Onko meiltä aikuisilta pois, jos lapsi ei näe alkoholimainontaa?

ept_verkosto
Alkoholimainontakeskustelu on käynyt kuumana viime päivinä. Keskusteluissa tuntuu kuitenkin unohtuneen se, miksi alkoholimainontaa tullaan rajoittamaan. Ehkäisevän päihdetyön verkoston 35 järjestöä haluavat yhteisellä kampanjallaan muistuttaa, mistä lakimuutoksessa on kyse. EPT-verkosto kampanjoi kahden viikon ajan Helsingin julkisen liikenteen digitaalinäytöillä sloganilla: ”Onko meiltä aikuisilta pois, jos lapsi ei näe tässä alkoholimainontaa?”.

”Alkoholimainontalaki muuttuu vuodenvaihteessa. Uusien rajoitusten taustalla on halu suojella lapsia ja nuoria alkoholimainonnalta sekä vähentää tilanteita, joissa he altistuisivat sille. Tutkimustieto osoittaa, että mainonta aikaistaa alkoholinkäytön aloittamista ja lisää nuorten alkoholinkulutusta”, kertoo Ehkäisevän päihdetyön verkoston puheenjohtaja Kristiina Hannula.

Järjestöjen mielestä on lapsen etu, että alkoholimainokset katoavat vuodenvaihteessa bussipysäkeiltä, liikennevälineistä ja kauppakeskusten mainostauluilta. Netti on suomalaisen nuoren keskeinen toimintaympäristö ja siksi järjestöt pitävät hyvänä, että lastensuojelullisia toimia ulotetaan myös verkkomaailmaan, haasteista huolimatta.

Suomalaisnuorista suurin osa altistuu arjessa alkoholimainonnalle. EHYT ry:n verkkokyselyn (2012) mukaan alle 18-vuotiaista vastaajista 90 % kertoi havainneensa alkoholituotteiden mainontaa ja 66 % oli sitä mieltä, että mainokset olivat herättäneet heidän kiinnostuksensa juomauutuutta kohtaan. 60 % vastaajista uskoi, että alkoholimainonta vaikuttaa alaikäisten alkoholin käyttöön.  

Julkisessa keskustelussa on viime päivinä kyseenalaistettu uuden lain sisältöjä. EPT-verkoston jäsenet kummeksuvat kommentteja ja esittävät seuraavat vastakysymykset:

  • Onko välttämätöntä, että bussipysäkeillä on olutmainoksia?
  • Onko välttämätöntä, että verkossa järjestetään alkoholia markkinoivia kilpailuja ja arpajaisia?
  • Onko välttämätöntä, että alkoholiteollisuus saa käyttää kansalaisten, usein nuorten tuottamia sisältöjä kuten tekstejä, valokuvia ja videoita omassa mainonnassaan?

Suomessa on yli miljoona lasta ja nuorta. Heidän hyvinvointinsa ja tulevaisuutensa on aikuisten käsissä. Vanhempien ja kodin merkitys on korvaamaton, mutta myös yhteiskunnan on kannettava vastuunsa alaikäisten suojelemiseksi ja vanhempien tukemiseksi kasvatustehtävässä.

 

Lisätietoja:
Kristiina Hannula
Ehkäisevä päihdetyön verkoston puheenjohtaja
p. 040 701 5207

 

Ehkäisevän päihdetyön verkosto kokoaa yhteen 35 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä. Verkoston visio on yhteiskunta, jossa on vähemmän päihteitä ja enemmän hyvinvointia. www.ehyt.fi/ept-verkosto