Päihteet puheeksi pelaamalla!

Digipelain.

Peleistä on tullut entistä realistisempia ja osasta myös helposti kulutettavaa viihdettä, jonka parissa viihtyy hetkittäin bussimatkalla.

Päihteet kuuluvat myös pelimaailmaan. Erilaisissa peleissä käsitellään päihteitä hyvin eri tavoilla. Otsikoihin pääsevät yleensä suurissa peleissä olevat kohtaukset, jotka näyttävät vaikkapa huumeiden käyttöä hyvässä valossa. Juuri lähiaikoina otsikoissa olivat lapsille suunnatut pelit, joiden mainoksissa näytettiin kannabisaiheisia pelejä. Monille varmasti nousee karvat pystyyn ajatuksesta, että peleissä käsitellään päihteitä, mutta pelien päihdeviittauksilla on myös positiivinen puoli.

Ennakkoluulojen vastaisesti nuoret ovat oikeasti ihan fiksua ja avointa porukkaa, ja pelien avulla voi heidän kanssa keskustella päihteistä. Miten pelissä oleva päihteiden käyttö rinnastuu nuoren kokemaan todellisuuteen? Onko huumeita oikeasti niin helppo saada kuin monissa K18-peleissä annetaan ymmärtää? Entä onko lapsen järkevää asentaa koneelleen vaikkapa Minecraftin Weed-modi eli lisäosa, joka mahdollistaa mm. kannabiksen kasvattamisen pelissä? Pelit kannattaa nähdä uhkan sijaan mahdollisuutena.

Usein ongelmana on, että vanhempi tai nuorisotyön ammattilainen on täysin tietämätön peleissä eteen tulevista päihteistä. Usein ei edes tiedetä, mitä pelejä lapset pelaavat. Pelit koetaan edelleen lasten leikkinä, eikä niitä oikein osata hyödyntää kasvatuksessa tai nuorisotyössä, vaikka viime vuosina kehitystä on tapahtunut valtavasti.

Kouluissa pelit rupeavat jo olemaan arkipäivää, ainakin innokkaimpien ja nuorimpien opettajien keskuudessa. Pelien tehokas käyttö kasvatustyössä voi olla ongelmallista, koska pelit pitäisi tuntea varsin hyvin ennen niiden käyttämistä. Harvoilla kasvattajilla on aikaa pelata erilaisia pelejä tuntitolkulla, jos ei jo ennestään ole pelaaja.

Nykyisillä pelimarkkinoilla tarjontaa on kuitenkin niin paljon, että kaikille löytyy varmasti mieleinen peli iästä, sukupuolesta tai taitotasosta riippumatta. Erilaisia hyöty- tai oppimispelejä on olemassa runsaasti ja aiheiden kirjo on valtava. Kasvattajan kannattaisi kiinnostua peleistä, koska tulevaisuudessa pelillisyys ja pelaaminen ovat varmasti tärkeä osa niin koulujen kuin vapaa-ajankin kasvatustyötä. Kelkassa olisi hyvä olla mukana ennen kuin se on valunut jo liian kauas.

Vapaiden markkinoiden pelien lisäksi kasvattajille on olemassa myös päihteiden käyttöä pohtivia opetus- tai hyötypelejä. EHYTin verkkotyö järjesti A-klinikkasäätiön, Turun yliopiston ja Platonic-peliyhtiön kanssa kaksi verkkoseminaaria hyötypeleistä. Webinaareissa käsiteltiin neljää eri peliä, jotka mahdollistavat päihteidenkäytön puheeksi ottamisen niin kouluissa kuin muussa kasvatustyössä. Neljä esimerkkipeliä ovat FUME, Hukkaputki, Frankly ja Lydia. Pelit ovat hyvin eri tyyppisiä ja soveltuvat käytettäviksi erilaisten kohderyhmien kanssa. Webinaarit voi yhä katsoa netistä:

Hukkaputki ja Fume, nopeasti pelattavat oppimispelit

Frankly ja Lydia, tarinalliset pelit  

FUME

FUME on mobiilipeli ja keskittyy tupakan käsittelemiseen. Sen ovat tuottaneet Turun yliopiston TEPE-tutkimusryhmä yhdessä NordicEdu-pelifirman kanssa. FUME on kokoelma tupakkaan liittyviä minipelejä, jotka tarjoavat monipuolisesti tietoa tupakasta ja haastavat pelaajaa pohtimaan tupakankäytön seurauksia. Peli on grafiikaltaan hauska ja minipeleissä riittää vaihtelua useallekin pelikerralle.

