Skip to content
ehyt-logo
  • Jäsenyhdistyksille
  • Ammattilaisille
  • Medialle
  • Yhteystiedot
Suomi
  • English
  • Svenska
  • Selkokieli
ehyt-logo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Haku
  • Tule mukaan
  • Lahjoita
  • Koulutus & Tapahtumat
    • Koulutus & Tapahtumat

      Tarjoamme koulutusta eri alojen ammattilaisille, kouluille ja oppilaitoksille sekä suurelle yleisölle. Konsultoimme ja tuemme työyhteisöjä ja kuntia niiden ehkäisevässä päihdetyössä. Voit tilata meiltä koulutusta tai katsoa tapahtumakalenteristamme tulevat koulutukset ja tapahtumamme!

    • Koulutukset
      • Tilattavat koulutukset
      • Kouluille ja oppilaitoksille
      • Työpaikoille
      • Verkkokurssit
    • Konsultointi
      • Tukea kunnille ja hyvinvointialueille
      • Tukea järjestöille
    • Tapahtumat
      • Tapahtumakalenteri
  • Työkalut & Materiaalit
  • Päihde- & peli-info
    • Päihde- & peli-info

      Mistä on kyse, kun puhutaan päihteistä ja pelaamisesta? Milloin päihteen käyttö tai pelaaminen on ongelmatonta? Mistä taas tunnistaa, että kyseessä on riippuvuus? Mitä riippuvuudet aiheuttavat ja mitä niille voisi tehdä?

    • Tietoa
      • Mitä on ehkäisevä päihdetyö?
      • Alkoholi
      • Nikotiini
      • Huumeet
      • Rahapelaaminen
      • Digipelaaminen
    • Tukea
      • Päihdeneuvonta
      • Päihteet ja työelämä
      • Päihdeasiamies
      • Tukea eri elämäntilanteisiin
  • Uutishuone
    • Uutishuone

      Uutishuoneesta löydät kaikki EHYTin ajankohtaisartikkelit, uutiset, tiedotteet ja videot. Katso myös työpaikat ehkäisevän päihdetyön parissa!

    • Ajankohtaista
      • Uutiset
      • Tiedotteet
      • Blogit
      • Tarinat
      • Videot
      • Podcastit
      • Työpaikat
    • Uutiskirje
      • Tilaa uutiskirje
  • Vaikuttamistyö
    • Vaikuttamistyö

      Päihde- tai rahapeliongelma varjostaa monien elämää tavalla tai toisella, vaikka itsellä ei näitä ongelmia olisikaan. EHYT ry tekee vaikuttamistyötä, koska peli- ja päihdehaittojen vähentäminen vaatii toimintatapojen ja asenteiden muuttamista. Tapaamme päättäjiä ja tuotamme aineistoa päätöksenteon tueksi, osallistumme julkiseen keskusteluun sekä järjestämme vaikuttavia kampanjoita. Vaikutamme myös Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston kautta.

    • Vaikuttaminen
      • Kampanjat
      • Alkoholipolitiikka
      • Ratkaisuja kunnille ja hyvinvointialueille
      • Lausunnot
      • Kyselytutkimukset
      • Politiikkasuositukset
      • Tavoitteet hyvinvointialueille ja kunnille
      • Tavoitteet seuraavalle hallituskaudelle
      • Linjaukset
      • Kysymyksiä ja vastauksia
  • EHYT ry
    • Ehkäisevä päihdetyö koskettaa meitä kaikkia

      Päihde- tai rahapeliongelma varjostaa monien elämää tavalla tai toisella, vaikka itsellä ei näitä ongelmia olisikaan. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella ehkäisemme pelaamisesta syntyviä haittoja. Ennaltaehkäisy on tehokkain tapa torjua ongelmia niin yhteiskunnan kuin yksilöiden tasolla. Siksi ehkäisevää päihdetyötä tarvitaan kaikkialla: oppilaitoksissa, työpaikoilla ja perheissä.

