri tässä tietoisuuden rakentamisessa sosiaalisella markkinoinnilla on merkittävä rooli.
EHYT ry:n isännöimässä kansainvälisessä seminaarissa on puhujia Norjan terveysministeriöstä, ruotsalaisesta IQ-kansalaisjärjestöstä, Suomen Syöpäjärjestöistä ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Professori Triin Vihalemm Tartton yliopistosta alustaa viestintäkampanjoista poliitiikkojen ja käytäntöjen välillä.
Sen lisäksi, että Pohjoismaat ovat edelläkävijöitä tehokkaan alkoholipolitiikan toteuttamisessa, niillä on myös ainutlaatuista kokemusta sosiaalisesta markkinoinnista. Kampanjoihin, kuten “How smooth is that?” (Ruotsi), “Snart Mamma” (Norja) ja “Hirviöt” tai “Tuhkalapset” (Suomi) on kohdistunut kansainvälistä kiinnostusta.
Pohjoismaiden ja Baltian järjestön 90 järjestön verkostona NordAN tutkii tapoja yhteistyön parantamiseksi ja olemassa olevien materiaalien jakamiseksi.
– Yksi perimmäisistä ongelmistamme on se, että kun globaali ja rikas alkoholiteollisuus tekee maailmanlaajuisia kampanjoita, terveystoimijat tekevät kaikki omia kansallisia kampanjoitaan pienillä resursseilla ja jakamatta juuri mitään. Voisimmeko muuttaa sen ja parantaa yhteistyötämme, siitä haluamme keskustella, Beekmann kertoo.
Ohjelma: http://nordan.org/events/nordan-seminar-what-can-be-achieved-through-social-marketing/
EHYT ry vaikuttaa myös kansainvälisesti ehkäisevän päihdetyön ja hyvinvoinnin verkostoissa, kuten NordAN:ssa.
Lisätietoja:
Lauri Beekmann
nordan@nordan.org
+372 526 1885
Kristiina Hannula
kristiina.hannula@ehyt.fi
+358 40 701 5207
Katso myös
![Tekoälyllä tehty mustavalkoinen kuva jossa ovan suussa on postin tuomia viinilaatikoita. Ovelta ulospäin juoksee ylivalaistu lapsen hahmo.](https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2024/06/nakymattomat-lapset-alkoholin-kotiinkuljetus-233x176.jpg)
Järjestöt: Loma ei tarkoita kaikille lapsille mukavaa aikaa perheen kanssa
18.06.2024![Ihmisiä kesällä Helsingin keskustassa.](https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2022/08/RJT-1931548_original-233x176.jpg)
Alkoholi luultua suurempi tappaja Suomessa: Vuodessa katoaa 37 000 elinvuotta alkoholiperäisistä syistä
22.05.2024![Nuori katsoo kameraan puhelin kädessään.](https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2024/05/hakematta-paras-tytto-ja-puhelin-233x176.png)