Vain kolmannes varauksettomasti viinien maitokauppamyynnin kannalla

kauppa

Viinien ruokakauppamyynnin kannatus on vuosien saatossa kulkenut käsi kädessä kokonaiskulutuksen ja haittojen kanssa. Kun haitat ovat lisääntyneet, into viinien maitokauppamyyntiin on vähentynyt. Nyt kun kulutus on laskussa, mielipiteetkin ovat lieventyneet. Voidaanko siis päätellä, että suomalaiset eivät kannata viinien vapauttamista, jos se lisää päihdehaittoja? Tätä varmasti kannattaisi mielipidemittauksissa tarkentaa.

Alkoholin saatavuuden, kulutuksen ja haittojen yhteys tunnetaan nykyään hyvin. Jos viinien ja vahvojen oluiden myynti vapautuisi nykyisestä 350 Alkosta yli 5000 vähittäismyyntipisteeseen, on selvää, että kulutus, haitat ja haittojen kustannukset lisääntyisivät.

Väkevien juomien osalta kansalaisten mielipiteet eivät vuosien saatossa juuri ole muuttuneet.  Alkoholipoliittisia asenteita selvittäneen THL:n tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä haluaa pitää väkevät alkoholijuomat Alkossa. Olennainen ristiriita syntyykin siitä, että viinien vapauttaminen ruokakauppaan tuskin on mahdollista ilman, että väkevät seuraavat mukana.

Väkevien myyntiin keskittyvässä Alkon verkostossa myymälöitä olisi nykyisten noin 350 sijaan noin 50-75, mikä harvaan asutussa Suomessa tuskin on realistinen vaihtoehto. Monopolia ei samanaikaisesti voida säilyttää ja purkaa. Kyselytutkimuksissa olisikin tärkeää tarkentaa, kannattavatko viinejä ruokakauppaan toivovat viinien vapauttamista, vaikka se merkitsisi, että myös väkevät alkoholijuomat samalla tulisivat ruokakauppojen, kioskien ja liikenneasemien valikoimiin?

Suomalaisessa alkoholikeskustelussa on hyvä tunnistaa se, että meillä haittoja vähentävä alkoholipolitiikka ajatellaan usein vanhanaikaiseksi, mutta kansainvälisessä keskustelussa liikutaan aivan toiseen suuntaan. Toukokuussa julkaistussa raportissaan myös talousjärjestö OECD kannustaa jäsenvaltioitaan haittoja vähentävään alkoholipolitiikkaan, jonka keinoja mm. hinnan ja saatavuuden sekä mainonnan rajoitukset.

Lisätiedot:

Sari Aalto-Matturi