Laadukas opetus lisää nuorten hyvinvointia
Ehkäisevä päihdetyö toisella asteella on EHYTin koulutus ammattilaisille, jotka toimivat lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Koulutus rohkaisee ja tukee opettajia; arjen opetustyö on arvokasta ehkäisevää päihdetyötä.
Koulutussuunnittelija Anu Rautama kertoo pitkään olleen ajatuksissa, että toisen asteen ammattilaisille pitäisi saada koulutus päihdekasvatuksesta. Kun kentältä alkoi tulla pyyntöjä koulutuksen järjestämisestä, oli hetki otollinen.
EHYTin ensimmäinen kahden tunnin verkkokoulutus pidettiin viime vuoden elokuussa, ja sen jälkeen niitä on järjestetty useita.
– Nyt voi sanoa, ettemme olleet omien havaintojemme kanssa väärässä, koulutus osui opettajien ja oppilaitosten muun henkilökunnan aitoon tarpeeseen.
Päihdeohjelmasta tukea
– Opettajien prioriteetti on ymmärrettävästi opettamisessa, ei päihdekasvatuksessa ja ehkäisevässä työssä. Mutta ne kuuluvat opettajien velvollisuuksiin. Mitä työ käytännössä on, siihen koulutuksessa tuomme selkeyttä, kertoo Rautama.
Useammankin pykälän nojalla laki velvoittaa puuttumaan päihteiden käyttöön oppilaitoksissa. Esimerkiksi nikotiinituotteiden käyttö on niiden alueilla kielletty.
– Päivin, öin, alaikäisiltä, täysi-ikäisiltä, henkilökunnalta, vierailta, opettajilta ja oppilailta, siis aina ja kaikilta, täsmentää Rautama.
Oppilaitoksille on suositus koota päihdeohjelma, johon on luotu portaat siitä, miten edetä, jos päihteiden käyttöä koulussa havaitaan.
– Opiskelijalla on nuuska huulessa ja opettaja pyytää sen poistamaan. Jos hän poistaa, on asia ok, jos ei, on seuraava porras mennä asian kanssa rehtorille tai toimialajohtajalle. Jos se ei tehoa, mitä sitten tehdään, selviää päihdeohjelmasta, antaa Rautama esimerkin.
Yhtä ja samaa, kaikille oppilaitoksille toimivaa päihdeohjelmaa ei ole, koska oppilaitokset ja niiden käytänteet eroavat toisistaan. Koulutuksessa päihde-ohjelman tekemiseen annetaan ohjeita kunkin oppilaitoksen omista lähtökohdista toimivan ohjelman koostamiseksi.
Hyvinvointia koulusta
Rautaman kokemusten mukaan osalla opettajista ei ole juurikaan tietoa ehkäisevästä päihdetyöstä, toisten tiedot kaipaavat päivitystä ja osalla on hyvinkin paljon perehtyneisyyttä.
– Opettajat usein mieltävät, että ehkäisevä päihdetyö on opetuksesta erillinen asia. Yllätyksenä voi tulla, että moni opettaja on sitä koko ajan tehnytkin. Laadukas opetus, hyvä vuorovaikutus opettajan ja opiskelijoiden välillä, oikea-aikainen tuki opiskelun haasteissa, yhteisöllisyydestä huolehtiminen ja jokaisen osallistaminen ovat kaikki omalta osaltaan ehkäisevää päihdetyötä. Kaikki nämä asiat vaikuttavat nuoren hyvinvoinnin tunteeseen ja vähentävät riskiä käyttää päihteitä.
Koulutus sisältää tietoa myös päihdekentästä sekä valtakunnallisesti että alueellisesti. Yksi osio ohjeistaa opettajia puheeksi ottamisessa; kenen velvollisuus on ottaa päihteet puheeksi ja miten se tehdään, jos on huoli opiskelijasta.
Pienet teot
Pakollinen toinen aste on paikka, jossa likimain kaikki 16–20-vuotiaat nuoret kohdataan. Aikuistumassa olevat nuoret kaipaavat tukea, mallia ja viestiä siitä, ettei päihteitä tarvitse käyttää, vaikka lähestyvä täysi-ikäisyys antaa siihen enemmän mahdollisuuksia.
Opettajille ja koulun henkilökunnalle halutaan kertoa, että pienilläkin liikkeillä arjen koulutyössä voidaan tehdä paljon.
– Kun katsotaan, että kaikki pysyvät kyydissä, jokainen tuntee olevansa osa ryhmää, tehdään jo paljon, toteaa Rautama.
Artikkeli on julkaistu aiemmin EHYTin vuoden 2021 vuosikertomuksessa.