Sisäinen motivaatio syntyi psykan tunneilla – juhlat jo ovella!
”Hippi tai ei” kuulin. Ei vaan ”JippiKayJei” tyttäreni vastasi. Cheekin kappale on ollut tyttäreni yksi voimabiiseistä, hänen lähtiessä teipattujen eväiden kanssa päivän koitoksiin kotoa lukiolle. Eväissä ei saa näkyä mitään tekstiä tai kuvia, kun opiskelija astuu sisään saliin suorittamaan YO-kirjoituksia. Monenlainen jännitys ja panostus on hellittänyt ainakin hetkeksi tyttäreni kohdalla. Nyt hän haluaa kiittää opettajia siitä, että opettajat ovat jaksaneet olla kivoja ja antaneet oppia, joka mahdollistaa ja auttaa tulevaisuutta varten.
Oman parhaan tekeminen riittää
Viime päivinä on kirjoitettu nuorten uurastuksen tuloksista ylioppilaskirjoituksissa. L:iä on jahdattu myös parantamalla edellisen kevään kirjoituksia. Hyvillä ylioppilaskokeen tuloksilla opiskelijat saavat haluamiaan opiskelupaikkoja ja se on suuri motivaattori. Tyttäreni kohdalla tärkeää oli jo lukio-opiskelujen alussa psykologian opinnot, joissa konkretisoitiin sisäisten ja ulkoisten motivaatiotekijöiden eroa sekä olemassaoloa omassa elämässä ja opiskelussa. Hänelle hahmottui luottamus valitsemaansa rytmiin opiskella sekä taitoa selviytyä pettymyksistä. Tyttäreni sanoin ”parasta on ollut tuntea, että oman parhaan tekeminen riittää”.
Opettajien apu ja erityisesti oman mielen ymmärryksen ja hallinnan oppi psykologian kursseilla ovat kantaneet nuoremme lukio-opintojen läpi ja niillä on ollut merkitystä ylioppilaaksi valmistumisessa. Jäihän yhteiselo ja chillailu opiskelukavereiden kanssa puolittaiseksi hänen lukioaikanaan.
Juhlan aikaa
Kutsukortit ylioppilasjuhliin on laitettu meidän perheessä eteenpäin. Juhlia odotellessa on aikaa selailla jatko-opiskelupaikkoja. Katselimme voimabiisejä kuunnellen psykiatriaan ja ympäristöarkkitehtuuriin liittyviä opiskelupaikkoja, mutta myös kätilön opintoja, viimeksi eilen tyttäreni kanssa. Suomen jatko-opintotarjonta on modernia ja monipuolista, ja varmasti myös tyttärelleni löytyy paikka ajallaan.
Myös opettajat juhlivat pian työnsä tuloksia tulevissa syksyn ylioppilasjuhlissa. Samalla nämä sivistystä tuottavat upeat opettajamme valmistutuvat syventämään oppiaineitaan taas seuraaville opiskelijoille sekä vahvistamaan heidän tulevaisuuttaan.
EDUCA 2022 isona teemana on Sivistys -voimavara tulevaisuuteen.
Palaan alun kuulemaani ”hippi tai ei”. Suomalaista sivistystä jaetaan nykyään laajemmin jo toiselle asteelle asti maksutta, kaikille alle 18 -vuotiaille nuorille ja se on mahtavaa. Laatu ja sen turvaaminen toisen asteen opiskeluissa tulee olemaan tärkeää uudistusten tiimellyksessä, kun oppikirjoja sähköistetään ja oppilaiden ryhmät voi olla hyvin heterogeenisiä. Eikä uudet yhteiskunnalliset ilmiöt ja yllätykset lopu oppilaitosten toimintaympäristössä.
Näihin haasteisiin valmistautumista ja opettajan sisäistä motivaatiota, voimaantumista sekä uusia ideoita kannattaa tulla hakemaan vuoden alussa valtakunnallisilta messuilta. EDUCA 2022:ssa ohjelmia on luvassa yli 200 ja esiintyjiä 450 kahden päivän aikana. Sieluni silmin näen ja kuulen jo sen iloisen puheensorinan ja tapaamisen ilon, kun oppilaitosmaailma kohtaa. Ylppäreiden jälkeen on taas juhlaa, kun opettajat aidosti tapaa toisiaan isolla areenalla -toivottavasti.
Tule kohtaamaan meitä EHYTiläsiä!
Näyttelypiste 6r60 Päihde-ja pelikasvatus, EHYT ry
pe. 28.1. klo.17.00-17.45 Tieto lava
Tulevaisuuden tuulet, pelikasvatus ja pelisivistys koulussa – Framtidsvisioner, spelfostran i skolan
pe. 28.1. klo. 13.30-14.00 Tulevaisuuden luokkahuone
Spelfostran i skolan – vilka behov finns det och vad ger lektioner i Spelkunskap eleverna?
la. 29.1. klo.15.30-16.00 Tulevaisuuden luokkahuone
“Mieluummin ajoissa kuin myöhässä” – päihde- ja pelikasvatusta alakouluissa.