Vuoden alkoholiton drinkki valittu

Vuoden alkoholiton drinkki valittu

EHYT ry:n Tipattoman tammikuun kunniaksi järjestämässä Vuoden alkoholiton drinkki –kilpailussa voittajaksi valittiin ravintola Nokan nimikkojuoma.

Karpaloa, kuusenkerkkää, lehtikuohua ja rosmariinia sisältävää juomaa kehuttiin sen aidosta mausta, joka sai raatilaiset ajattelemaan metsiä ja mummolaa. Moni raatilainen tarjoaisi drinkin ulkomaiselle vieraalleen esitelläkseen suomalaisia raikkaita makuja.

Drinkkien monipuolisuus yllätti raatilaiset positiivisesti. Esimerkiksi toiseksi sijoittuneen ravintola Juuren drinkki sisälsi inkivääriä ja tyrniä.

Vuoden alkoholittoman drinkin valmistajan tittelistä kilpailivat American Bar, Juuri, Kappeli, Grotesk ja Nokka. Voittajan valinneeseen raatiin kuuluivat kansanedustaja Silvia Modig, näyttelijät Joonas Saartamo ja Johannes Holopainen, jääkiekkoilijat Teemu Rinkinen ja Henri Laurila sekä mediapersoona Wallu Valpio. Kilpailun juonsi toimittaja Lotta Backlund.

Tipaton tammikuu on vakiintunut suomalainen perinne. Vuodesta toiseen noin 10-15 prosenttia alkoholia käyttävistä aikuisista viettää tipatonta ja konseptiin suhtaudutaan ylipäätään myönteisesti. Tipaton on oikeastaan eräänlainen aineeton brändi.

Vuoden alkoholiton drinkki -kilpailun kautta EHYT ry haluaa viestiä, että Tipattoman tammikuunkin aikana on mahdollista nauttia taidolla ja huolella tehdyistä juomista. Tyylikäs drinkkikulttuuri huomioi myös ihmiset, jotka eivät syystä tai toisesta käytä alkoholia – ikinä tai vain juuri tietyllä hetkellä. Esimerkiksi kilpailulle puitteet tarjonnut American Bar on edistänyt mocktail-kulttuuria jo vuodesta 1960.