Nykyaikainen päihdekasvatus tukee lasten ja nuorten hyvinvointia
Suomalaiset koulut ja oppilaitokset panostavat monipuolisesti nuorten kasvatukseen, mukaan lukien päihdekasvatus. Päihdekasvatuksen tavoitteena kaikilla kouluasteilla on ehkäistä päihteidenkäyttöä ja siihen liittyviä haittoja jo ennen kuin käyttö alkaa tai ennen kuin ongelmat muuttuvat monimutkaisiksi ja vaikeiksi.
Kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän päihdetyön vaikuttavuus voi vaarantua resurssipulan, priorisoinnin tai tiedon puutteen vuoksi. Nämä tekijät saattavat johtaa siihen, että päihdekasvatusta annetaan vanhentuneisiin käsityksiin perustuen.
Kasvatusalan ammattilaisille olisi tärkeää saada kattavaa tietoa, ajantasaisia työkaluja ja tukea päihdekasvatukseen ja päihteistä puhumiseen. Laadukas ehkäisevä päihdetyö on systemaattista ja tavoitteellista toimintaa, joka perustuu alan laajaan tutkimukseen ja siitä tunnistettuihin parhaisiin käytäntöihin. Kattava työ kouluissa sisältää niin koulun toimintakäytäntöihin ja -kulttuuriin vaikuttamista, vahvaa ja toimivaa oppilashuoltoa kuin luokissa tehtävää kasvatustyötäkin. Yksittäisten tapahtumien sijaan työ kannattaa integroida opetussuunnitelmiin ja koulun pysyviin rakenteisiin.
On myös tärkeää seurata aktiivisesti saatavilla olevia indikaattoreita (esimerkiksi THL:n Kouluterveyskyselyä, oman kunnan ja koulun muita mittareita), jotta ehkäisevä päihdetyö vastaa mahdollisimman hyvin juuri kyseisen koulun tarpeita.
Kaikki lasten parissa toimivat ammattilaiset mukaan
Päihdekasvatuksen tulisi olla osa koulujen ja oppilaitosten kokonaisvaltaista, oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointia tukevaa lähestymistapaa. Tämä tarkoittaa sitä, että tuetaan lasten ja nuorten tervettä kasvua ja kehitystä, tuetaan opiskelijoita opinnoissa, vahvistetaan moniammatillista yhteistyötä, tarjotaan toimintaa vapaa-ajalle sekä edistetään turvallista oppimisympäristöä. Kaikki nämä tavoitteet voidaan saavuttaa integroimalla päihdeopetus ja -kasvatus oppilaitosten toimintaan.
Koulun rehtoreiden ja johtotiimin rooli on keskeinen päihdekasvatuksen onnistumisen kannalta. Opettajakunnalla pitäisi olla yhtenäinen päihdekasvatuksen toimintakulttuuri, joka hyödyntää uusinta tietoa, kouluterveyskyselyitä päihteiden käytön painopisteiden tunnistamiseksi.
Päihdekasvatus koulumaailmassa edellyttää empatiaa, joustavuutta ja jatkuvaa tietoisuutta muuttuvasta ympäristöstä. Päihteiden käyttöön liittyvien haasteiden voittaminen vaatii yhteistyötä, kasvatuskumppanuutta kotien kanssa ja sitoutumista kaikilta kouluyhteisön jäseniltä. Vain näin voimme taata oppilaiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden tulevaisuudessa.
Innostus ja yhteinen päämäärä on vaikuttavaa
Vaikuttavan ehkäisevän työn tekeminen ei todellakaan tarvitse olla vaikeaa! Tärkeintä on innostus ja sitoutuminen yhteiseen päämäärään: lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen ja päihteiden käytön ehkäisyyn.
Päihdekasvatus niin kodeissa kuin kouluissakin tulee aloittaa viimeistään siinä vaiheessa, kun lapsi osoittaa kiinnostusta asiaan. Se voi ilmetä , kun lapsi ihmettelee ympäristöään tai on hämmentynyt oman älypuhelimensa sisällöstä. Kaikesta tästä aikuisen on oltava valmis keskustelemaan lapsen kanssa. Ehkäisevä päihdetyö on erilaista eri-ikäisten lasten ja nuorten kanssa toimittaessa, mutta yhteistä sille on joka tilanteessa rehellisyys ja vuorovaikutteisuus.
You can do it.
Kiitos koulujen henkilökunnalle merkittävästä työstänne nykyisen nuorison valmentamisessa maailman tuuliin. EHYT on tuottanut hyödynnettäväksenne paljon käyttövalmista materiaalia eri oppiasteille (linktree.ee). Kannattaa myös katsoa koulutustallenne Ehkäisevän päihdetyön osaaja -koulutus: Vaikuttava ehkäisevä päihdetyö kouluissa ja oppilaitoksissa (26.3.2024, youtube.com).