Päihdeneuvonnan kysyntä kasvoi
Päihdeneuvonnassa tulivat viime vuonna esiin koronakriisin vaikutukset, kuten yksinäisyyden kokemukset. Myönteistä on, että entistä useampi haki itselleen tai läheiselleen apua.
Koronapandemia muutti suomalaisten arkea, mikä näkyi viime vuonna myös EHYTin Päihdeneuvonnassa. Vastattujen puheluiden määrä kasvoi 30 prosenttia edellisvuodesta.
”Ihmisillä on ollut kova keskustelutuen ja avun tarve. Olemme kuitenkin tyytyväisiä, että he ovat hakeneet tilanteeseensa apua. Siihen haluamme kaikkia kannustaa”, sanoo Päihdeneuvonnan
päällikkö Minttu Tavia.
Koronan mukanaan tuomat haasteet ovat kuuluneet vahvasti puheluissa. Jotkut soittajat olivat menettäneet työnsä tai joutuneet lomautetuksi pandemian seurauksena. Jos päihteiden käyttö oli ollut jo ennestään runsasta, uudessa tilanteessa se saattoi riistäytyä hallinnasta.
”Joillakin taas juominen lisääntyi etätöiden myötä, kun työpaikalla käymiseen liittyvä sosiaalinen kontrolli jäi arjesta pois, Tavia kertoo. Hieman alle 30 prosenttia kaikista vuoden aikana tulleista puheluista koski soittajan läheisen tilannetta. Esimerkiksi puolison, vanhemman tai teini-ikäisen lapsen päihteiden käytön vakavuus oli saattanut paljastua, kun kotona vietettiin entistä enemmän aikaa.
Yksinäisyys tuttua monelle
Myös yksinäisyys tuli esiin puheluissa. ”On tärkeää, että on joku, jolle puhua, kun asuu yksin ja koettaa elää päihteetöntä elämää”, eräs soittaja kuvaili tilannettaan.
Tyypillisessä tapauksessa runsaasti päihteitä käyttävä oli aiemmin käynyt kohtaamispaikassa tai hyödyntänyt muita matalan kynnyksen palveluja. Koronan vuoksi palveluihin ei päässyt,
tai tartunnan pelko sai pysyttelemään kotona.
Jotkut ehkä myös ajattelivat, etteivät he halua kuormittaa jo valmiiksi kuormittunutta palvelujärjestelmää omilla ongelmillaan. Päihdeneuvontaan soittavien avun tarve ei aina liity vain päihteisiin, vaan myös mielenterveyden ongelmiin ja muihin haasteisiin.
”Monet soittajat ovat olleet ahdistuneita, ja heillä saattaa olla useita kasautuneita ongelmia”, Tavia sanoo.
Hänen mukaansa pahoinvointi vaikutti puhelujen perusteella korostuneen kuluneen vuoden loppua kohti. Päihdeneuvonnan ammattilaiset ohjaavat soittajan tarvittaessa ottamaan yhteyttä kunnan päihdepalveluihin tai hakeutumaan muun avun tai vertaistuen piiriin.
Stigmaa pitää vähentää
Päihdeneuvontaan vuonna 2020 tulleista puheluista valtaosa koski alkoholia, mutta melko usein huolena olivat muutkin päihteet. Huumeiden käytöstä keskusteltiin 28 prosentissa ja lääkkeistä 15 prosentissa puheluista. Työntekijät kokivat, että he pystyivät auttamaan 85 prosenttia kohderyhmään kuuluvista soittajista. Esimerkiksi eräs soittaja totesi olonsa helpottuneen, koska oli voinut puhua omaa toimintakykyä uhkaavasta asiasta. Toinen taas kertoi saaneensa vahvistavia ajatuksia alkoholinkäyttöä koskevaan puheeksiottoon.
”Usein päihteiden käyttöön liittyy niin iso häpeä, että se viivästyttää avun hakemista. Tätä stigmaa on tärkeää edelleen vähentää”, Tavia painottaa.
Maksuton neuvontapuhelimemme 0800 90045 päivystää kesälläkin joka päivä vuorokauden ympäri. Soittaminen on anonyymiä ja luottamuksellista. Vuonna 2020 Päihdeneuvonnassa vastattiin 8555 puheluun.
Artikkeli on julkaistu aiemmin Vuosikertomuksessa 2020.