Keskustele nuorten kanssa oman oppilaitoksen kouluterveyskyselyn tuloksista
Joka toinen vuosi ilmestyvän kouluterveyskyselyn tulokset tarjoavat arvokasta tietoa nuorten hyvinvoinnista. Oppilaitostasolle saakka eritelty tieto kannattaa keskustella auki oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa. Heiltä löytyy tietoa päihdehaittojen ymmärtämiseen ja vähentämiseen.
THL julkaisi uuden kouluterveyskyselyn tulokset . Kouluterveyskysely tarjoaa valtakunnallista, kuntatasoista ja oppilaitoskohtaista tietoa perusopetuksen neljäsluokkalaisista toisella asteella toista vuottaan opiskeleviin nuoriin saakka. Kyselyssä selviää tärkeää tietoa mm. lasten ja nuorten terveydestä, elintavoista, koulunkäynnistä, elinoloista ja kasvuympäristön turvallisuudesta.
Kyselyn antama tieto on jo itsessään tärkeää ja kiinnostavaa, mutta erityisen tärkeää on se, miten tuloksia lähdetään hyödyntämään.
Valtakunnan tasolla kyselyn tuloksia käytetään mm. silloin, kun laaditaan lapsiin ja nuoriin liittyviä poliittisia ohjelmia tai seurataan tehtyjen päätösten ja lakien vaikutuksia. Hyvinvointialue- ja kuntatasolla tuloksia voidaan hyödyntää hyvinvointijohtamisessa, hyvinvointistrategioiden pohjana ja painopistealueiden valinnassa. Oppilaitokset sekä oppilas- ja opiskelijahuolto voivat kouluterveyskyselyn antaman tiedon avulla kohdentaa resurssejaan oikeisiin asioihin, niihin, jotka edistävät kulloinkin parhaiten sekä yhteisön että yksilön hyvinvointia.
Kouluterveyskyselyn tulokset ovat hyvä työkalu lasten ja nuorten arjen parantamiseen
Kouluterveyskysely tuo viestejä lapsilta ja nuorilta meille aikuisille, ammattilaisille. Mutta miten tuloksia voisi hyödyntää lasten ja nuorten arjen parantamiseksi?
Olisi tärkeää että lapset ja nuoret ylipäätään saisivat tietoa oman koulunsa tuloksista. Tulosten käsittely voi jäädä helposti koulujen hektisen arjen jalkoihin, jos sopivia tilaisuuksia ei mietitä valmiiksi. Kouluterveyskysely on laaja ja tuloksia paljon, joten niitä kannattaa tuoda julki esimerkiksi teema kerrallaan tai tuoda kyselystä esiin muutamia ilonaiheita ja muutamia haasteita. Tuloksista voi tehdä nostoja esimerkiksi aamunavauksessa ja kertoa samalla mistä koulun kanavasta kiinnostuneet saavat aiheesta lisää tietoa. Oppilaitoksen tuloksista kannattaa tehdä myös kooste vanhempia silmällä pitäen, koosteen voi jakaa esimerkiksi Wilman kautta. Tuloksia voi käydä lasten ja nuorten kanssa läpi myös oppitunneilla, sillä monia kyselyn teemoja saa kytkettyä oppiainesisältöihin.
Tulokset on hyvä esittää vastaanottajan ikätasolle ymmärrettävällä tavalla ja muistaa, että haastavistakin teemoista voi puhua sensitiivisesti, asioina, joille voidaan yhdessä lähteä tekemään jotain. Oppilaitos voi pyytää esimerkiksi oppilas/opiskelijakunnan hallituksen mukaan valitsemaan yhdessä käsiteltäviä teemoja.
Ota oppilaitoskohtaiset tulokset käyttöön esimerkiksi näin:
Kouluterveyskyselyn oppilaitoskohtaisten tulosten perusteella näyttää siltä, että todella moni nuori ’Käyttää päivittäin sähkösavuketta’. Teema valikoituu asiaksi, johon toivotaan muutosta aikaan.
Nuorille esitellään oppitunnilla oppilaitoskohtaisista tuloksista kaavio, jossa näkyy myös edellisten vuosien tulokset. Vertailun vuoksi voidaan näyttää rinnalla myös kaavion valtakunnallisista tuloksista. Kyselyn tuloksista keskustellaan yleisellä tasolla, mutta kenenkään henkilökohtaisia haasteita päihteiden kanssa ei tuoda esiin.
Nuorilta voi kysyä:
- Miltä tilastot mielestänne näyttävät?
- Mikä voi olla syynä siihen, että tilanne on nyt tällainen?
- Näkyykö teemaan liittyviä haasteita oppilaitosalueella?
- Mitä asialle mielestänne kannattaisi tehdä?
- Mitä opiskelijat voisivat tehdä?
- Mitä henkilökunta voisi tehdä?
- Millaista apua ja tukea tarvittaisiin?
Osa nuorista saattaa kommentoida, ettei asialle voi ja tarvitse tehdä mitään. Hyvin todennäköisesti he kuitenkin lähtevät miettimään keinoja tilanteen muuttamiseksi. He voivat toivoa, että saisivat lisää faktatietoa vapesta, ja että keksittäisiin keinoja siihen ja ettei koulun vessoissa enää vapetettaisi. Nuorten toiveita ja ideoita viedään eteenpäin johdolle, ja niiden perusteella luodaan toimintasuunnitelmaa lyhyemmälle ja pidemmälle aikavälille. Nuorille voidaan tarjota lisää tietoa esim. hyvinvointipäivässä ja opettajille annetaan tukea vapen käyttöön puuttumiseen. Terveydenhoitaja varmaan mielellään myös tarjoaa nuorille vinkkejä käytön lopettamiseen.
Toimenpiteiden tulokset harvoin näkyvät heti, mutta se että nuoret saavat olla itse osallisia heitä koskevissa asioissa on paras tae asioiden kehittymiseen parempaan suuntaan.