    • Yhdistys
      • Tietoa yhdistyksestä
      • Historia
      • Organisaatio
      • Strategia & arvot
      • Rahoitus
      • Verkostot ja kansainvälinen yhteistyö
    • Mitä teemme?
      • Toiminta & hankkeet
      • Alueellinen toiminta

Hae sivuilta

Etusivu > Uutishuone > Blogit > Mitä tehdä, kun nuoren päihteiden käyttö tai mielenterveys huolestuttaa?
Blogit - 21.02.2024

Mitä tehdä, kun nuoren päihteiden käyttö tai mielenterveys huolestuttaa?

Anni Helotie ja Anu Rautama
Asiantuntija/Mieli ry ja Ehkäisevän päihdetyön asiantuntija / EHYT ry
Kaksi nuorehkoa ihmistä istuu kädet sylissä.

Miten toimit, kun huomaat, ettei nuorella ole kaikki kohdallaan? Huolen puheeksi ottaminen on opettajan velvollisuus, vaikkei se aina tunnu helpolta tehtävältä. Joskus saattaa tuntua, että uusia ilmiöitä ja diagnooseja syntyy kuin sieniä sateella, ja niissä on vaikeaa pysyä mukana. Kuinka paljon pitäisi tietää voidakseen keskustella nuoren kanssa tämän haasteista ilman, että vaikuttaa osaamattomalta ja epävarmalta?

Olemme päihdekasvatuksen ja mielenterveyden asiantuntijoita ja kokosimme vinkkejä, joiden avulla voisimme rohkaista opettajia ottamaan päihteisiin ja mielenterveyteen liittyvä huoli puheeksi. Mitä aikaisemmin nuori saa tukea, sitä todennäköisemmin tilanne lähtee korjaantumaan parempaan suuntaan.

Miksi ja miten nuoret käyttävät päihteitä

Yhä useampi nuori ei tänä päivänä käytä päihteitä lainkaan, mutta myös monen nuoren elämässä ne näkyvät. Miksi päihteiden käyttö yhä kuuluu nuorten elämään? Päihteiden käytön taustalla voi olla ajatus hauskanpidosta, kokeilunhalusta ja jännityksen kaipuusta tai halusta kuulua porukkaan. Päihteillä saatetaan myös turruttaa pahaa oloa ja helpottaa stressiä. Niiden avulla haetaan helpotusta ahdistukseen, lievitystä masennukseen ja paniikkihäiriöön, joskus myös uniongelmiin. Päihteeseen suhtaudutaan ”lääkkeenä”.

Sekakäytöstä puhutaan silloin, kun nuori käyttää kahta tai useampaa päihdettä tai lääkettä yhdessä. Sekakäyttö voi olla suunniteltua, jolloin tietynlaiset yhteisvaikutukset ovat toivottuja. Mutta myös tahatonta, jos nuori ei ole tietoinen siitä, että esimerkiksi omaa reseptilääkettä ei saa käyttää yhdessä alkoholin kanssa.

Lääkkeitä saatetaan käyttää myös päihtymistarkoituksessa. ADHD-lääkkeet, unilääkkeet, rauhoittavat ja vahvat kipulääkkeet ovat yleisimmin väärinkäytettyjä lääkkeitä. Moni nuori on tietoinen päihteiden käytön, sekakäytön ja lääkkeiden väärinkäytön riskeistä, mutta ei välitä niistä, koska nuoruuden kaikkivoipaisuuden tunteen ohjaamana ajattelee, ettei niistä seuraisi ongelmia.

Ota huomioon nuoren kokemus ja näkökulma

Kun nuoren kanssa ottaa puheeksi päihteet, tärkein kysymys ei olekaan se, miten ja mistä aineista nuori päihtyy. Tärkeämpää on tietää, miksi hän haluaa päihtyä ja mitä hän päihteiden käytöllä hakee.

