Alkoholimainosten Suomi–Ruotsi-maaottelu: rökäletappio Suomelle
SuomiAreenan kävijät pääsivät arvioimaan alkoholimainoksia EHYT ry:n esittelypisteellä. Tulokset olivat selkeitä – 95 % vastaajista uskoi suomalaisen alkoholimainoksen vetoavan nuoriin enemmän kuin saman tuotteen ruotsalaisen version.
Suomalaisessa mainoksessa vietettiin ystävien kanssa piknikiä, kun ruotsalaisessa mainoksessa oli pelkkä kuva tuotepakkauksesta varoitustekstin kera. Lukuisat sosiaali- ja terveysalan järjestöt kannattavat alkoholin mielikuvamainonnan kieltoa. Tutkimusten mukaan alkoholimainonta aikaistaa alkoholinkäytön aloittamista sekä lisää nuoruudenaikaista käyttöä ja humalajuomista. Alkoholin markkinointi tavoittaa lapset ja nuoret ja se on tehokasta vastainformaatiota ehkäisevälle päihdetyölle.
Kyselyn järjesti Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry ja vastauksia annettiin 648 kappaletta.
Lisätietoja alkoholimainonnasta: http://www.facebook.com/minajoisinvahemman.
Lisätietoja kyselystä: viestintäkoordinaattori Kiti Poikonen, 040 451 4199
Katso myös
Tiedotteet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry vetoaa päättäjiin: Päihteiden saatavuutta lisättäessä ei tule leikata ehkäisevästä päihdetyöstä
18.12.2024
Tiedotteet
Lahjoita lämpöä -kampanja ylitti odotukset: 8 300 neuletta ja 134 keräyspistettä ympäri Suomen
17.12.2024
Tiedotteet