Skip to content
ehyt-logo
  • Jäsenyhdistyksille
  • Ammattilaisille
  • Medialle
  • Yhteystiedot
Suomi
  • English
  • Svenska
  • Selkokieli
ehyt-logo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Haku
  • Tule mukaan
  • Lahjoita
  • Koulutus & Tapahtumat
    • Koulutus & Tapahtumat

      Tarjoamme koulutusta eri alojen ammattilaisille, kouluille ja oppilaitoksille sekä suurelle yleisölle. Konsultoimme ja tuemme työyhteisöjä ja kuntia niiden ehkäisevässä päihdetyössä. Voit tilata meiltä koulutusta tai katsoa tapahtumakalenteristamme tulevat koulutukset ja tapahtumamme!

    • Koulutukset
      • Tilattavat koulutukset
      • Kouluille ja oppilaitoksille
      • Työpaikoille
      • Verkkokurssit
    • Konsultointi
      • Tukea kunnille ja hyvinvointialueille
      • Tukea järjestöille
    • Tapahtumat
      • Tapahtumakalenteri
  • Työkalut & Materiaalit
  • Päihde- & peli-info
    • Päihde- & peli-info

      Mistä on kyse, kun puhutaan päihteistä ja pelaamisesta? Milloin päihteen käyttö tai pelaaminen on ongelmatonta? Mistä taas tunnistaa, että kyseessä on riippuvuus? Mitä riippuvuudet aiheuttavat ja mitä niille voisi tehdä?

    • Tietoa
      • Mitä on ehkäisevä päihdetyö?
      • Alkoholi
      • Nikotiini
      • Huumeet
      • Rahapelaaminen
      • Digipelaaminen
    • Tukea
      • Päihdeneuvonta
      • Päihteet ja työelämä
      • Päihdeasiamies
      • Tukea eri elämäntilanteisiin
  • Uutishuone
    • Uutishuone

      Uutishuoneesta löydät kaikki EHYTin ajankohtaisartikkelit, uutiset, tiedotteet ja videot. Katso myös työpaikat ehkäisevän päihdetyön parissa!

    • Ajankohtaista
      • Uutiset
      • Tiedotteet
      • Blogit
      • Tarinat
      • Videot
      • Podcastit
      • Työpaikat
    • Uutiskirje
      • Tilaa uutiskirje
  • Vaikuttamistyö
    • Vaikuttamistyö

      Päihde- tai rahapeliongelma varjostaa monien elämää tavalla tai toisella, vaikka itsellä ei näitä ongelmia olisikaan. EHYT ry tekee vaikuttamistyötä, koska peli- ja päihdehaittojen vähentäminen vaatii toimintatapojen ja asenteiden muuttamista. Tapaamme päättäjiä ja tuotamme aineistoa päätöksenteon tueksi, osallistumme julkiseen keskusteluun sekä järjestämme vaikuttavia kampanjoita. Vaikutamme myös Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston kautta.

    • Vaikuttaminen
      • Kampanjat
      • Alkoholipolitiikka
      • Ratkaisuja kunnille ja hyvinvointialueille
      • Lausunnot
      • Kyselytutkimukset
      • Politiikkasuositukset
      • Tavoitteet hyvinvointialueille ja kunnille
      • Tavoitteet seuraavalle hallituskaudelle
      • Linjaukset
      • Kysymyksiä ja vastauksia
  • EHYT ry
    • Ehkäisevä päihdetyö koskettaa meitä kaikkia

      Päihde- tai rahapeliongelma varjostaa monien elämää tavalla tai toisella, vaikka itsellä ei näitä ongelmia olisikaan. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella ehkäisemme pelaamisesta syntyviä haittoja. Ennaltaehkäisy on tehokkain tapa torjua ongelmia niin yhteiskunnan kuin yksilöiden tasolla. Siksi ehkäisevää päihdetyötä tarvitaan kaikkialla: oppilaitoksissa, työpaikoilla ja perheissä.

    • Yhdistys
      • Tietoa yhdistyksestä
      • Historia
      • Organisaatio
      • Strategia & arvot
      • Rahoitus
      • Verkostot ja kansainvälinen yhteistyö
    • Mitä teemme?
      • Toiminta & hankkeet
      • Alueellinen toiminta

Hae sivuilta

Etusivu > Uutishuone > Blogit > Rahapelilakiin voi (ja pitää) yhä vaikuttaa 
Blogit - 15.10.2024

Rahapelilakiin voi (ja pitää) yhä vaikuttaa 

Riitta Matilainen.
Matilainen Riitta
Rahapelihaittayksikön päällikkö

Hallitus antoi heinäkuussa 2024 esityksensä uudeksi rahapelilaiksi, josta 128 eri tahoa antoi lausuntonsa. Lain käsittely eduskunnassa valiokuntatyöskentelyineen on alkamassa uusimman tiedon mukaan ensi keväänä viikolla 9. Täyttääkö rahapelilakiesitys tarkoituspykälänsä rahapelihaittojen ehkäisystä ja vähentämisestä? Miten rahapelilakiin voi vielä yrittää vaikuttaa?