Nuoren kanssa keskustelevan on myös tärkeää ymmärtää, että aikuiset ja nuoret saattavat antaa päihteiden käytölle hyvin erilaisia merkityksiä. Aikuinen näkee helposti päihteiden käytön riskit ja vaarat, ja huolestuu päihteiden käytön vaikutuksista nuoren tulevaisuuteen. Nuorille päihtyminen on usein arkisempi asia. He voivat olla asenteeltaan sallivampia kuin aikuiset ja heidän puheissaan päihteiden ”positiiviset” vaikutukset saattavat korostua.

Kun aikuinen ymmärtää nämä suhtautumistapojen erot, hän voi keskustella päihteiden käytöstä nuoren näkökulmasta käsin ja ottaa puheeksi myös sen, miten nuori itse näkee päihteiden käytön vaikuttavan elämäänsä, opiskeluihinsa tai ystävyyssuhteisiinsa.

Nuoren hyvät tunnetaidot voivat vähentää päihteiden käyttöä

Nuori saattaa tunnistaa, että niin hän itse kuin muutkin saattavat käyttää päihteitä pika-apuna vaikeaan tunteeseen, ahdistukseen tai masennukseen. Koska päihteitä käytetään haastavista tunteista selviytymiseen, tunnetaitojen vahvistaminen on tärkeä osa päihdekasvatusta. Nuoren kehitykseen kuuluu ajoittainen mielialojen vaihtelu, voimakkaat tunteet ja se, että tunteiden tunnistamisen ja säätelyn taidot ovat välillä hukassa. Tunnetaitoja voi oppia läpi elämän ja erityisen tärkeää niiden harjoittelu on nuoruudessa, kun nuori itsenäistyy, vastuu lisääntyy ja mieli kuohuu.

Nuoren kanssa keskustellessa on hyvä kertoa, että kaikki tunteet ovat sallittuja ja että kukaan ei selviä elämästä ilman ajoittaisia ahdistuneisuuden tai masentuneisuuden tunteita. On ihan luonnollista, että koulun oppimis- ja vuorovaikutustilanteissa jännittää, nolottaa, huolestuttaa tai tulee pettymyksen tunteita. Uuden oppiminenkaan ei aina ole kivaa eikä totisesti helppoa. Usein uusi taito, tieto tai ystävyyssuhde vaatii paljon tuskallisten tunteiden ja epävarmuuden sietämistä, mutta on kaiken vaivan arvoista. Hyvä uutinen on sekin, että epämiellyttävien tunteiden kanssa voi oppia tulemaan toimeen.

Etsikää yhdessä turvallisia selviytymiskeinoja

Pohdi, mitä sinä itse teet, kun mieli on maassa ja näköpiirissä vain harmaan sävyjä? Lähdetkö ulkoilemaan, soitatko ystävälle vai päästeletkö höyryjä pihalle syke katossa punttisalilla? Auttaako se, että otat kalenterin käteen, aikataulutat ja suunnittelet miten ahdistavatkin velvollisuudet tulevat hoidettua? Auttaako synkkää mieltäsi pysähtyminen, hiljentyminen vai jokin luova toiminta kuten musisointi tai maalailu?

Jos vastasit yhteen tai useampaan kysymykseen kyllä, onnittelut! Olet oppinut käyttämään tutkitusti turvallisia ja toimivia selviytymisen keinoja. Näitä samoja keinoja olisi tärkeää pohtia nuortenkin kanssa. Miettikää yhdessä mikä kullekin nuorelle voisi toimia ja miten eri keinoja voi ottaa käyttöön. Samalla on muistettava selkeästi sanoittaa, miksi juuri näitä turvallisia selviytymisen keinoja kannattaa käyttää päihteiden sijaan ja miten ne voivat kannatella nuoren hyvinvointia läpi elämän.

