Kuinka nuoren hyvinvointia voidaan edistää oppilaitosyhteisössä?
Nuori viettää paljon aikaa koulussa. Se, saako hän oppilaitosympäristössä tukea, turvaa ja kannustusta vaikuttaa hänen oppimistuloksiinsa ja hyvinvointiinsa. Suojaavien tekijöiden huomioiminen oppilaitoksen arjessa on merkittävä tekijä nuoren hyvinvoinnin lisäämisessä.
Päihdekasvatuksessa puhutaan paljon suojaavista tekijöistä. Suojaavat tekijät tukevan nuoren tervettä ja turvallista kehitystä, lisäävät hyvinvointia sekä antavat eväitä selviytyä hankalissakin tilanteissa. Suojaavien tekijöiden vahvistaminen osaltaan ehkäisee myös päihteiden käyttöä.
Oppilaitosyhteisö on parhaimmillaan paikka, jossa näitä suojaavia tekijöitä vahvistetaan ja niihin satsataan. Oppilaitosympäristössä työskentelevillä aikuisilla on tärkeä rooli suojaavien tekijöiden rakentamisessa. Tässä blogikirjoituksessa nostetaan esiin niitä suojaavia tekijöitä, joita oppilaitoksen arjessa voi vahvistaa ja kerrotaan myös vinkkejä miten.
Aikuinen rakentaa nuorten yhteisöllisyyden tunnetta
Nuoren kehitykseen kuuluu voimakkaasti tarve kuulua ryhmään. Kokemukset ulkopuolelle jäämisestä ovat haaste hyvinvoinnille. Nuoret ryhmäytyvät keskenään ilman ohjaustakin, mutta tällöin usein osa jää ulkopuolelle, tai ainakin ulkokehälle. Oppilaitosyhteisössä nuoren on mahdollisuus kuulua ryhmään, mutta vastuu siitä, että tämä mahdollistetaan kaikille nuorille, on oppilaitoksen jokaisella aikuisella. Miten luokat käynnistävät lukuvuoden; miten tutustutaan, miten ryhmäydytään? Entä jos luokkaan tulee uusi oppilas, muistetaanko silloin tutustua uudelleen, ryhmäyttää uudelleen? Miten toimitaan kesken vuoden, jos luokan dynamiikka on klikkiytynyt?
Keinojen, joita käytetään, ei tarvitse olla monimutkaisia. Kuulumiskierrokset eri variaatioin, opettajan tekemät ryhmäjaot sekä pienryhmäkeskustelut ovat helppoja keinoja tukea nuorten ryhmäytymistä. Tarkoituksena on madaltaa kynnystä tutustua toisiin, vähentää ennakkoluuloja ja löytää yhdistäviä tekijöitä. Yhteisöllisessä ilmapiirissä jokaisella nuorella on mahdollisuus kokea olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi omana itsenään. Tämä jos mikä on tärkeää nuoren hyvinvoinnin kannalta. Ryhmään kuulumisen tunne on tärkeää myös koulunkäyntimotivaation kannalta; jos oppilaitoksessa on porukka, johon kokee kuuluvansa, sinne on myös helpompi tulla.
Viihtyvyys ja osallisuus on tärkeää koko oppilaitosyhteisölle
Viihtyvyys on oppilaitosyhteisön peruspilareita. Osallisuus on avainasemassa tämän tavoitteen saavuttamisessa. Kun nuoret kokevat kuuluvansa osaksi yhteisöä, heidän motivaationsa ja sitoutumisensa koulutyöhön lisääntyvät. On hyvä miettiä, millä tapaa nuoret saavat vaikuttaa oppilaitoksen arkeen. Ovatko osallistumisen keinot kaikille yhdenvertaisia, vai ovatko samat nuoret aina äänessä? Miten taataan se, että hiljaisimmatkin kokevat tulevansa kuulluksi? Kuinka nuoret voivat olla osallisia välituntitekemisen suunnitteluun ja toteuttamiseen? Miten nuoret voivat vaikuttaa ilmiöpäivien teemojen valintaan, tai oppilaitoksen käytänteiden pohdintaan? Yksi vinkki viihtyvyyden edistämiseksi on ottaa käyttöön hiljainen tila esimerkiksi ruokatunnilla. Joku paikka koulussa, jossa saa olla kaikessa rauhassa, ilman puhelimia, ilman aistiärsykkeitä, edes hetken, kun sitä kaipaa.
