EHYT ry:n Mobiilivinkillä vuodessa 100.000 apuviestiä päihdeasioista

EHYT ry:n Mobiilivinkillä vuodessa 100.000 apuviestiä päihdeasioista

-Vuonna 2005 sivuinnovaationa syntynyt Mobiilivinkki luotiin edulliseksi ratkaisuksi kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien auttamiseen, kertoi EHYT ry:n innovaatiojohtaja Kari Vuorinen Mobiiliapu-hankkeen päätösseminaarissa 24.10. – Sen kattopalvelu Mobiiliapu on auttanut tuhansia ihmisiä arkaluontoisissa päihde- ja terveysasioissa pääasiallisesti tekstiviestin keinoin.

Henkiä pelastanut tekstiviestien jakelualusta kehittyi viisivuotisen projektin aikana ja se on nyt maailmassa ainoa laatuaan. Apua antavia tekstiviestejä lähtee tänäkin vuonna arviolta 100 000.

– Tärkeä Mobiiliapu jää elämään osana Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n ja sen käyttöön ottaneiden järjestöjen toimintaa. Toivomme myös, että kaikkea aikaansaatua käytetään jatkossa entistä enemmän, Vuorinen jatkaa. -Tekstiviesti on maailman demokraattisin media. Afrikassa se voi olla niin lompakko kuin pankki.

– Toivon, että Mobiiliavussa kehittämäämme teknologiaa valjastetaan yhä enemmän päihdehaittojen vähentämiseen, Vuorinen toteaa. -Päihteiden käyttäjillä on oikeus saada haittoja vähentävää tietoa ja apua – myös anonyymisti.  Sekin on hyvinvointinäkökulmista merkittävää, että huumeidenkäyttäjä saadaan erityispalvelujen piiriin ja sen keinoin käyttämään ainetta vähemmän haitallisesti tai siirtymään vähemmän haitallisen aineen käyttäjäksi.

Mobiiliapu on ainutlaatuinen sähköinen tukipalvelu vaativissa elämäntilanteissa olevien palvelemiseen. Kokonaisuus sisältää niin vertaistukipalvelun, ryhmäviestipalvelun, kysy-vastaa-neuvontapalvelun, tekstiviestikyselyn, hakusanapalvelun ja Mobiilivinkki®-tekstiviestipalvelun.

Kysyä voi arkojakin asioita asiantuntijoilta lähettämällä numeroon 18183 viestin, esimerkiksi EHYTKYSY Poltin ryhmän painostuksesta kannabista kaksi päivää sitten ja minua oksettaa vieläkin, mitä pitäisi tehdä?

-Palvelu sisältää tietoa muun muassa huumaus- ja lääkeaineista, taudeista ja sairauksista, pistämisestä ja käyttämisestä, seksuaaliterveydestä, lastensuojelusta sekä sosiaali- ja terveystoimijoiden yhteystiedoista, kuvailee Mobiiliavun hankepäällikkö Iina Järvi. – Terveysneuvontapisteistä kerätyn palautteen mukana oli muun muassa kertomus siitä, miten asiakas oli säästynyt käden amputoimiselta Mobiilivinkin® ohjeiden ansiosta.

-Mobiiliavun ryhmäviestejä ja vertaistukiviestejä on hyödynnetty Pohjois-Suomen haja-asutusalueiden asukkaiden palvelujen piiriin pääsemisessä. Mobiiliteknologia auttaa, kun välimatkat ovat pitkät eikä internet ole käytettävissä, kertoo Järvi. – Yksi Mobiilivinkin® käyttäjä Pohjois-Suomesta kertoi, kuinka Mobiilivinkki® on  hänen ainoa ystävänsä. Kun siihen lähettää hakusanan saa aina vastauksen.

Haavoittuvimmassa asemassa olevien palvelua käytetään kansalaisjärjestötoiminnan toteuttamiseen ja kehittämiseen sekä muun järjestötyön välineenä lähes kymmenessä muussa järjestössä tällä hetkellä. EHYT ry lanseerasi tänä vuonna myös uuden älylaitteissa toimivan maksuttoman sovelluksen, OttoMitan. Tabletilla tai kännykässä kulkevan OttoMitta-laskurin kautta voi tarkkailla omaa alkoholinkulutustaan. Sitä on ladattu jo yli 7800 kertaa.

Lisätietoa:

Iina Järvi, hankepäällikkö , EHYT ry / Mobiiliapu, puh: 050 599 6555

Kari Vuorinen, innovaatio- ja talousjohtaja, EHYT ry, puh: 050 336 7040

www.mobiiliapu.fi

Tutustu OttoMittaan opiskelijan näkökulmasta EHYT ry:n uudessa blogissa, jossa Tiina Parkkinen ja Iiris Niinikoski Helsingin yliopistolta pohdiskelevat omaa alkoholinkäyttöään OttoMitan avulla.