Lapsen oikeus nikotiinittomaan toimintaympäristöön
”Pidätän hengitystä, jos joku kulkee ohitseni tupakoiden, koska äiti on sanonut, että voi jäädä koukkuun pelkästä hajusta.” – Viidesluokkalainen on oppinut kotona nikotiinin vaaroista.
Lapsen lauseessa on lapsen oma oivallus ja ehkä myös liioittelua, mutta siinä on mukana tärkeä viesti: lapsi on sisäistänyt, että tupakansavun välttely on hyväksi. Tämä viittaa siihen, että hän on saanut opastusta, ja oppiminen on jo muuntunut käyttäytymiseksi.
Nykyään lapsen toimintaympäristöön kuuluu monia paikkoja, joissa hän törmää nikotiinituotteisiin – koulussa, sosiaalisessa mediassa, harrastuksissa ja ystäväpiirissä. Vaikka sähkösavukkeet ja nuuskapussit ovat valitettavan yleisiä, lapsella on oikeus kasvaa ympäristössä, joka tukee hänen fyysistä ja henkistä hyvinvointiaan. Mallioppiminen on merkittävä osa lapsen kehitystä: lapset omaksuvat tiedostamattaankin ympäristönsä asenteita ja tapoja.
Aikuisen rooli esikuvana ja suojelijana
Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen ja terveelliseen ympäristöön, ja tämä on aikuisten vastuulla. Meidän on pohdittava, millaista mallia tarjoamme lapsille – puhummehan avoimesti ja rehellisesti nikotiinituotteiden vaaroista? Annammehan oikeita, tietoon perustuvia vastauksia, kun lapset kyselevät aiheesta? On myös tärkeää tunnistaa, että lapsi kaipaa paitsi tietoa myös rohkaisua ja ymmärrystä. Aikuisen on oltava turvallinen ja luotettava tukihenkilö, johon lapsi voi kääntyä, jos jokin asia mietityttää.
Nikotiiniton ympäristö on jokaisen lapsen oikeus
Parhaillaan vietetään Lapsen oikeuksien viikkoa, jonka viestinä on ”jokaisella lapsella on oikeus oppimiseen”. YK lapsen oikeuksien sopimus vahvistaa jokaisen lapsen oikeuden kasvaa terveellisessä ja turvallisessa ympäristössä. Oppiminen ei rajoitu koululuokkaan – se tapahtuu kaikkialla, missä lapsi liikkuu. Siksi on tärkeää, että lapsi saa kasvaa ilman turhaa altistumista nikotiinille, ja että terveyttä edistävät esimerkit ympäröivät häntä niin kotona, harrastusten parissa kuin koulussakin.
Mallioppiminen ja sosiaalinen paine
Lapsi on usein halukas tekemään oikein, mutta ajan myötä uteliaisuus voi herätä, etenkin silloin, kun hän kohtaa houkutuksia. On tärkeää, että aikuiset antavat lapselle keinoja kohdata sosiaalinen paine, markkinoinnin voima ja tehdä itsenäisiä päätöksiä. Avoin keskustelu ja luottamuksellinen suhde aikuisiin ovat oppimisen edellytyksiä – lapsen on voitava tuntea, että hän voi aina kääntyä turvallisesti aikuisen puoleen.
Nikotiinittoman toimintaympäristön tarjoaminen on kaikkien aikuisten yhteinen tehtävä, ja se on perustavanlaatuinen osa lapsen oikeutta terveyteen ja hyvinvointiin. Olemmeko me aikuiset valmiita pitämään huolta, että tämä oikeus toteutuu? Lapsi tarvitsee meitä, jotta hän voi kasvaa ja oppia turvallisessa ympäristössä, jossa terveet valinnat ovat luonnollinen osa elämää.