Miten taklataan opiskelijoiden hyvinvoinnin ja oppimisen vajetta koronan aikana tai jälkeen?
Etätyöskentely on mahdollistanut sen, että tapaan kuopustamme, lukio-opiskelijaa, työpäivieni aikana enemmän. Ehdimme päivän mittaan vaihtamaan kuulumisia lyhyesti, välillä jatkamme kesken jäänyttä jutustelua illalla. Usein pohdimme yhdessä, mikä on tärkeintä nyt pandemian aikaan? Mistä löytyy motivaatio tarttua etätehtäviin ja -oppitunteihin? Mistä saa energiaa? Miksi nuorta väsyttää ja miten voi palautua tiiviistä esseiden kirjoittamisen täyteisestä viikosta?
Tyttäreni opiskeluarkea on varjostanut se, että vuoroviikoin oppilaitokseen ei ole voinut mennä. Hän on joutunut arvottamaan ystävien tapaamisia koronan vuoksi. Yhteisölliset tapaamiset on peruttu tai siirretty eteenpäin. Lisäksi hän on yksi niistä sadoista tuhansista, jotka eivät ole päässeet kouluterveydenhuollon piiriin, kun terveydenhoitajia on siirretty koronajäljityksen tehtäviin. Edes pandemia ei saisi aiheuttaa sitä, että nuoren tukeminen unohtuisi.
Nuoret elävät hyvin erilaisissa kodeissa, perheissä ja olosuhteissa. Tämä asettaa heidät eriarvoiseen asemaan opiskelun ja pärjäämisen suhteen etäaikana. Yhteydenpito oppilaitoksen ja opiskelijan välillä ei saisi heiketä, vaikka opiskelupaikasta joudutaan ottamaan fyysistä etäisyyttä. Nuorille on tarjottava mahdollisuus puhua kouluterveydenhoitajan, opon, opintopsykologin tai kuraattorin kanssa omasta jaksamisestaan, opiskelujen sujumisesta sekä omasta tulevaisuudestaan, opetuksen järjestäjän toimesta.
Alueiden terveysviranomaiset ja oppilaitosten johdon kautta ohjeistetaan opetustyön toteuttamista ja sopeuttamista uusiin tilanteisiin jatkuvasti. Opettajat ovat ottaneet käyttöön digitaalisia välineitä, toteuttavat oppitunteja välillä livenä, välillä etänä ja hybridin mallin omaisesti.
Pandemian vaikutukset näkyvät kuitenkin jo nyt opiskelijoiden jaksamisessa. Kuntien opetustoimessa ja tulevien hyvinvointialueiden opiskeluhuollossa on kiinnitettävä erityistä huomiota hyvin toimivaan yhteistyöhön ja tiedonvaihtoon. Näin varmistetaan, että oppilaat ja opiskelijat saavat tarvitsemansa tuen.
Opiskelijan oikeus on tulla kohdatuksi ja autetuksi monella eri tavalla opintojen aikana. Jatkan jutteluhetkiä tyttäreni kanssa ja pyrin antamaan hänelle voimaa oudossa ajassa opiskella. Tämän lisäksi toivon hänelle ja kaikille muille opiskelijoille mahdollisuuksia kohdata ammattilainen niin, että he pääsevät pohtimaan omaa jaksamistaan sekä löytämään vastauksia kohti hyvää uutta tulevaisuutta.