Yhteisön säännöt vähentävät päihdehaittoja ja luovat yhteisöllisyyttä
Ehkäisevässä päihdetyössä tukeudutaan sääntöihin sekä pyritään vaikuttamaan kulttuurisiin normeihin, arvoihin ja käytäntöihin. Sillä on merkitystä, miten työpaikalla, koulussa, nuorisotilalla, työpajalla tai muussa yhteisössä toimitaan, kun päihteidenkäyttöä ilmenee. Toimintatavoista yhdessä etukäteen puhumalla myös luodaan yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia.
Ennakoimalla helpotetaan reagointia yllättävissä tilanteissa
Säännöistä on hyvä puhua yhteisössä, ennen kuin minkäänlaisia päihdehaittoja havaitaan. On tärkeää, että ammattilaisilla on yhteiset toimintatavat, jotta suhtautuminen työn kohderyhmään on yhdenvertaista ja oikeudenmukaista. Kun kaikki toimivat samalla tavoin, säännöt vaikuttavat parhaiten. Etukäteen sovitut käytännöt myös vähentävät ammattilaisten kokemaa epävarmuutta ja stressiä.
Yhteisön hyvinvointi luodaan yhdessä
Yhteisön sääntöjä on hyvä pohtia yhdessä työyhteisön ja työn kohderyhmän kanssa. Hyvätkään toimintatavat eivät vaikuta toivotusti, jos toimijoita ei oteta mukaan heille kohdennetun toiminnan suunnitteluun.
Yhteisön säännöistä vastuu on johdolla. Sääntöjä ja toimintatapoja ei voi laatia yhteisölle, jos organisaation johto ei ole niiden takana. Vastuu sääntöjen noudattamisesta ja yhteisissä säännöissä pysymisestä, on kuitenkin yhteisön jokaisella jäsenellä. Ongelmia ilmenee usein silloin, jos yhteisön säännöistä ei ole kaikilla työntekijöillä tietoa.
Haasteena voi olla myös vastuunjako ja roolitus. Toisinaan ohjeet voivat jäädä liian yleiselle tasolle, jolloin ne eivät ohjaa käytännön tilanteita tarpeeksi. Jos toimintaohjeista ei käy selville, kenen vastuulla päihteidenkäyttöön tai hallussapitoon puuttuminen on esim. koulussa tai työpajalla, jäävät nämä helposti kokonaan tekemättä. Ajatellaan, että ”joku muu hoitaa”. Pahimmassa tapauksessa voi käydä niin, että kukaan ei puutu nuoren päihteiden käyttöön tai kukaan ei anna tukea päihteidenkäyttöön puuttumisen jälkeen.
Kouluyhteisössä on monen hallinnonalan alaisuudessa olevia ammattilaisia. On tärkeää, että kaikki kouluyhteisössä toimivat tuntevat koulun säännöt, päihteiden käyttöön puuttumisen tavat ja vastuun reagoinnista päihteisiin liittyvissä tilanteissa. Parhaimmillaan yhteiset toimintatavat ja niiden selkeys voivat edistää ammattilaisten välistä luottamusta ja arvostusta. Kun jokaisella ammattilaisella on kouluyhteisössä oma roolinsa, helpottaa se jokaisen työntekijän taakkaa ja vastuuta.
Muutostilanteet haastavat päivittämään toimintatapoja
Säännöt ja yhteisesti etukäteen sovitut toimintatavat ovat erityisen tärkeitä silloin, kun eletään muutostilanteissa. Sääntöjä kannattaakin päivittää, kun toimintaympäristössä tapahtuu muutoksia (esim. muutokset kohderyhmän koossa, toimipaikan sijainti, lähistöllä olevat uudet toimijat tai lakimuutokset).
Kouluilla aloittaa joka vuosi uusi ikäluokka. Nuo uudet oppilaat tulevat yhteisöön uusina jäseninä ja sopeutumiseen kuuluu, että uudet oppilaat opettelevat kouluyhteisön toimintatavat. Nämä uudet oppilaat saattavat kuitenkin kyseenalaistaa joitakin tapoja tai pitää sellaisia asioita tärkeinä, joita aiemmat ikäluokat eivät ole edes huomanneet ajatella. Tällöin ”vanhat” kouluyhteisön jäsenet joutuvat kyseenalaistamaan aiemmat toimintatapansa ja mahdollisesti opettelemaan uutta.
Tämän vuoksi on hyvä, että kouluyhteisön säännöt päivitetään tai käydään ainakin läpi joka lukuvuoden alussa. Työyhteisön tai työpajan toimintasäännöt on hyvä käydä läpi aina silloin, kun henkilö aloittaa työsuhteen tai valmentautumisjakson.
Säännöt luovat turvallisuutta
Säännöt luovat myös turvaa. Kun yhteisön toimintatapoja on yhdessä mietitty, tiedetään, miten yhteisössä suhtaudutaan asioihin ja miten käy, jos toimii vastoin yhteistä toimintakulttuuria. Kun nuori tietää, mitä esim. päihteiden käytöstä työpajalla seuraa, on hänellä suurempi kynnys ylipäätään tulla päihtyneenä työpajalle. Sama pätee myös kouluihin ja nuorisotiloihin. Ihmiset eivät lähtökohtaisesti halua toimia norminvastaisesti, vaan haluavat kokea kuuluvansa yhteisöön, yhteisön ehdoilla.
Yhteisön säännöt ovat strateginen teko, jolla vahvistetaan osallisuutta ja hyvinvointia
Yhteisön säännöt ja toimintaohjeet ovat myös strateginen teko ja arvovalinta sekä merkki siitä, että tässä yhteisössä halutaan tietoisesti tukea yhteisön toimijoiden hyvinvointia. Säännöt eivät ole siis vain turhaa holhoamista tai rajoittamista, vaan itseasiassa pieni teko yhteisön hyvinvoinnin, osallisuuden, yhteisöllisyyden, luottamuksen ja keskinäisen arvostuksen lisäämiseksi.
Tukea yhteisöjen päihdesääntöihin ja -toimintamalleihin:
- Päihdetoimintaohje nuorten työpajoille
- Nuorisotilan Päihdetoimintamalli
- Opas oppilaitoksille nikotiinituotteiden käyttöön puuttumiseen
- Huugo-toiminta työpaikkojen tueksi