Alkoholimainosten Suomi–Ruotsi-maaottelu: rökäletappio Suomelle
SuomiAreenan kävijät pääsivät arvioimaan alkoholimainoksia EHYT ry:n esittelypisteellä. Tulokset olivat selkeitä – 95 % vastaajista uskoi suomalaisen alkoholimainoksen vetoavan nuoriin enemmän kuin saman tuotteen ruotsalaisen version.
Suomalaisessa mainoksessa vietettiin ystävien kanssa piknikiä, kun ruotsalaisessa mainoksessa oli pelkkä kuva tuotepakkauksesta varoitustekstin kera. Lukuisat sosiaali- ja terveysalan järjestöt kannattavat alkoholin mielikuvamainonnan kieltoa. Tutkimusten mukaan alkoholimainonta aikaistaa alkoholinkäytön aloittamista sekä lisää nuoruudenaikaista käyttöä ja humalajuomista. Alkoholin markkinointi tavoittaa lapset ja nuoret ja se on tehokasta vastainformaatiota ehkäisevälle päihdetyölle.
Kyselyn järjesti Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry ja vastauksia annettiin 648 kappaletta.
Lisätietoja alkoholimainonnasta: http://www.facebook.com/minajoisinvahemman.
Lisätietoja kyselystä: viestintäkoordinaattori Kiti Poikonen, 040 451 4199
Katso myös
Tiedotteet
Sähköpotkulaudoille esitetty promilleraja vähentäisi tehokkaasti onnettomuuksia
18.11.2024
Tiedotteet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry käynnistää muutosneuvottelut
21.10.2024
Tiedotteet