Nikotiiniteollisuus kehittää kilpaa uusia tuotteita: Miten käy ehkäisevän työn?
Uudet nikotiinituotteet hämäävät kuluttajia ja luovat kuvaa entistä terveellisemmästä elämäntavasta. Uusia tuotteita markkinoidaan usein somessa nuorille.
Mitä nikotiini on? Onko se vain se kemiallinen kaava C10H14N2 vai voidaanko tämän kaavan muutokset laskea myös termin nikotiini alle? Tämä on iso kysymys tällä hetkellä, kun nikotiiniteollisuus kehittää jatkuvasti uusia tuotteita. Niissä ei ole enää nikotiinia, vaan jotain samankaltaista tuotetta, jossa kemiallista kaavaa on hiukan muutettu. Lainsäätäjän kuin ehkäisevän päihdetyöntekijänkin on vaikea pysyä tupakka- ja nikotiiniyritysten tuotekehittelyn perässä, vaikka terveyshaitat olisivat ilmeisiä.
Tiedämme, minkälaisia terveyshaittoja nikotiini aiheuttaa, mutta uusista kemiallisista yhdisteistä on käytössä vain nikotiiniteollisuuden omaa tutkimustulosta ja niihin emme voi luottaa. Riippumattoman tutkimuksen resursseja tulisikin lisätä, jotta voimme vastata uusiin haasteisiin ja välttää vanhat virheet.
Nikotiininkaltaisten tuotteiden tutkimustuloksia julkaistaan usein eri somekanavilla ja niitä kohdistetaan erityisesti nuorille. Tutkimustulosten ymmärtäminen vaatii, että on ollut todella hereillä kemian tunneilla ja lisäksi opiskellut lääketiedettä, ainakin vähän. Otetaan esimerkki uusista No Nic tuotteiden markkinointitutkimus tuloksista: ” Molempien yhdisteiden toksikologinen käyttäytyminen oli samankaltaista, mutta 6-methyl nicotineen ei liittynyt samanlaisia mutageenisia ja genotoksisia vaikutuksia. Lisäksi sytotoksisuus oli uudessa kemikaalissa vähäisempää.” Tutkimustulokset kuulostavat maallikosta hyviltä: näin nikotiiniteollisuus yrittää luodakuvaa, että uudet tuotteet olisivat turvallisempia, vähemmän haitallisia terveydelle ja entistä parempia vaihtoehtoja.
Samankaltaista kikkaa on käytetty jo aiemmin muun muassa tuomalla markkinoille tuotteita, joissa on nikotiinisuolaa. Nikotiinisuola on nikotiinia, johon on lisätty jotain happoa, kuten sitruuna- tai betsoehappoa. Nikotiinisuolaa on käytetty sähkösavukkeiden nesteissä ja myös muutamien valmistajien nikotiinipusseissa.
Kilpajuoksu on tällä hetkellä täyttä totta ja nikotiiniteollisuus yrittää koko ajan saada uusia kanta-asiakkaita tuleviksi vuosiksi. Ehkäisevässä työssä tarvitaan yhteistyötä ja yhdessä tekemistä, ja sen me osaamme. Meidän tulee saada mukaan niin vanhemmat kuin ammattilaiset ja jaettava yhteistä ymmärrystä, jotta pystymme vastaamaan tähän nikotiiniteollisuuden meille antamaan haasteeseen. Savuton Suomi -tavoitteena on, että väestöstä enintään viisi prosenttia käyttää tupakka- tai nikotiinituotteita vuonna 2030. Tämä on yhteistyöllä vielä saavutettavissa.
Savuton Suomi -päivää vietetään perjantaina 30.8. Päivän tarkoituksena on nostaa esille tavoitetta savuttomasta ja nikotiinittomasta Suomesta. Tänä vuonna teemana on ”Lasten tulevaisuus, aikuisten vastuu.”