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa luvataan, että rahapelijärjestelmäuudistuksen ”tavoitteena on ehkäistä ja vähentää pelaamisesta aiheutuvia terveydellisiä, taloudellisia ja sosiaalisia haittoja sekä parantaa rahapelijärjestelmän kanavointiastetta.”   

Lakiesityksessä ehdotetaan, että netissä pelattavat rahapelit avataan kansainväliselle kilpailulle ja uusi rahapelijärjestelmä astuisi voimaan 1.1.2027. Veikkaukselle jäisi uudessa järjestelmässä monopoli esimerkiksi lottopeleihin, fyysisiin raha-automaatteihin ja hevospeleihin. Suomeen voidaan odottaa arviolta noin 40–60 uutta rahapeliyhtiötä kilpailemaan markkinoista.  

Mikä on muuttumassa parempaan? 

Suuri osa rahapelihaitoista aiheutuu tällä hetkellä nettirahapeleistä, joita pelataan nykyisen Veikkauksen yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolella. Uudistuksen tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon pelaamisesta säännellyn järjestelmän piiriin. Ajatellaan, että näin saadaan ehkäistyä ja vähennettyä rahapelihaittoja sekä taattua lisää verotuottoja valtiolle.  

Hallituksen esityksessä uudeksi rahapelilaiksi on paljon rahapelihaittoja ehkäiseviä elementtejä ja toimenpiteitä, joita EHYT on vaikuttamistyössään vaatinut toteutettaviksi.  Esimerkiksi keskitetty pelikieltorekisteri tarkoittaa sitä, että rahapelaaja voi halutessaan kieltää itseltään keskitetysti pelaamisen kaikkien järjestelmässä mukana olevien rahapelipeliyhtiöiden peleissä. Esityksessä ollaan kieltämässä myös muun muassa niin sanottu affiliate-markkinointi eli kolmansien osapuolien toteuttama rahapelimarkkinointi.  

Lisäksi esityksessä kielletään rahapelaaminen velaksi tai kryptovaluutoilla ja erilaiset bonusjärjestelmät. Myös järjestelmän ulkopuolista rahapelaamista estetään eri tavoin.  

Mikä on muuttumassa huonompaan?  

Uudessa järjestelmässä kaikkein haitallisimpia rahapelejä saa markkinoida. Pelkona on, että Suomessa tullaan kokemaan Ruotsissa koettu rahapelimainostsunami. Tutkimusten mukaan markkinoinnille altistuminen lisää erityisesti nuorten ja muussa haavoittuvassa asemassa olevien riskiä rahapelihaitoille sekä vaikeuttaa rahapeliongelmasta toipuvien pelaamattomuutta. Lapsia ja nuoria sekä muita haavoittuvassa elämäntilanteessa olevia ei myöskään ole esityksessä suojeltu riittävästi markkinoinnilta.  

Hallitus ei esitä kaikkia toimiluvanhaltijoita koskevia yhteisiä eli universaaleja kulutusrajoja, jotka koskivat kaikkia säännellyssä järjestelmässä mukana olevia yhtiöitä. Universaali malli tarvitaan, jotta rahapelaamista voidaan hallita ja rahapelihaittoja ehkäistä ja vähentää, kuten hallitusohjelmassa linjataan.  

Kulutusrajojen puute on huomattava heikennys nykyisestä yksinoikeusmallista, jossa sellaiset rajat ovat. Tutkimuksesta ja käytännön kokemuksista tiedetään, että rahapelihaittoja kokevilla on usein useita pelitilejä eri pelintarjoajilla. Tällöin esityksen mukainen yhtiökohtainen ja yksittäinen rahansiirtoraja ei ole toimiva, koska rahapelaaja voi aina halutessaan vaihtaa rahapelioperaattoria ja jatkaa pelaamistaan. 

EHYT kannattaa raha-automaattien hajasijoittelupolitiikasta luopumista ja niiden sijoittamista erillisiin valvottuihin tiloihin kuten pelisaleihin. Hallitus ei kuitenkaan tätä esitä. Tutkimuksen valossa on kiistatonta, että raha-automaattien salliminen vain pelisaleissa ja lisäksi nykyistä vahvempi pelien ominaisuuksien sääntely vähentäisivät haittariskejä huomattavasti. Lisäksi raha-automaatit on nykyään sijoiteltu sosioekonomisesti heikoille alueille. Tämä ei ole yhteiskunnallisesti oikeudenmukaista ja syventää rahapelihaittoja.   