Edellytykset hyvän ilmapiirin luomiselle vaihtelevat oppilaitoksesta toiseen. Yksi tärkeä tekijä hyvän ilmapiirin luomisessa on henkilöstön hyvinvointi. Kun oppilaitoksen aikuiset viihtyvät yhdessä ja haluavat puhaltaa yhteen hiileen, välittyy tunne myös oppilaille positiivisella tavalla. Vähän samalla tapaa, kuin lentokoneessa kuuluu ensin pistää happinaamari itselle, sitten vasta muille. Jos koet omassa työyhteisössäsi puutteita tai hyvinvointia heikentäviä seikkoja, uskalla ottaa asia puheeksi.
Kiusaamisen vastainen työ ja yhteiset pelisäännöt
Oppilaitoksissa on nollatoleranssi kiusaamiselle. Tämä edellyttää selkeitä pelisääntöjä, jotka koskevat kaikkia oppilaitosyhteisön jäseniä. Yhteiset pelisäännöt luovat selkeät rajat hyväksyttävälle käytökselle ja auttavat ehkäisemään konflikteja. Kiusaamiseen puuttuminen on jokaisen oppilaitosyhteisön jäsenen vastuulla, ja aikuiset ovat valmiita tukemaan ja puolustamaan oppilaita tarvittaessa.
Yhteiset pelisäännöt luovat myös muulla tapaa turvaa oppilaitoksen arkeen. Esimerkiksi se, millaiset säännöt on esimerkiksi puhelinten käytön suhteen. Kun koko henkilöstö sitoutuu noudattamaan samoja sääntöjä, on nuortenkin helpompi hyväksyä ne.
Ole se aikuinen, jolle voi puhua
Oppilaitoksen arki on vauhdikasta ja henkilöstöllä on aivan hurjan paljon tehtävää jo valmiiksi. Tekemällä perustyösi hyvin teet jo paljon nuorten hyvinvoinnin eteen. Arkinen moikkailu ja kuulumisten kysely silloin tällöin ovat myös helppo tapa luoda pohjaa hyvälle suhteelle nuoriin.
Aikuisten tehtävänä on olla kiinnostuneita nuorten arjesta, kuunnella heidän huoliaan ja tarjota tukea erilaisissa tilanteissa. Luottamuksellisen suhteen luominen nuorten ja aikuisten välille edistää avoimuutta ja auttaa tunnistamaan mahdolliset ongelmat varhaisessa vaiheessa. Oppilaitoksissa on monia aikuisia, joiden puoleen nuori voi tarvittaessa kääntyä. Sinä voit olla juuri se, jonka nuori kokee turvallisimmaksi – sellaiseksi, jolle uskaltaa haasteistaankin kertoa. Niissä hetkissä sinun on tärkeä olla kuulevana korvana ja tukena.
Oppilaiden onnistumisten ja hyvien tekojen huomioiminen
Positiivisen palautteen antaminen ja nuorten hyvien tekojen huomioiminen ovat tärkeitä osia kannustavan ilmapiirin luomisessa. Kun nuoret kokevat, että heidän panostaan arvostetaan, heidän itsetuntonsa vahvistuu ja motivaationsa koulutyötä kohtaan lisääntyy. Joskus positiivisen palautteen antaminen voi tuntua haastavalta. Silloinkin kannattaa miettiä, mikä on se pieni asia, jossa tämä nuori tai luokka onnistui tänään ja miten heitä voisi kannustaa. Kannustava palaute rohkaisee nuoria jatkamaan hyvien tekojen tekemistä ja osallistumaan aktiivisesti koulun toimintaan.
Kiitos, kun olet rakentamassa turvallista ja kannustavaa oppimisympäristöä. EHYT haluaa osaltaan olla tukena turvallisen ilmapiirin luomisessa, tutustu materiaaleihimme ja koulutuksiimme linkkien kautta.
Lisäksi kannattaa lukea nuorille suunnattu blogikirjoituksemme oppilaan tunteista luokkahuoneessa.