Päihdesuunnitelma on opiskelijan, opettajan ja oppilaitoksen etu
Opettaja saattaa kohdata oppilaitoksen arjessa laajan kirjon tilanteita, joihin liittyy päihteitä tai joihin opettaja epäilee liittyvän päihteitä. Lisäksi moni opettaja kantaa huolta siitä, että onko esimerkiksi opiskelijan opiskeluhaasteiden tai poissaolojen taustalla päihteiden käyttöä.
Kokemukseni mukaan opettajilla on hyvin erilaiset resurssit ja taidot toimia päihteisiin liittyvissä tilanteissa oppilaitoksissa. Yksi kokee varsin helpoksi pyytää opiskelijaa poistamaan nuuskapussin ylähuulesta, toinen tietää pitkän työkokemuksen suomalla varmuudella saman tien, kuinka toimia päihtyneen nuoren kanssa, joka tulee haastamaan riitaa käytävällä. Osa jutustelee luontevasti opiskelijoiden kanssa kaikesta mahdollisesta ja sujauttaa keskusteluun myös päihteiden käyttöön liittyvät asiat.
Osa opettajista puolestaan kokee päihteisiin liittyviin haasteisiin puuttumisen äärimmäisen hankalaksi: Mitä minun pitää tehdä? Mitä minä saan tai osaan tehdä? Jos puutun, niin mihin kaikkeen sitten joudunkaan mukaan? Olen huomannut, että moni opettaja kärsii tilanteista. Opettaja haluaisi auttaa opiskelijaa, mutta kiireisen työn keskellä ei ole aikaa ja eväitä lähteä perehtymään asioihin. Se on turhauttavaa ja kuluttavaa.
Laki velvoittaa puuttumaan päihteiden käyttöön
Monet lait velvoittavat opettajia puuttumaan nuorten päihteiden käyttöön ja ottamaan esiin huolen mahdollisesta päihteiden käytöstä. Päihteiden käyttö on lain mukaan kiellettyä oppilaitosalueella, niin sisä- kuin ulkotiloissa; niin opettajilta, opiskelijoilta kuin vierailijoiltakin, niin toiminta-aikaan, kuin oppilaitoksen ollessa kiinni. Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki velvoittaa koko työyhteisön puuttumaan välittömästi havaitsemiinsa nuorten ongelmiin ja pahoinvointiin. Toisaalta taas työturvallisuuslaki nostaa esiin työntekijän oikeuden turvalliseen työympäristöön. Lastensuojelulaki, päihdehuoltolaki, lukiolaki ja laki ammatillisesta koulutuksesta ja monet muut sisältävät nekin velvoitteita päihteiden käyttöön puuttumiseen.
Opettajilla on siis velvollisuus puuttua. Puuttuminen ei saisi kuitenkaan perustua opettajien henkilökohtaisiin ominaisuuksiin tai työkokemukseen. Jokaisella opettajalla on oikeus saada oppilaitokselta selkeät ohjeet ja toimintamallit siihen, kuinka päihteisiin liittyvissä tilanteissa toimitaan. Opettajilla tulee olla helposti saatavilla tietoa siitä, miksi ja millaisiin tilanteisiin heillä on velvollisuus puuttua ja konkreettisia välineitä puuttumiseen.
Päihdesuunnitelma on opettajalle tärkeä työväline
Oppilaitokset tukevat parhaiten opettajia päihdesuunnitelman, -ohjelman tai -toimintasuunnitelman avulla.
Oppilaitoksen järjestyssääntöihin kirjataan nikotiinituotteiden, alkoholin ja huumausaineiden käyttökielto. Päihdesuunnitelma taas on jokaisen oppilaitoksen tärkein väline päihteiden käyttöön puuttumiseen ja se tukeutuu vahvasti juuri järjestyssääntöihin; ja kertoo myös sen, mitä sanktioita järjestyssäännöissä määritellystä sääntöjen rikkomisesta seuraa.
Päihdesuunnitelma on ohjeistus, joka koskee koko työyhteisöä, mutta joka kuitenkin antaa parhaimmillaan sitä konkreettista apua ja tukea, jota yksittäinen opettaja tarvitsee: Päihdesuunnitelmaan tulee olla kirjattuna ne tilanteet, joita voi päihteisiin liittyen tulla opettajan eteen. Päihdesuunnitelmassa tulee olla kerrottuna myös stepit siihen, miten opettajan tulee toimia eri tilanteissa ja tieto siitä, kenen puoleen missäkin tilanteessa tulee kääntyä. Kun ohjeistukset ovat selkeät, opettaja ei tilanteissa jää pelkästään oman osaamisensa varaan; vaan voi luottaa siihen, että toimii tilanteessa oikein ja vastuunsa velvoittamalla tavalla. Hän ei myöskään toimi yksin, vaan hän tietää kuka ottaa opiskelijasta seuraavassa vaiheessa koppia ja ohjaa opiskelijaa eteenpäin.
Päihdesuunnitelma on dokumentti, jonka pitäisi olla aktiivisessa käytössä. Merkittävän tärkeässä asemassa päihdesuunnitelman hyödyntämisessä on se, että suunnitelma on helposti kaikkien nähtävillä. Tärkeää on myös se, että päihdesuunnitelmasta ja sen sisällöstä tiedotetaan säännöllisesti ja perehdytetään opettajat ohjelman sisältämiin käytännön toimintatapoihin. Lisäksi suunnitelma tulee tarkistaa ja päivittää säännöllisesti.
Hyvin laadittu ja toteutettu Päihdesuunnitelma antaa opettajalle hyvät raamit päihteiden käyttöön puuttumiseen ja puheeksi ottamiseen. Ja kaikkein tärkeintä, se tukee opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä; mahdollistaa päihdeongelmaan puuttumisen varhaisessa vaiheessa sekä lisää oppilaitoksen turvallisuutta ja parantaa ilmapiiriä. Tämä on sekä oppilaitoksen johdon, opettajien että opiskelijoiden etu.
Vinkki:
Haittaako se, jos opettaja ottaa opiskelijan kanssa puheeksi huolen päihteiden käytöstä ja epäilys onkin väärä? Ei haittaa!
Vaikka tunnelma voi olla ehkä vaivautunut, opiskelija on todennäköisesti iloinen siitä, että opettaja on kiinnostunut hänen hyvinvoinnistaan. Voi olla, että opiskelija tajuaa, että tälle opettajalle hän voi kertoa haasteistaan, jos tarve tulee. Tai opiskelija huomaa, että on olemassa opettaja, joka oli ihan oikeasta asiasta huolissaan. Vaikka hän ei vielä uskaltaisi myöntää päihteidenkäyttöön liittyviä haasteitaan heti niin seuraavalla kerralla puhuminen voi olla helpompaa.