FUMEn kehittämisessä on käytetty paljon tutkimustietoa ja testausta nuorten ja lasten kanssa. Sen kohderyhmänä ovat 10-13-vuotiaat ja peli toimiikin hyvin jo alakouluikäisten kanssa. FUME on helposti lähestyttävä peli, jota voi pelata kuka tahansa. Peliä voi pelata yksin, mutta se toimii myös koululuokassa tai vaikkapa nuorisotaloilla ja tapahtumissa. Peli ja sen latauslinkin löytyy mm. Osoitteesta http://fume.utu.fi/pelaa-fumea/

HUKKAPUTKI

Hukkaputki on A-klinikkasäätiön nuortenlinkki.fi-sivustolta löytyvä peli. Se on interaktiivinen tarinapeli, jonka pelaa läpi alle 10 minuutissa. Pelin edetessä pelaaja tekee valintoja eteen tulevissa tilanteissa. Valinnat vaikuttavat tarinan kulkuun ja lopputulokseen. Tarina etenee valinnoista riippumatta, eikä pelissä näin ollen ole oikeita tai vääriä valintoja. Hukkaputki on helposti lähestyttävä peli, jota voi pelata oikeastaan kuka tahansa.

Peliin on olemassa lyhyt opettajan opas 7-8 –luokan työskentelyä varten. Hukkaputki toimii hyvin keskustelunavaajana ja sen voi pelata läpi monta eri kertaa tehden erilaisia valintoja. Pelin avulla on helppo pohtia nuorten tekemien valintojen vaikutuksia heidän elämäänsä ja hyvinvointiin. Peli käsittelee erilaisia teemoja energiajuomista paniikkikohtauksiin. Peli löytyy osoitteesta https://nuortenlinkki.fi/peli

FRANKLY

Frankly on EHYT ry:n tuottama oppimispeli. Frankly-pelissä etsitään mafioson kadonnutta poikaa huonosti voivassa kaupungissa. Peli on suunniteltu käytettäväksi yläkouluissa luokkaopetuksen yhteydessä, mutta se soveltuu myös yksin pelattavaksi tai vaikkapa nuorisotyön työkaluksi. Frankly on seikkailupeli, jossa pelaaja heitetään kaupunkiin auttamaan erilaisista vaikeuksista kärsiviä ihmisiä. Pelin teemoina ovat alkoholi, huumeet, tupakka, rahapelaaminen ja nuoren hyvinvointi.

Franklyn ytimessä on keskustelumekaniikka, joka haastaa nuoria pohtimaan, mikä voisi auttaa eri ongelmista kärsiviä kaupunkilaisia. Pelin pelaaminen vaatii aikaa noin tunnin, mikäli pelaaja onnistuu keskusteluissaan hyvin. Frankly ei anna oikeita vastauksia, mutta toimii hyvänä keskustelunherättäjänä päihdeteemoihin. Peliin on olemassa myös ohjaajan opas, joka helpottaa sen käyttöä kasvatustyössä. Peliä voi pelata maksutta osoitteessa www.franklygame.fi

LYDIA

Lydia ei itse asiassa ole hyötypeli, vaan täysin vapaille markkinoille suunnattu kaupallinen tuote. Tällä listalla se on esimerkkinä tarinallisesta pelistä, jonka aihepiirinä on alkoholinkäytön vaikutus lapsiin ja nuoriin. Peli on varsin rankka eikä sen pelaamista voi suositella edes välttämättä yläkouluikäisille. Lydia on aikuisten peli, joka saattaa monissa herättää vahvoja tunteita.

Peli kertoo Lydia-nimisestä tytöstä, joka yrittää selviytyä alkoholistiperheessä. Pelin kesto on 1-2 tuntia ja se on varsin tyypillinen seikkailupeli, jossa edetään erilaisia ”pulmia” ratkomalla. Lydia on esimerkki digitaalisesta tarinankerronnasta, jossa vakava aihe on tuotu pelilliseen muotoon. Se soveltuu erityisesti kasvatusalan ammattilaisille, joko itse pelattavaksi, tai vaikkapa osaksi koulutusta. Hintaa pelillä on n. 6 € ja se löytyy Steam –pelikaupasta:  http://store.steampowered.com/app/629000/Lydia/