Humala ja liukas keli vievät jalat alta

Talvikuva Suomesta.

Taas on se aika vuodesta, kun pohjoinen ulottuvuus koettelee tasapainoamme. Jalankulkijoiden liukastumiset ovat Suomessa merkittävä kansanterveydellinen ja -taloudellinen ongelma. THL:n mukaan talvikuukausina sattuu 15 000–22 000 liukastumistapaturmaa, joista noin 40 prosenttia vaatii lääkärissä käyntiä ja sairaalahoitoa. VTT on aikoinaan laskenut, että liukastumistapaturmien hoitokustannuksista, sairauslomapäivistä ja hyvinvoinnin menetyksestä aiheutuu vuosittain jopa 2,4 miljardin kulut. Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan neljä kymmenestä suomalaisesta on liukastunut tämän tai viime talven aikana.

Vuoden liukkaimmat päivät näkyvät tilastoissa piikkeinä. Kaatumissuma koettiin eteläisessä Suomessa esimerkiksi 20.helmikuuta 2017, jolloin yksin HUSin päivystyspoliklinikalle saapui ennätykselliset 500 liukastumistapaturmassa loukkaantunutta potilasta. Määrä on yli kolminkertainen vuosittaiseen keskiarvoon verrattuna.

Alkoholin on todettu lisäävän kaatumisriskiä jopa 60-kertaiseksi

Alkoholi vaikuttaa keskushermostoon ja heikentää tutkitusti motoriikkaa ja tasapainokykyä. Kun veren alkoholipitoisuus on yli 1.5 promillea, alkoholin on todettu lisäävän kaatumisriskiä jopa 60-kertaiseksi. Mihin mahtavatkaan riskikertoimet asettua, kun päihtyneen kulkijan kengän alla on petollisen liukas tien pinta?

Tapaturmia voidaan ehkäistä esimerkiksi hiekottamalla ja hoitamalla väyliä. Tärkeintä on kuitenkin oma varautuminen. Ole ajatuksissa läsnä ja keskity kävelemiseen. Lyhennä askelmittaa ja hae hyvä tasapaino leveällä jalkojen asennolla. Valitse kengät kelin mukaan. Korkeat korot ovat kaunistus, mutta liukkailla kauhistus. Oivalla, että nastakengät ja kenkiin asennettavat liukuesteet eivät ole vaan vanhojen ihmisten juttu. Vältä promilleja liukkailla liikkuessasi. Jos baari-ilta venähtää, niin kaverin käsikynkkä ja hiihtävän laahustava kävelytyyli tai jopa taksikyytiin investointi ovat paikallaan.

#pysypystyssä on kampanja talvijalankulun turvallisuuden edistämiseksi. Valtakunnallinen mainonta näkyy muun muassa liikennevälineissä eri puolilla maata ajalla 15.1.-28.1.2018. Kampanjan toteuttaa Kotitapaturmien ehkäisyverkosto. EHYT ry on yksi verkoston toimijoista. Lue lisää: http://www.kotitapaturma.fi/pysy-pystyssa/