Lapsen oikeus turvalliseen koulumatkaan
Oletko koskaan pohtinut, miltä lapsesta tuntuu, kun hän näkee päihtyneen, sekavasti käyttäytyvän aikuisen? Kohtaaminen voi aiheuttaa lapsessa turvattomuuden tunnetta. Siksi on tärkeää kuulla lasta ja pohtia yhdessä, miten hänellä olisi turvallisempi olo liikkuessaan yksin ulkona.
Turvataitoja jännittävältä tuntuvien tilanteiden varalle
Tutkimusten mukaan lapset kokevat turvattomiksi paikat, joissa on julkista päihteiden käyttöä ja sekavasti käyttäytyviä ihmisiä. Turvataitokasvatuksen merkitys korostuu erityisesti silloin, kun lapsi alkaa kulkemaan yksin koulumatkoja ja viettää ulkona aikaa ilman aikuisten valvontaa.
Lapsen elinpiirin laajentuessa on tärkeää, että lapsi tietää, miten tulisi toimia tilanteissa, jotka jännittävät.
Lapselle kannattaa opettaa, että jos tilanne tuntuu pelottavalta, tulee hänen poistua tilanteesta ja kertoa siitä turvalliselle aikuiselle.
Päihtyneen ihmisen kohtaaminen voi tuntua lapsesta hämmentävältä tai pelottavalta
Kaupunki kuuluu kaikille ja Staden tillhör alla -hankkeiden oppitunneilla harjoitellaan turvataitoja tilanteisiin, joissa lapsi kohtaa päihtyneitä ihmisiä. Oppitunneilla olemme saaneet kuulla paljon lasten ajatuksista ja kokemuksista. Jännittäviä tilanteita on noussut esiin koulumatkoilta ja vapaa-ajan reiteiltä. Lähes jokaisessa luokassa oppilaat ovat kertoneet nähneensä päihtyneitä. Ei ole epätavallista, että lapset ovat nähneet myös neuloja.
Lapset tarkkailevat ympäristöään ja näkevät asioita ja tilanteita. Se, mikä voi jäädä aikuiselta huomiotta, voi herättää lapsessa hämmennystä.
“Kerran yksi aikuinen sanoi minulle huomenta, vaikka oli ilta”, ihmetteli eräs oppilas.
Joillekin taas aikuisten roskaaminen, kiroileminen, äänekäs puhuminen tai pullo kädessä liikkuminen voivat tuntua oudolta tai jopa pelottavalta. Lapset ovat myös pohtineet, mitä heidän olisi pitänyt tehdä. Osa on ihmetellyt päihtyneen sekavaa käytöstä, kun taas osa on tiennyt hyvinkin tarkasti, mistä on kyse.
Kouluissa on tärkeää puhua turvallisesta koulumatkasta
Koulut tekevät tärkeää työtä oppilaiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisessä. Itsestä huolehtimisen taidot ja turvataidot osa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Opettajat ovat merkittävässä roolissa lasten arjessa ja turvallisuuden tunteen rakentamisessa. Vaikka turvataitokasvatusta toteutetaan kouluissa, päihtyneiden ihmisten kohtaamisesta kuitenkin keskustellaan harvoin.
Turvallisesta koulumatkasta on tärkeää puhua. Keskustelu on hyvä aloittaa oppilaiden omista kokemuksista. Onko oppilailla ollut jännittäviä tilanteita esimerkiksi koulumatkalla? On tärkeää pysähtyä lapsen huolen äärelle ja kuunnella. Tällöin lapsi tietää, että hänen kokemuksensa otetaan vakavasti, eikä lapsi jää yksin huolensa kanssa. Tällöin lapsen oikeus tulla kuulluksi toteutuu.
Jokainen lapsi ansaitsee elää ja kasvaa turvassa. Lapsella on oikeus olla turvassa niin kotona, koulussa kuin koulumatkalla ja vapaa-ajalla liikkuessa. Kaikkien meidän aikuisten vastuulla on tehdä lasten elämästä turvallinen.
EHYT ry:n Kaupunki kuuluu kaikille ja Staden tillhör alla -hankkeiden oppitunneilla harjoitellaan turva- ja tunnetaitoja yhdessä 1.–3.-luokkalaisten lasten kanssa.
Suomenkielinen hanke saa sosiaali- ja terveysministeriön myöntämää valtionavustusta terveyden edistämisen määrärahasta. Ruotsinkielistä hanketta rahoittaa Stiftelsen BMR.