Järjestöt kummastelevat: Kuka jarruttaa alkoholimainontaa koskevaa lakiesitystä?
Saatavuuden ja hinnan jälkeen alkoholimainonnan rajoittaminen on tehokkain julkisen vallan käytettävissä oleva keino vähentää alkoholihaittoja. Alkoholimainontaa rajoittavan lakiesityksen valmistelun taustalla ei ole aikuisten alkoholinkäytön tai tuotetietouden saamisen rajoittaminen, vaan lasten ja nuorten suojelu. Valmisteltu lakiesitys sallisi tuotetietojen kertomisen, mutta kieltäisi alkoholin mainostamisen myönteisillä mielikuvilla samaan tapaan kuin Ranskassa.
Jo viime hallituskaudella enemmistö kansanedustajista allekirjoitti aloitteen alkoholimainonnan rajoittamisesta. Alkoholiteollisuuden kiivaan vastustuksen ansiosta asia ei edennyt päätöksentekoon. Tällä vaalikaudella mainonnan rajoittamista on valmisteltu peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin johdolla. Hallituksen lakiesitystä odotettiin jo keväällä. Puolueista lähinnä kokoomuksen on huhuttu vastustavan esitystä. Kansalaisten enemmistö on rajoitusten kannalla (TNS-gallup 2012).
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi painottaa, että alkoholimainonnan haitallisesta vaikutuksesta alaikäisten kehitykseen on olemassa vahva tutkimusnäyttö.
– Tutkimusten mukaan alkoholin mainonta aikaistaa alkoholinkäytön aloittamista, lisää nuoruudenaikaista käyttöä ja humalajuomista. Se häiritsee nuorten fyysistä, psykologista ja sosiaalista kehitystä sekä altistaa päihteiden suurkulutukselle ja riippuvuuksille aikuisiässä. Vaikuttamistyössään alkoholimainonnasta hyötyvät toimijat pyrkivät hämmentämään keskustelua kiistämällä tutkimustulokset ja muuttamaan mainonnan vaikutukset mielipidekysymykseksi. Samalla strategialla tupakkateollisuus aikanaan vastusti tupakkaan liittyviä rajoituksia.
Nuoret kokevat mainonnan lisäävän omaa kiinnostustaan alkoholijuomiin
Vaikka alkoholimainonta ei olisi erityisesti suunnattu nuoriin, se väistämättä vaikuttaa myös heihin. EHYT ry:n viime viikolla toteuttamasta kyselystä käy ilmi, että alkoholimainonta lisää yhtä paljon yli ja alle 18-vuotiaiden nuorten kiinnostusta alkoholijuomauutuuksiin. Useampi kuin kaksi kolmesta sanoo mainoksen herättäneen oman kiinnostuksensa alkoholijuomauutuuteen. Kyselyn perusteella alle 18-vuotiaat nuoret havaitsevat alkoholimainontaa yhtä paljon kuin täysi-ikäisetkin. Nuoret myös muistavat hyvin näkemäänsä alkoholimainontaa ja siinä esiintyviä hokemia. Peräti 60 prosenttia alle 18-vuotiaista vastaajista arvioi, että alkoholimainonta vaikuttaa nuorten alkoholinkäyttöön. Verkkokysely toteutettiin 17.-21.9. IRC-Gallerian ja Facebookin kautta. Kyselyyn vastasi 981 nuorta.
Kyselyn tulokset: http://www.ehyt.fi/easydata/customers/ehyt/files/alatunniste_kuvat/kysely_alkoholimainonnasta.pdf
Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, puh. 0400 508 234