Matalan kynnyksen apu on uhattuna, jos säästöt toteutuvat

Sote-järjestöjen rahoitukseen suunnitellaan jopa kolmanneksen supistuksia valtion budjetissa. Säästöjä ei saa kohdentaa asiakkaille maksuttomaan, ympärivuorokautiseen Päihdeneuvonta-puhelinpalveluun.

Minttu Tavia.
Kuva: Antti Kirves / EHYT ry

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry ylläpitää Päihdeneuvonta-puhelinpalvelua, joka on auki vuorokauden ympäri jokaisena päivänä. Palvelu on asiakkaille maksutonta. Puhelimessa asiantuntijat antavat keskusteluapua ja ohjaavat päihdepalvelujen piiriin.

Päihdeneuvontaan voi soittaa kuka tahansa päihteiden käyttäjä tai hänen läheisensä. Soittoja tulee vuodessa tuhansia.

Valtio suunnittelee leikkaavansa jopa kolmanneksen sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoituksesta. Näitä leikkauksia ei saa kohdentaa Päihdeneuvonta-puhelinpalveluun, sillä päihdeongelmat ovat kasvussa ja päihdeneuvonnalle on selkeää kysyntää.

”Jos palvelu lopetettaisiin, soittajilla ei olisi saatavilla enää matalan kynnyksen apua”, Päihdeneuvonnan päällikkö Minttu Tavia sanoo

Usein puhelu auttaa niin, että sen avulla soittaja pystyy itse jäsentämään rankkaa elämäntilannettaan paremmin – ja näkeekin puhelun lopussa elämässään taas enemmän valoa.

”Toivoisin ihmisten muistavan, että päihderiippuvaiset ovat jonkun lapsia ja läheisiä. Kukaan ei ole pelkästään päihteiden käyttäjä”, Minttu Tavia sanoo.

Minttu Tavia

Ikä: 36 vuotta

Ammatti: Päihdeneuvontapuhelimen päällikkö

Asuu: Espoossa ja on kotoisin Oulusta

Harrastukset: jooga, lukeminen ja työmatkapyöräily