EHYTin Pelipäiväkirja auttaa digipelaajia – Mobiiliapu pelastaa henkiä

EHYTin Pelipäiväkirja auttaa digipelaajia – Mobiiliapu pelastaa henkiä

Verkko ja mobiili tarjoavat tänä päivänä ratkaisuja digipelaamisen hallintaan, huumeiden käyttäjän akuuttiin terveyspulmaan tai vaikkapa oman alkoholinkäytön tarkkailuun. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry esittelee 9.-10.10. Päihde- ja mielenterveyspäivillä muun muassa uutta Pelipäiväkirjaa ja OttoMittaa sekä laajalti käytettyä Mobiiliapua.

Uusi Pelipäiväkirja on EHYT ry:n Pelitaito-projektin tarjoama maksuton nettisovellus oman digipelaamisen tarkasteluun ja hallintaan. Helppokäyttöisessä palvelussa voi esimerkiksi pitää kirjaa peleihin käytetystä ajasta ja pelitottumuksista, asettaa rajoja pelaamisen suhteen tai laatia suunnitelman pelaamisen vähentämiseksi. Pelipäiväkirja kokoaa säännöllisesti raportin annetuista tiedoista, mikä helpottaa kokonaiskuvan hahmottamista.

– Digipelit ovat luonnollinen ja hyödyllinen osa nykynuoren elämää ja opiskelua. Samalla niihin käytetty aika suhteessa muuhun nuoren elämän sisältöön keskusteluttaa paljon perheissä ja kasvattajien parissa. Omien tapojen ja tottumusten hahmottaminen voi olla joskus haastavaa. Pelipäiväkirjan pitäminen voi antaa uutta tietoa omasta pelaamisesta ja auttaa tarvittaessa tilanteen muuttamisessa, toteaa EHYT ry:n Pelitaito-projektin projektipäällikkö Inka Silvennoinen.

Lasten ja nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset voivat hyödyntää Pelipäiväkirjaa työssään keskustelun välineenä ja ajatusten herättäjänä. Pelipäiväkirja löytyy osoitteesta www.pelipaivakirja.fi.

EHYT ry on kehittänyt myös Mobiiliavun, maailman mittakaavassa ainutlaatuisen sähköisen tukipalvelun vaativissa elämäntilanteissa olevien palvelemiseen. Mobiiliavulla välitettävä tieto vähentää päihdehaittoja, nopeuttaa henkilökunnan tiedonhakua ja vapauttaa sen resursseja muihin toimiin. Samalla se ohjaa vaativissa tilanteissa olevia kansalaisia tehokkaammin juuri oikeiden palveluiden ääreen. Kokonaisuus sisältää niin vertaistukipalvelun, ryhmäviestipalvelun, kysy-vastaa -neuvontapalvelun, tekstiviestikyselyn, hakusanapalvelun ja Mobiilivinkki-tekstiviestipavelun.

– Mobiilivinkki-tekstiviestipalvelu on vuodesta 2005 lähtien pelastanut monen huumeidenkäyttäjän terveyden. – Palvelu sisältää tietoa muun muassa huumaus- ja lääkeaineista, taudeista ja sairauksista, pistämisestä ja käyttämisestä, seksuaaliterveydestä, lastensuojelusta sekä sosiaali- ja terveystoimijoiden yhteystiedoista, kuvailee Mobiiliavun hankepäällikkö Iina Järvi. -Terveysneuvontapisteistä kerätyn palautteen mukana oli muun muassa kertomus siitä, miten asiakas oli säästynyt käden amputoimiselta Mobiilivinkin ohjeiden ansiosta.

EHYT ry lanseerasi myös tänä vuonna uuden älylaitteissa toimivan maksuttoman sovelluksen, OttoMitan. Tabletilla tai kännykässä kulkevan huomaamattoman OttoMitta-laskurin kautta voi tarkkailla omaa alkoholinkulutustaan. Sovellus auttaa havaitsemaan omat riskirajat, laskemaan alkoholin kalorit ja palamisen tai vaikkapa sen kustannukset. OttoMitta on ladattavissa iOS-, Android- ja Windows-käyttöjärjestelmien mobiililaitteisiin.

Verkko- ja digisovellukset ovat toimiva osa tämän päivän ehkäisevää päihdetyötä. EHYT ry tekee lukuisten hankkeiden voimin töitä ollakseen läsnä rakentamassa hyvinvointia niissä paikoissa, joissa suomalaiset arkeaan viettävät. EHYT ry on myös verkkopedagogeineen mukana nuorten sosiaalisen median keskustelufoorumeilla. Järjestö on tavoittanut kuluneen vuoden aikana lähes 200 000 suomalaista digisovellusten avulla.

Pelipäiväkirja
Pelipäiväkirjan kuvakaappaus tietokoneen näytöltä. Kuva ladattavissa tästä.

OttoMitta
OttoMitta-sovellus. Kuva ladattavissa tästä.

Pelipäiväkirja: Inka Silvennoinen, projektipäällikkö, EHYT/Pelitaito-hanke, p 050 366 52 79

Sosiaalinen media, höytypelit, internet ehkäisevässä päihdetyössä: Ilmo Jokinen, päällikkö /EHYT  Internet- ja mobiilityö, p 050 407 71 88

Mobiiliapu ja OttoMitta: Iina Järvi Hankepäällikkö, EHYT/Mobiiliapu p 050 599 6555

Helena Hulkko, viestintäpäällikkö, p 050 582 22 11