”Viinit ruokakauppaan!” – Mitä se oikeasti tarkoittaa?

Kun puhutaan siitä, että viiniä pitäisi saada ostaa ruokakaupasta, puhutaan todellisuudessa paljon isommasta asiasta, nimittäin alkoholimonopolin purkamisesta ja alkoholin myynnin täydellisestä vapauttamisesta.

Avaamaton viinipullo nurissa pöydällä

Todellisuudessa ainoastaan mietojen viinien vapauttaminen ei ole vaihtoehto, vaan kaikki vastaavia alkoholipitoisuuksia sisältävät juomat tulisivat kaikkialle myyntiin. ”Viinit ruokakauppaan” tarkoittaa kaikkien tietyn alkoholiprosentin alittavien tuotteiden myyntiä yksityisissä myymälöissä, joita on useita tuhansia. Tällöin vain väkevät alkoholijuomat jäisivät Alkolle, Alkon myymälöiden määrä vähenisi huomattavasti ja alkoholimonopolista luovuttaisiin. Kyseessä on myös kaupan alan vaikuttamistyö, jolla kauppaketjut tavoittelevat itselleen lisää myyntiä ja siten voittoja.

Alkon monopolin purkaminen Suomessa lisäisi yli 5,5-prosenttisten alkoholijuomien myyntipaikkojen määrää noin kolmetoista kertaiseksi verrattuna nykyisten Alkojen määrään. Kuitenkin se tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi pienillä paikkakunnilla alkoholijuomien valikoima kaupassa ei olisi samalla tasolla kuin tällä hetkellä Alkossa, joka on erikoismyymälä. Vastaavan valikoiman tai vastaavan erikoiskaupan ylläpitäminen ei olisi kannattavaa liiketoimintaa.

Tällä hetkellä Suomessa saa myydä yli 5,5 prosenttisia alkoholijuomia vain valtion alkoholiyhtiö Alko. Tämä on säädetty alkoholilaissa. Vähittäismyyntimonopolin tavoitteena on vähentää ja ehkäistä alkoholihaittoja.

Alkoholin myynnin yksinoikeusjärjestelmä on tutkitusti vaikuttava ja tehokas keino vähentää koko väestön alkoholinkäyttöä ja siten myös alkoholihaittoja. Monopoli rajoittaa alkoholin saatavuutta eli myyntipaikkojen lukumäärää ja hillitsee hintakilpailua, markkinointia ja muuta myynninedistämistä.