Valvira julkaisi ohjeet alkoholin mainostajille
Uudet mainontasäännöt eivät vaikuta yhdenkään yksittäisen ihmisen sananvapauteen eivätkä muodosta ristiriitaa kansalaisten perusoikeuksien kanssa. Uudistuksella peräänkuulutetaan kaupallisten toimijoiden vastuuta sekä suojellaan erityisesti lapsia ja nuoria.
Toisin kuin julkisuudessa liikkunut huhu on antanut ymmärtää, uudet säännöt eivät rajoita yksityisen ihmisen toimintaa sosiaalisessa mediassa. Esimerkkinä tästä on Facebookin tykkää-toiminta, mikä pysyy ennallaan. Kuluttaja voi siis edelleen osoittaa pitävänsä mainostajan luomasta sisällöstä sosiaalisessa mediassa. Tämän ohella kuluttajalla voi vapaasti kehua ja kuvailla alkoholijuomia ja erilaisia alkoholimerkkejä tai esimerkiksi julkaista niiden kuvia.
Mainonnan rajoittaminen ei ole pois meiltä aikuisilta, vaan sen kohteena ovat lapset ja nuoret, joiden alkoholinkäyttöä mainonta tutkitusti lisää.
Linkki Valviran ohjeet luettavissa täällä.