Järjestöjen rahapelihaittatyötä tarvitaan 

Kansalaisjärjestöt aloittivat rahapelihaittojen ehkäisyn sekä hoitojärjestelmän kehittämisen 1990-luvulla. STEA-avustusleikkausten myötä järjestöjen tekemä rahapelihaittoja ehkäisevä ja korjaava työ tulee todennäköisesti vähenemään nykyisestä.  

On odotettavissa, että järjestelmämuutos tuo mukanaan lisääntyvät rahapelihaitat, joita ehkäisemään, vähentämään ja korjaamaan tarvitaan myös hyvin resursoitua kolmatta sektoria, jotka toimivat yhteistyössä viranomaisten, hyvinvointialueiden ja rahapelitutkijoiden kanssa. Järjestöt ovat avainasemassa uusien ilmiöiden ja hiljaisten signaalien vastaanottajina sekä tutkimustiedon kansantajuistajina. Olisikin vielä arvioitava mahdollisuutta laajentaa rahapelilain 96 §:ää eli rahapelilain nojalla tulevaa rahoitusta koskemaan myös järjestöjä. Muuten nyt käsillä olevaan ”täydelliseen myrskyyn” ei pystytä puuttumaan riittävällä tasolla ja riittävän ajoissa.  

Miten rahapelilakiin voi vielä vaikuttaa?  

Tätä kirjoitettaessa (lokakuu 2024) rahapelilakiesitys on menossa EU-notifikaatioon, jossa tarkistetaan, että pykälät ovat sopusoinnussa EU-lainsäädännön kanssa. Lakiesitys on myös menossa lainsäädännön arviointineuvoston arvioitavaksi.  

Eduskunnassa lakiesitystä aletaan todennäköisesti käsitellä keväällä viikolla yhdeksän. Esityksen todennäköinen mietintövaliokunta on hallintovaliokunta ja sitä käsitellään todennäköisesti myös useissa muissa valiokunnissa.  

Rahapelihaittatyötä tekevien järjestöjen tuleekin nyt panostaa vaikuttamistyöhön, jotta ilmatila ei jää rahapeliteollisuudelle ja muille rahapelilakisuudistuksesta taloudellisesti hyötyville tahoille. Nyt kannattaa ottaa yhteyttä erityisesti käsittelyvaliokunnissa istuviin kansanedustajiin ja pitää huolta siitä, että järjestöjen edustajat ovat mukana valiokuntakuulemisissa.  Omat materiaalit ja infograafit rahapelilakiuudistuksen vaikutuksista ovat tarpeen samoin kuin suuren yleisön pitäminen hereillä mielipidekirjoituksin ja erilaisin kampanjoin. Muista maista tiedetään, että erityisesti rahapelimarkkinointiin poliitikot heräävät usein vasta silloin, kun vahinko on jo tapahtunut.  

Hallituksen esitys rahapelilaiksi

Lausuntopalvelussa on 128 esityksestä annettua lausuntoa

EHYTin lausunto lakiesitykseen

15.8. 2024
Rahapelaaminen

Lausunto uutta rahapelijärjestelmää koskevasta lainsäädännöstä (VN/27332/2023)

Jaa:
Tagit
rahapelaaminen

Katso myös

Tiedotteet

Hallitus tuo uuden rahapelilain eduskuntakäsittelyyn – EHYT ry varoittaa lisääntyvistä rahapelihaitoista

20.03.2025
Blogit

Miten tunnistaa rahapeliongelmille altistavat hiljaiset signaalit? 

13.03.2025
Kaksi miestä pilkkoo metsäsieniä mökillä.
Blogit

Miten ottaa huoli puheeksi? Vapaaehtoiset ovat tervetulleita kouluttajiksi Ensihuoli-toimintaan! 

26.02.2025
ehyt logo

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

Keskustoimisto
Elimäenkatu 17-19
00510 Helsinki
ehyt@ehyt.fi
Aluetoimistot>>

Päihdeneuvonta

Puh. 0800 900 45

Avoinna 24/7 vuoden jokaisena päivänä
Soittaminen on maksutonta ja anonyymiä

  • Elokolo-kohtaamispaikat
    • Kallion Elokolo
    • Lahden Elokolo
    • Tampereen Elokolo
    • Turun Elokolo
    • Pirkkalan Elokolo
    • Vinkkejä arjen haastaviin tilanteisiin
  • Henkilökunnan yhteystiedot
  • Tule vapaaehtoiseksi
  • Jäsenyhdistykset
selko logo
  • © Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry 2025
  • Tietosuojaselosteet
  • Tilaus- ja sopimusehdot
  • Saavutettavuusseloste
  • Evästekäytännöt
  • Whistleblowing – kanava väärinkäytösten ilmoittamiseen