EHYT koulujen kumppanina hyvinvointityössä
Kumppanuussopimuksella EHYTin kanssa kunta voi vahvistaa kasvatustyötään ja edistää lasten ja nuorten hyvinvointia. Sopimus mahdollistaa kouluille ja oppilaitoksille maksuttomat EHYTin päihde- ja pelikasvatuksen oppitunnit.
Kumppanuussopimus solmitaan kunnan ja EHYTin välillä oppilaitoksissa tehtävän ehkäisevän päihdetyön kustannuksista, tavallisesti vuodeksi kerrallaan. Tällä hetkellä sopimuksen on allekirjoittanut 20 kuntaa eri puolilla Suomea.
– Kumppanuussopimus antaa kouluille mahdollisuuden ottaa maksuttomasti vastaan EHYTin tarjoamia päihde- ja pelikasvatusoppitunteja, vanhempainiltoja ja henkilöstöinfoja, selittää oppilaitostyön päällikkö Päivi Christensen sopimuksen sisältöä.
Kunnille ehkäisevän päihdetyön tekeminen on lakisääteinen velvoite, johon ne voivat konkreettisesti vastata yhteistyöllä EHYTin kanssa. Yhteistyön hyödyt ovat kauaskantoisia.
– Investoimalla lasten ja nuorten hyvinvointiin voidaan mahdollisesti säästää korjaavan työn puolella. Tässä voimme olla yhtenä tekijänä mukana, toteaa Christensen.
Keskustelun virittäjä
Päihde- ja pelikasvatuksen oppitunneilla EHYTin kouluttajat käyttävät osallistavia ja vuorovaikutuksellisia toimintamenetelmiä. Niiden avulla keskustellaan peleistä, ikärajoista ja elämänhallintataidoista, anonyymisti kysellään päihteisiin ja nuorten elämään liittyviä asioita, käydään läpi alkoholikulttuuria ja luodaan miellekarttoja päihteiden hyödyistä ja haitoista.
Yläkoululaisille tehdyllä interaktiivisella kyselyllä saadaan reaaliaikainen tieto alueen päihteidenkäytön tilanteesta. Kun kunnalla on useamman vuoden ajan kumppanuussopimus, voidaan alueellisia kokonaisuuksia ja seurantaa kartoittaa pitkäjänteisesti.
– Koemme olevamme kodin ja koulun yhteinen kasvatuskumppani, joka havahduttaa ja virittää keskustelua. Se, mitä oppilaat tunneilla kertovat, on hyvä lähtökohta jatkaa keskusteluja opettajien, vanhempien ja oppilaiden kesken.
Kiitosta ja suosituksia
Kumppanuussopimukset ovat olleet menestystarina. Palaute oppitunneista on ollut poikkeuksetta kiittävää; kunnat kokevat EHYTin hyväksi ja suositeltavaksi kumppaniksi, oppilaiden palautteet ovat yli 90 prosenttisesti hyviä ”Opin tunnilla paljon ja varsinkin ikärajoihin liittyviä asioita, kiitos kun kävitte meillä”, ja opettajat kertovat saaneensa ajankohtaista ja hyödyllistä tietoa.
– Koulujen kysyntä päihdekasvatukseen on niin suuri, että vastaan tulevat resurssit. Jos saisimme yhdenkin uuden työntekijän, voisimme lisätä toimintaamme. Koulujen mediakasvatusta tukevaan pelikasvatukseen voimme edelleen ottaa lisää kumppanuuksia, Christensen kertoo.
Lohja panostaa päihdekasvatukseen
– Meillä on vahva tahtotila tehdä ehkäisevää päihdetyötä, ja erityisesti nuorisotyössä siihen on haluttu panostaa, sanoo Lohjan kaupungin päihdetyöntekijä Helena Sipiläinen ja kertoo, ettei isossa kunnassa yksi päihdetyöntekijä kuitenkaan pysty vastaamaan kaikkeen päihdekasvatuksen tarpeeseen.
– Onkin ollut luontevaa jakaa vastuuta EHYTin kanssa. Yhteistyötä olemme tehneet jo yli 10 vuoden ajan kumppanuussopimuksen pohjalta.
Sipiläinen koordinoi kunnan ehkäisevää päihdekasvatusta. Hän tuntee alueiden vahvuudet ja haasteet ja on ollut asiantuntijana suunnittelemassa EHYTin kanssa tehtävää päihdetyötä ja sen sisältöjä. Tänä vuonna EHYTin osuus on laajentunut 7.- ja 9.-luokkalaisten päihdekasvatustunneista myös 8.-luokkalaisiin.
– EHYTin toimintamalleilla, keskustelevalla ja pohdiskelevalla päihdekasvatuksella voidaan vaikuttaa oppilaiden asenteisiin ja sitä kautta kokeiluihin. Kun luokassa vallitseva tilanne saadaan näkyviin, on siitä hyvä lähteä jatkamaan keskustelua niin oppilaiden, vanhempien kuin kasvattajienkin kesken. Mielestäni menetelmät ovat todella toimivia.