Sähköpotkulaudoille esitetty promilleraja vähentäisi tehokkaasti onnettomuuksia
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan sähköpotkulautojen ja moottorilla varustettujen polkupyörien kuljettamiseen 0,5 promillen rajaa. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja vähentää onnettomuuksia. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry pitää ehdotusta erittäin kannatettavana, sillä merkittävässä osassa sähköpotkulautatapaturmia taustalla on kuljettajan päihtymys.
Sähköpotkulautojen ja moottorilla varustettujen polkupyörien suosio on kasvanut voimakkaasti etenkin suurissa kaupungeissa. Näiden ajoneuvojen kuljettamisen sääntely on kuitenkin ollut löyhää, mikä on näkynyt muun muassa päivystyksissä hoidettujen tapaturmien lukumäärissä.
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan lainsäädäntöön uusia keinoja ehkäistä ja vähentää mikroliikkumisen onnettomuuksia. Keskeisiä lisäyksiä olisivat muun muassa promillerajan asettaminen ja huumausaineiden nollatoleranssi kevyille sähköajoneuvoille ja moottorilla varustetuille polkupyörille, oikeus määrätä kuljettaja kokeeseen päihtymyksen toteamiseksi ja tarvittaessa estää ajo sekä seuraamusmaksu päihtyneelle kuljettajalle. Lisäksi kuntien ja kaupunkien mahdollisuuksia hallita mikroliikkumista parannettaisiin: jatkossa sähköpotkulautojen tai polkupyörien vuokralle tarjoaminen edellyttäisi voimassa olevaa mikroliikennelupaa, jonka myöntäisi kunta.
”Nykyinen sääntely ei ehkäise riittävän tehokkaasti päihtyneenä liikenteeseen lähtemistä. Ehdotetut lisäykset ovat erittäin tärkeitä kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden kannalta”, toteaa EHYT ry:n toiminnanjohtaja Juha Mikkonen.
”Promilleraja antaa kuljettajalle selkeän viestin siitä, että päihtyneenä ei tule ajaa ja poliisille paremmat mahdollisuudet puuttua näihin tilanteisiin.”
Esitysluonnoksessa arvioidaan, että kiinteä promilleraja ja sen valvonta vähentäisi liikenteessä tapahtuvia onnettomuuksia merkittävästi. Ne vähentäisivät myös terveydenhuollon kuormitusta sekä tapaturmista aiheutuvia sairauslomia ja kustannuksia. Liikenne- ja viestintäministeriön promillerajaselvityksen mukaan erikoissairaanhoidon päivystyksessä hoidetuista 1 600 sähköpotkulautatapaturmasta päihtyneiden osuus oli 45–50 prosenttia, mikä tarkoittaa noin 640–800 alkoholitapaturmaa vuosittain.
Ehdotettu mikroliikennelupajärjestelmä puolestaan mahdollistaisi muun muassa nopeusrajoitukset ja käyttöaikoihin perustuvat rajaukset. Käyttöä voitaisiin tehokkaammin rajoittaa etenkin yöaikaan.
”Käyttöaikojen rajoittaminen on olennainen keino ehkäistä päihtyneenä ajamista, sillä suuri osa sähköpotkulautaonnettomuuksista tapahtuu yöllä ja kuljettaja on usein päihtynyt. Sähköpotkulautojen käyttäjiltä itseltään on myös jatkossa syytä edellyttää vastuullista liikennekäyttäytymistä turvallisuus huomioiden”, Mikkonen huomauttaa.