Villatumput lämmittävät asunnottomia tänä talvena

Lapaskasa.

EHYT aloitti kampanjan, koska halusi antaa ihmisille mahdollisuuden auttaa asunnottomia tai syrjäytymisvaarassa olevia. Suuri osa kampanjaan osallistuneista on käsityön harrastajia, mutta keräykseen sai lahjoittaa myös teollisesti valmistettuja käsineitä tai lapasia.

”Halusin auttaa, koska olen nähnyt, kuinka asunnoton yrittää kylmissään lämmitellä punaisia käsiään ihan liian pienen takin hihoissa. Neuloessa mietin, että toivottavasti nämä lapaset lämmittäisivät tarvitsevan käsiä ja sydäntä,” kertoo kampanjaan osallistunut Liisa Hassinen Joensuusta.

Myös kaulaliinoja, villasukkia tuotiin tai lähetettiin 34 keräyspisteeseen ympäri maan, joista eteläisin sijaitsi Helsingissä, pohjoisin Torniossa. Kampanja aloitettiin elokuun puolivälissä.

”Lapasparien määrä ja ihmisten auttamishalu yllättivät meidät täysin. Lapasten lisäksi saimme yhteensä yli kolmesataa villasukkaparia, kaulaliinaa ja pipoa”, sanoo EHYTin kampanjakoordinaattori Marjo Rinne.

Asunnottomuuden ehkäisy tärkeää

EHYT ja sen jäsenyhdistykset ovat järjestämässä Asunnottomien yötä. Tapahtuma järjestetään YK:n kansainvälisenä päivänä köyhyyden poistamiseksi. Asunnottomien yö -kansalaisliike tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon, omaan kotiin.

Vuoden 2016 lopussa Suomessa oli 6 700 yksinelävää asunnotonta. Asunnottomuus on yleisintä pääkaupunkiseudulla, joissa asumiskustannukset ovat muuta maata korkeammat.

Ympäristöministeriön koordinoimassa Asunnottomuuden ennaltaehkäisyn ohjelmassa vuosille 2016–2019 (AUNE) asunnottomuus on osa syrjäytymisen torjuntatyötä.

”Ohjelmassa todetaan viisaasti, että mikään taho yksin ei ratkaise asunnottomuutta”, sanoo EHYTin kehittämis- ja edunvalvontakoordinaattori Riikka Perälä.

AUNEn painopiste on asunnottomuutta ehkäisevissä palveluissa, kuten nuorille suunnatuissa matalan kynnyksen Ohjaamoissa. Niissä voidaan selvittää nuoren asumistilanne ja mahdollinen erityisen tuen tarve.

”Tämä on oikea suunta eli pyritään auttamaan ihmistä varhaisessa vaiheessa jo ennen kuin ongelmat ovat siinä pisteessä, että joutuu kadulle”, sanoo Perälä.

Yksi ohjelman selkeä tavoite on, että päihde-, mielenterveys- ja asumispalveluiden yhteistyö toimisi entistä saumattomammin.  Asumisen kysymykset halutaan AUNEssa nostaa myös osaksi päihde- ja mielenterveyslakien uudistamistyötä.

Tällä hetkellä asumisen ja muiden palveluiden välinen kuilu näkyy Perälän mukaan muun muassa siten, että päihdeongelmista kärsivät jäävät liian vähäisen tuen varaan laitoskuntoutuksen jälkeen.

”Osalla ei ole riittävää toimintakykyä itsenäiseen asumiseen, mikä lisää asunnottomuuden riskiä. Asuminen ei myöskään saisi korvata hoitoa ja kuntoutusta vaan kunnissa ja tulevilla sote-alueilla on turvattava riittävät ja tarpeen mukaiset päihde- ja mielenterveyspalvelut asumisen rinnalla”, päihdeasiamiestoiminnassa työskentelevä Perälä sanoo.

TERVETULOA SEURAAMAAN LAPASTEN JAKOA Asunnottomien yönä 17. lokakuuta. Lapasten jako alkaa tapahtuman alkaessa, lapasia jaetaan niin kauan kuin niitä riittää.

o   #Omalle kohdalle -tapahtuma, Kuopion tori (Kauppakatu 45) klo 17-20

o   Espoon Asunnottomien yö, Espoon keskus  klo 17-20

o   Helsingin Asunnottomien yö, Dallapénpuisto klo 17-22

o   Helsingin Elokolo (Toinen Linja 31) klo 9-15 ja 18-24

o   Hyvinkään Asunnottomien yö, Kirkonmäki (Hämeenkatu 1)  klo 17-21

o   Joensuun Asunnottomien yö, Joensuun tori

o   Jyväskylän Asunnottomien yö Köhniöllä klo 16-23.

o   Kotkan Asunnottomien yö, Kotkan tori klo 18-20

o   Lahden Asunnottomien yö, Kasisali (Sammonkatu 8) klo 19-22

o   Oikeus omaan kotiin? -tapahtuma Hämeenlinna, Kumppanuustalo (Kirjastokatu 11) klo 14-21

o   Oulun Asunnottomien yö, Rotuaari klo 15 alkaen