Laukaan Hyvinvointireitillä nuoret syventyivät päihde- ja peliaiheisiin pelaten
Laukaan Hyvinvointireitillä Lievestuoreen 6.–9.-luokkalaiset pääsivät pohtimaan hyvinvoinnin ulottuvuuksia luovien tehtävien avulla.
Laukaan hyvinvointireitti toteutettiin tällä kertaa Lievestuoreella pelillisin keinoin. Projektissa olivat mukana EHYT ry, Laukaan HyPe, Laukaan vapaa-aikaohjaaja sekä Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogiopiskelijoita.
Hyvinvointireitin järjestämisellä on jo pitkät perinteet Laukaassa ja se on osa kunnan hyvinvointisuunnitelmaa. Koronatilanteesta johtuen reitin toteuttamiseen tarvittiin uusia keinoja, joten reitti päätettiin toteuttaa hyödyntäen Seppo.io -pelialustaa, joka on kehitetty opetuksen tueksi kouluille, järjestöille ja yrityksille. Alusta tarjosikin monipuolisia keinoja aihepiirin käsittelyyn. Hyvinvointireitin tehtäviä pystyttiin tekemään muun muassa monivalintatehtävien ja itsekuvattujen videoiden avulla.
Kaikki lähti liikkeelle helmikuun 22. päivä, jolloin tapasimme EHYT ry:n Harri Jukkalan ja Laukaan vapaa-aikaohjaaja Santtu Purokurun. Jukkala ja Purokuru osallistuivat yhteisöpedagogiopiskelijoiden webinaariin ja kertoivat meille hyvinvointireitistä. Tavoitteena oli käsitellä nuorten kanssa hyvinvointiin liittyviä asioita laajasti ja laadukkaasti.
Meidät opiskelijat jaettiin seitsemään ryhmään, joilla jokaisella oli oma vastuualueensa. Aiheina olivat alkoholi ja muut päihteet, pelaaminen ja siihen liittyvät riskit, nikotiinituotteet ja suunterveys, moninaisuus sekä uni ja liikunta. Aiheet jaettiin kuuden ryhmän kesken, joista itse kuuluin peliaiheita käsittelevään ryhmään. Yhdelle ryhmälle tuli tehtäväksi koota muiden tekemät tehtävät pelialustalle.
Hyvinvointireitin kokonaiskesto oli yksi tunti, joten jokaiselle aiheelle jäi peliin 10 minuuttia aikaa. Pelaaminen ja siihen liittyvät riskit osoittautuivat kiinnostavaksi ja laajaksi aihepiiriksi. Ryhmästämme löytyi myös kaksi pelaamista harrastavaa nuorta, jotka toivat esille, että pelien kautta voi myös oppia sosiaalisia ja kielellisiä taitoja. Kuitenkin on hyvä muistaa, että liiallinen pelaaminen voi aiheuttaa niin sosiaalisia, psyykkisiä kuin fyysisiä ongelmia.
Maaliskuun viimeisellä viikolla Hyvinvointireittipeli pääsi todelliseen testiin, kun Lievestuoreen koulun 6.–9. luokkalaiset kävivät reitin läpi pienryhminä. Haasteilta ei vältytty ja peliä jouduttiin muokkaaman vielä maanantaina heti ensimmäisen luokan jälkeen, sillä huomasimme, että reitissä oli aivan liian monta tehtävää. Me opiskelijat moderoimme peliä, eli arvioimme tehtävien tuloksia ja keskustelimme chatissa, samalla kun Purokuru ohjeisti koululaisia paikan päällä. Koin itse moderoinnin mukavaksi tehtäväksi, sillä nuoret olivat selkeästi innoissaan ja panostivat kuviin, videoihin sekä ääniviesteihin. Jokaisen Hyvinvointireitin jälkeen Purokuru keskusteli nuorten kanssa siitä, mitä reitistä oli jäänyt mieleen.
Reittiviikon lopuksi kokoonnuimme vielä kaikki yhteen. Viikko oli ollut haastava, mutta loppujen lopuksi hyvin onnistunut. Opimme yhteistyön merkityksestä, tiivistämisestä, uudesta pelialustasta ja siitä, minkälaiset tehtävät toimivat nuorilla. Lopuksi mietimme, miksi olimme unohtaneet mahdollisuuden viedä paikan päälle tehtäviin liittyvää rekvisiittaa, jotka olisivat konkretisoineet aiheita paremmin. Seuraavalla kerralla hyödyntäisimme tämän mahdollisuuden.