Urheilusponsoroinnin kasvu voi lisätä rahapelaamista – sitäkö haluamme?
Hallitus haluaa avata urheilusponsoroinnin myös muille rahapeliyhtiöille kuin Veikkaukselle. Eri tahot urheilujärjestöistä tapahtumajärjestäjiin ja mediaan ovat lobanneet vahvasti sponsoroinnin puolesta: kiristyvässä valtionavustustilanteessa odotukset uudelle rahalähteelle ovat kovat. Rahapelihaittojen ehkäisyn ja vähentämisen parissa työskentelevät tahot, kuten EHYT ry, eivät kannata urheilusponsoroinnin kasvattamista. Miksi ihmeessä?
Nykyinen rahapelaamista säätelevä arpajaislaki ei sisällä sponsorointia koskevia erityisiä säännöksiä. Veikkaus on saanut sponsoroida urheilua lain markkinointirajoitukset huomioiden.
Sponsoroinnin kielto ehkäisisi rahapelihaittoja parhaiten, myönnetään hallituksen rahapelilakiluonnoksen perusteluissa. Lisäksi todetaan, että rahapeliyhtiöiden harjoittama urheilusponsorointi tulee uudistuksen myötä todennäköisesti lisääntymään merkittävästi, kuten kävi verrokkimaissa Tanskassa ja Ruotsissa.
Lakiluonnoksessa sponsorointi on määritelty näin: ”rahapelien toimeenpanijan tarjoamaa rahoitusta tai muuta taloudellista tukea järjestölle, tapahtumalle, joukkueelle tai yksittäiselle henkilölle, jonka tarkoituksena on rahapelien toimeenpanijan palveluiden myynnin tai tunnettuuden edistäminen.”
Luonnoksessa brändimarkkinointiin- ja -sponsorointiin suhtaudutaan hyvin liberaalisti, mutta rahapeliyhtiöiden yksittäisten rahapelien markkinointia sponsorointimielessä ei sallittaisi. Sponsoria voisi mainostaa esimerkiksi asusteessa, nettisivuilla tai sosiaalisessa mediassa.
Lisääntynyt markkinointi altistaa lapset ja nuoret pelihaitoille
Alle 18-vuotiaita halutaan suojella rahapelihaitoilta siten, että heidän kanssaan ei saa tehdä sponsorisopimuksia eikä alle 18-vuotiaiden tapahtumia, kilpailuja ja sarjoja saa sponsoroida. Lisäksi sopimuksia ei saisi tehdä sellaisten henkilöiden kanssa, jotka tuottavat alaikäisille tarkoitettua sisältöä tai tapahtumia. Sponsorointia ei myöskään saa kohdistaa tuotteisiin tai palveluihin, jotka on erityisesti tarkoitettu alle 18-vuotiaille.
Lakiluonnoksessa myönnetään, että sponsorointimahdollisuuksien laajentaminen ja urheiluseurojen sponsorointi kasvattavat rahapelien ja rahapeliyhtiöiden näkyvyyttä. Näin tulee tapahtumaan sekä fyysisissä ympäristöissä että verkkomaailmassa. Lapset ja nuoret altistuvat rahapelimarkkinoinnille entistä enemmän ja tämä tulee lisäämään nuorten kiinnostusta rahapeleihin. Sama pätee toki myös aikuisiin ja erityisesti haavoittuviin ryhmiin, joilla on jo ennestään vaikeuksia rahapelaamisen kanssa. Suomessakin on viitteitä siitä, että erityisesti ammatikseen joukkuelajeissa urheilevat miehet ovat rahapelihaittojen riskiryhmässä.
Muualla Euroopassa on yhä yleisempää, että rahapeliyhtiöiden harjoittamaa (urheilu)sponsoroinnin sääntelyä kiristetään. Tämä on edessä meilläkin mitä luultavimmin: sponsorointisääntelyä joudutaan uuden lain takia tiukentamaan muutaman vuoden päästä, jotta rahapelihaittoja saadaan vähennettyä.
Jo muutaman vuoden rahapelitutkimuksessa on käytetty käsitettä ”gamblification of sports”, jonka voi vähän kömpelösti kääntää urheilun raha- tai uhkapelillistämiseksi. Käsitteellä tarkoitetaan toimintaa, jossa urheiluun tuodaan mukaan rahapelaamisen elementtejä. Toki näin on tehty jo pitkään (Suomessa vakioveikkaus alkoi vuonna 1940), mutta internetin, älypuhelinten ja tekoälyn yleistyttyä kaikkein pienimmistäkin pelitapahtumista voidaan lyödä vetoa.
Haluammeko todella, että lapset ja nuoret kasvavat jo pienestä liikkumaan ja käymään tapahtumissa, joiden tilat on tapetoitu rahapelimainoksin ja joissa kaikuu jatkuva vedonlyöntimainosrumba? Haluammeko, että lapset ja nuoret oppivat, että urheilujännityksen kokemisessa oleellinen osa on vedonlyönti eri muodoissaan?
Alaikäisten rahapelaaminen lisääntyy
Viime aikoina on saatu eri tahoilta ja tutkimuksista signaaleja siitä, että alaikäisten lasten ja nuorten rahapelaaminen on taas lisääntymässä. Myös tämä on syy siihen, ettei urheilusponsorointia pitäisi laajentaa. Useissa Euroopan maissa, kuten Hollannissa, on jo aloitettu sponsorointisääntöjen tiukentaminen.
Lapsia, nuoria ja haavoittuvaisia ryhmiä tulee suojella rahapelihaitoilta sekä fyysisissä tapahtumissa että internetissä (mukaan lukien sosiaalinen media, sovellukset, mainokset). Tapahtumissa, joissa on alaikäisiä paikalla, ei saisi olla urheilusponsorointia. Jos urheilusponsorointi sallitaan, siihen pitää kaikki samat säännöt kuin muuhunkin markkinointiin eikä asiassa tule luottaa itsesääntelyyn.
Tärkeää on myös luoda selkeät rajat urheilijoiden ja muiden julkisuuden henkilöiden käyttämiselle rahapelimarkkinoinnissa ja -sponsoroinnissa. Oppia voisi ottaa esimerkiksi Kanadan Ontariosta, jossa urheilijoiden ja influenssereiden käyttäminen rahapelimarkkinoinnissa on kielletty.
Hallituksen esitysluonnos uudeksi rahapelilaiksi lähti EU-notifikaatioprosessiin marraskuussa 2024, ja se on tarkoitus tuoda eduskuntaan viikolla 9.