Nuoren kanssa keskustellessa tärkeää on läsnäolo ja välittäminen

Edelliset neuvot soveltuvat huolen puheeksi ottoon eli siihen tilanteeseen, kun lähdetään ottamaan selvää mikä nuoren tilanne oikeastaan on. Jos nuorella kuitenkin on jo haastavaa päihteiden käyttöä, on keskusteltava siitä, millaisia terveysvaikutuksia nuorelle voi tulla. Osaamista näihin keskusteluihin ja tukea päihteiden käytön hillitsemiseen/lopettamiseen löytyy terveydenhuollon ammattilaisilta. Terveydenhuollon ammattilaisia tarvitaan mukaan myös silloin, kun nuoren ahdistuneisuus tai masentuneisuus pitkittyy ja estää nuorta elämästä ikätasoista arkea.

Opettajan tehtävänä on selvittää mihin nuori seuraavaksi ohjataan, ja mielellään olla nuoren tukena tässä siirtymässä. Myös ne nuoret, joilla on hoitokontakti, tarvitsevat koulun tukea. Huoltajia ja monialaista yhteistyötä unohtamatta.

Oli nuoren tilanne sitten mikä tahansa, tärkeintä on se, että nuori tulee kohdatuksi arvokkaana ja kokonaisena, eikä vain haasteittensa kautta. Ei haittaa, vaikka opettajana kokisit olosi joskus epävarmaksi, sillä ovathan päihteet ja mielenterveyden pulmat teemoina vaikeita. Kun muistat pitää painopisteen läsnäolossa ja välittämisessä, voit rohkeammin tarttua näihin usein nuorelle itselleenkin arkoihin aiheisiin. Voi olla, että nuorelle on valtava helpotus, kun joku näkee, puuttuu ja kysyy. Tärkeää on pitää yllä toivoa.

Nuori voi ajatella, ettei tästä tilanteesta enää nousta, kokea itsensä toivottomaksi tapaukseksi. Hän voi ajatella, ettei saa apua, kun joka puolella kerrotaan, että sitä on vaikea saada. Nuorella ei ikänsä takia ole tarvittavaa perspektiiviä tilanteeseensa, vaan aikuisen tehtävä on luoda uskoa tulevaan, myös siihen, että apua löytyy. Aikuisen kuuluu muistuttaa, että nuori vielä harjoittelee elämää ja olemista. Tähän kuuluvat tunnekuohut, harkitsemattomat valinnat ja joskus myös harhapolut, joille nuoren ei kuitenkaan anneta pysyvästi eksyä.


Lue lisää

Tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden vahvistamisesta
Mitä on päihdekasvatus?
EHYTin kouluilla ja oppilaitoksilla toteutettava päihdekasvatus

Jaa:
Tagit
koulu & opiskelu lapset & nuoret

Katso myös

Kouluttaja vetää päihdekasvatustuntia luokkahuoneessa oppilaille.
Uutiset

PäDi-pakki: Päihde- ja digikasvatuksen koulutuskokonaisuus opettajille tulee taas syksyllä 2025 – ilmoittaudu jo nyt!  

17.01.2025
Uutiset

Selvitys: Nuoret haluaisivat vähentää sosiaalisen median käyttöä ja digipelaamista

06.11.2024
Podcastit

Podcast: Pausen paikka pureutuu nuorten digilaitteiden käyttöön, someen ja pelaamiseen

16.10.2024
ehyt logo

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

Keskustoimisto
Elimäenkatu 17-19
00510 Helsinki
ehyt@ehyt.fi
Aluetoimistot>>

Päihdeneuvonta

Puh. 0800 900 45

Avoinna 24/7 vuoden jokaisena päivänä
Soittaminen on maksutonta ja anonyymiä

  • Elokolo-kohtaamispaikat
    • Kallion Elokolo
    • Lahden Elokolo
    • Tampereen Elokolo
    • Turun Elokolo
    • Pirkkalan Elokolo
    • Vinkkejä arjen haastaviin tilanteisiin
  • Henkilökunnan yhteystiedot
  • Tule vapaaehtoiseksi
  • Jäsenyhdistykset
selko logo
  • © Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry 2025
  • Tietosuojaselosteet
  • Tilaus- ja sopimusehdot
  • Saavutettavuusseloste
  • Evästekäytännöt
  • Whistleblowing – kanava väärinkäytösten ilmoittamiseen