Mikä on alkoholin todellinen työllistämisvaikutus Suomessa?

alkoholityollistaa

Suomalainen olut työllistää monia ihmisiä mallastamoista ravintoloihin. Valitettavasti alkoholin työllistävä vaikutus ilmenee myös ikävällä tavalla. Palomiehet, sairaanhoitajat, poliisit, matkaoppaat, taksikuskit, sosiaalityöntekijät, myyjät ja monet muut ammattiryhmät ovat myös alkoholin työllistämiä. Nyt kevään aikana tullaan tekemään merkittäviä päätöksiä alkoholilain uudistuksen osalta. Siksi EHYT ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto haluavat tuoda keskusteluun koko kuvan alkoholista suomalaisten työllistäjänä tulevien päätösten tueksi.

– Tällä hetkellä tilanne on siinä pisteessä, että monille vanhuksille pitää tehdä katkaisuhoito ennen kuin he pääsevät leikkaushoitoon. Yli 2 miljoonaa työpäivää poissaoloina työllistää henkilöstöhallintoa ja työterveyshuoltoa. Eläinsuojelu ja eläinlääkärit työllistyvät, kun joudutaan lopettamaan tuotantoeläimiä ja lemmikkejä, kun niistä ei ole alkoholin takia pidetty huolta. Ja viikonlopun jälkeen kaupungin siivouspalveluille on kysyntää, kun pestään kusia nurkista ja kerätään roskia ja rikkinäisiä pulloja, A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki luettelee alkoholin työllistävää vaikutusta.

#alkoholityöllistää-keskustelu Twitterissä viikolla 17

EHYT ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto järjestävät keskustelun alkoholin työllistävästä vaikutuksesta. Aiheesta keskustellaan Twitterissä koko viikon ajan ma 25.4. klo 9 alkaen hashtagilla #alkoholityöllistää. Lisäksi aihe on esillä myös Facebookissa.

Mukana keskustelussa ovat mm: lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila @TuomasKurttila,  psykoterapeutti, PAMin yhteiskuntasuhteiden päällikkö Hanna Kuntsi @HannaKuntsi, lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja perheterapeutti Janna Rantala @JannaRantala, Helsingin kaupungin  työsuojelupäällikkö Jasi Kuokkanen @JasiKuokkanen sekä A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki @kaarlosimojoki.

Keskustelun aiheita ovat esimerkiksi: Miten alkoholi työllistää ammattiryhmäänne? Mitä työllesi tapahtuisi, jos alkoholia kulutettaisiin vähemmän Suomessa? Minkä työhösi ja alkoholiin liittyvän faktan haluat nostaa esiin? Mikä on työsi kautta muodostunut näkemys alkoholista Suomessa? Mitä suomalaisessa alkoholikulttuurissa pitäisi muuttaa?

Tarkempia tietoja #alkoholityöllistää -keskustelusta on saatavilla osoitteessa www.ehyt.fi/alkoholityollistaa. Keskustelusta tehdään koonti >>

Lisätietoja:
toiminnanjohtaja Kristiina Hannula, EHYT ry