Riittämättömät päihdepalvelut näkyvät Päihdeneuvonnassa – Tarve luottamukselliselle keskustelulle suuri
Päihdepalveluista saatu keskusteluavun määrä voi olla liian vähäistä asiakkaan tarpeisiin, käy ilmi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n teettämästä selvityksestä. Usein Päihdeneuvonnan puhelinpalvelu on ainoa taho, josta saa apua milloin tahansa.
Päihdepalveluissa on Päihdeneuvontaan tulevien puhelujen perusteella puutteita. Palveluihin voi olla vaikeaa päästä, eivätkä palvelut ole aina riittäviä, vaikka niiden piiriin pääsisikin. Alueelliset erot voivat olla suuria ja esimerkiksi isommilla paikkakunnilla palvelut ovat ruuhkautuneet. Pienillä paikkakunnilla hoitoa ei välttämättä ole saatavilla läheltä.
Monet päihdepalveluista ovat avoinna vain tiettynä ajankohtana.
– Avuntarve ei kuitenkaan katso aikaa eikä paikkaa. Päihdeneuvontaan on helppo ottaa yhteyttä itselle sopivana ajankohtana, koska palvelu on auki 24/7 ympäri vuoden, Päihdeneuvonnan päällikkö Kaisa Åberg sanoo.
Selvityksestä käy ilmi, millaisia haasteita nykyinen pirstaloitunut palvelujärjestelmä aiheuttaa. Päihdeongelmaisen pitäisi osata hakea apua eri ongelmiin monesta eri paikasta. Vaikeassa elämäntilanteessa apu voi sen vuoksi yksinkertaisesti jäädä hakematta. Ongelmia on myös palvelu- ja hoitoketjujen jatkumoissa. Esimerkiksi vieroitushoidon jälkeen jatkohoidosta sopiminen jää usein vähäiseksi tai olemattomaksi. Tällöin vieroituksen päätyttyä asiakas jää ikään kuin tyhjän päälle ja riski repsahdukselle on suuri.
Varhaista tukea ja keskusteluapua ei ole saatavilla riittävästi.
– Päihdeneuvonta tarjoaa apua, oli kyseessä sitten vuosikymmeniä jatkunut päihdeongelma tai huoli mahdollisesta alkavasta ongelmasta. Tämän merkitys nousee selvityksessä vahvasti esiin. Apua voi pyytää missä tahansa vaiheessa, selvityksen laatinut Tiina Pajuvirta sanoo.
Päihdeongelmiin liittyy voimakas stigma ja häpeän sekä syyllisyyden tunteita. Päihdeneuvonta on anonyymi palvelu. Nimettömyys auttaa työntekijöiden mukaan soittajaa puhumaan tilanteestaan rehellisesti, kaunistelematta.
Toisinaan soittaja ottaa Päihdeneuvontaan yhteyttä kokeillakseen, miten hänen ongelmaansa reagoidaan.
– Kun Päihdeneuvonnasta saadaan hyvä kokemus, rohkaistutaan hakemaan apua muualtakin. Soittaja huomaa, että näissä palveluissa päihdeongelmaista ei tuomita ja syyllistetä, vaan häntä halutaan auttaa, Åberg kertoo.
Päihdeneuvonnassa puheluihin vastaavat ammattilaiset, joilla on päihdealan koulutus.
Päihdeneuvonnan vuosi 2021 pähkinänkuoressa
– Vuonna 2021 kolme neljäsosaa puheluista koski omaa päihteiden riski- tai ongelmakäyttöä
– Neljännes puheluista liittyi huoleen läheisen päihteiden käytöstä
– Yleisin aihe oli alkoholin käyttöön liittyvä huoli (79 %)
– 26 % puheluista koski huumausaineita
– Lääkkeiden väärin- tai päihdekäyttöä käsitteli 12 % puheluista Päihdeneuvonta 0800 900 45 on avoinna ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Soittaminen on anonyymia ja maksutonta.