Pilvestä darra, aamukännit ja pikavastauksia – BuenoTalk meni TikTokiin!
EHYTin BuenoTalkin kanavat tarjoavat nuorille tietoa päihteistä ja päihteettömyydestä Instagramissa, YouTubessa ja BuenoTalk.fi-sivustolla. Viime vuonna BuenoTalk meni TikTokiin ja räjäytti pankin.
”Mitä kaikkea nuuska sisältää, sen ajattelin sulle nyt jakaa; legendan mukaan siel on lasinsiruja sekä ripaus kamelinkakkaa. Mut siis joo, ei oo.”
Näin alkaa TikTokissa EHYTin BuenoTok-video Mitä nuuska sisältää? Legendatietojen jälkeen seuraa mediasuunnittelija Sebastian Östmanin kertomana 25 sekuntia tykitystä siitä, mitä nuuska oikeasti pitää sisällään: nitrosoamiineja, PAH-yhdisteitä ja raskasmetalleja, kaikki syöpävaarallisia aineita.
Videoista on tykätty 13 000 kertaa ja kommenttikentässä keskustelua on käyty 248 kysymyksen, kommentin ja vastauksen verran.
Mieletön suosio
TikTok on älypuhelinsovellus, jossa jaetaan lyhyitä videoita. EHYTin videot pyörivät TikTokissa nimellä BuenoTok. Niissä välitetään nuorille asiallista, oikeaa tietoa päihteistä ja hyvinvoinnista nuorten omalla tyylillä ja kielellä.
– Muutaman vuoden ajan olemme tehneet YouTubeen pidempiä dokkareita ja faktavideoita, jotka toimivat enemmänkin BuenoTalkin tietopankkina. Viime vuoden huhtikuussa lähdettiin koittamaan BuenoTok-nimellä TikTokia, kun huomattiin, että siellä nuoret nyt ovat. Se onnistui. BuenoTok-videot iskivät heti, kertoo Östman.
Ne todella iskivät. BuenoTok-videoita on katsottu jo 9,2 miljoonaa kertaa.
Päihdetiedot kiinnostavat
TikTok ei kerro seuraajien ikiä, mutta kommenttien perusteella voidaan olettaa BuenoTok-videoiden katsojien olevan pääasiassa 13–17-vuotiaita.
– Päihteet ovat aihe, joka sen ikäisiä kiinnostaa. Siinä mielessä meidän oli helppo hypätä mukaan, koska juuri päihteistä ja päihteettömyydestä haluamme nuorille kertoa, toki myös muista nuorten elämään liittyvistä asioista ja hyvinvoinnista yleensäkin, Östman kertoo.
Joka viikko TikTokiin ilmestyy neljä- viisi uutta BuenoTok-videota. Kestoltaan ne ovat 20–45 sekuntia. Tyyli on usein kepeä, humoristinenkin, aiheesta riippuen myös vakava. Kaikkiaan videoita on tehty reilun vuoden aikana lähes 200. Aiheita on käsitelty muun muassa sellaisten otsikoiden alla, kuin Otin lääkeöverit, mitä teen? Mitä haittaa kannabiksesta on? Voiko ope takavarikoida nuuskat? Paljonko pitää juoda, että sammuu? Auttako viina vatsatautiin?
BuenoTok-videoita tekevät EHYTin mediasuunnittelijat Sebastian Östman, Emma Rahikainen, Mikael Westman ja Miro Keinänen. Videoissa kerrotaan faktat, kommenttikentissä nuoret voivat esittää kysymyksiä, joihin BuenoTok-tiimin jäsenet vastaavat.
Ideat käsiteltäviin aiheisiin tulevat nuorten kommenteista ja kysymyksistä sekä TikTokista.
– TikTok on paras lähde siihen, mikä toimii ja mikä nuoria kiinnostaa, mitä ajassa liikkuu ja mitkä ovat trendit, Östman kertoo.
Suoraa puhetta
Östman uskoo, että BuenoTok-menestys perustuu rentoon tyyliin ja rehellisyyteen.
– Puhumme asioista niiden oikeilla nimillä, emme lähde kaunistelemaan, muttemme maalaa mörköjäkään. Lisäämme nuorten tietoutta päihteistä ja päihteettömyydestä tieteeseen ja tutkimuksiin perustuen.
Moni nuori on kertonut, että BuenoTok-videoiden tiedoista on ollut hyötyä, joku on alkanut miettiä päihteidenkäyttöään uudestaan tai jopa lopettanut nuuskaamisen.
– Minulla on tunne, että meidän kanavalle oli just nyt täydellinen paikka, muita samankaltaisia kanavia TikTokissa ei ole, sanoo Östman. – Kun videoita ahkerasti tuupataan, on niillä varmasti merkitystä nuorten asenteisiin päihteistä ja päihteidenkäytöstä.
Artikkeli on julkaistu aiemmin EHYTin vuoden 2021 vuosikertomuksessa.