Uudistunut Smokefree haastaa oppilaiden ohella koko kouluyhteisön tupakoimattomuuteen

EHYTAkatemia_kuva

EHYT ry:n tupakoinnin ehkäisyn asiantuntija Sarianna Palmroos muistuttaa, että tupakan ohella kouluissa pitäisi puhua nuuskasta ja uusista tuotteista, kuten sähkösavukkeista. Samalla kun tupakoinnin suosio on laskenut nuorten keskuudessa, näyttää kiinnostus muita nikotiinituotteita kohtaan kasvavan vauhdilla.

– Nuorten maailmassa tupakkatuotteiden terveyshaitat tuntuvat kaukaisilta. Eivät nuoret usko, että he voisivat jäädä koukkuun tupakointiin tai nuuskankäyttöön. Terveyshaitat on toki hyvä pitää mielessä, mutta on paljon muutakin, mistä nuorten kanssa voi jutella. Miksi tupakkaa, nuuskaa tai sähkösavuketta käytetään ja millaisia tunteita ja ajatuksia siellä on taustalla, Palmroos luettelee ja jatkaa:

– Smokefree-kisa on hyvä tilaisuus herättää nuoret pohtimaan omaa suhtautumistaan tupakointiin sekä siihen liittyviin mielikuviin hyödyistä ja haitoista. Se antaa samanaikaisesti mahdollisuuden ehkäistä oppilaita aloittamasta tupakointia ja toisaalta tukea jo tupakoivia nuoria lopettamisessa. Pakottamalla ei saada käännettyä yhdenkään nuoren päätä, vaan järkevien valintojen on lähdettävä nuoresta itsestään. Smokefree-luokkakilpailu perustuukin luottamukseen ja nuorten omaan sitoumukseen ja haluun lähteä mukaan kilpailuun, toteaa Palmroos.

Oppilaskunnat mukana Smokefree-työssä

Tänä vuonna Smokefree-kilpailussa on satsattu kisan kohderyhmien laajentamiseen. Palmroos iloitsee uudistuksesta, jonka myötä myös yläkoulujen ysiluokkalaiset pääsevät mukaan tupakoimattomuushaasteeseen.

– Odotamme ysiluokkalaisten sarjaan laajaa osanottoa.  Tupakoimattomuutta edistävä työ on oleellista juuri tuon ikäryhmän keskuudessa kun kiinnostus päihteisiin kasvaa, Palmroos toteaa.

Uutena elementtinä on myös oppilaskuntien haastaminen mukaan Smokefree-työhön. Oppilaskunnat halutaan mukaan miettimään, miten kouluviihtyvyyttä ja kouluilmapiiriä voisi parantaa ja miten koulussa voisi edistää terveitä elämäntapoja.

Toiminta laajenee myös yläkoulujen ohella peruskoulun alakouluihin. Tulevana syksynä on luvassa uudenlaista Smokefree-toimintaa myös tällä saralla.

Smokefree-luokkakilpailu on EHYT ry:n koordinoima vuosittainen kampanja, joka on järjestetty vuodesta 1989 saakka. Smokefree-luokkakilpailuun voi ilmoittautua 11.9. mennessä osoitteessa http://www.smokefree.fi/fi/smokefree/
Lukuvuoden 2015-2016 kilpailussa on kolme sarjaa: 7., 8. ja 9. luokka. Luokat sitoutuvat olemaan tupakoimatta sekä käyttämättä nuuskaa ja sähkösavukkeita koko kilpailukauden, 1.10.2015-31.3.2016 välisen ajan. Kilpailukauden päätyttyä kilpailussa loppuun saakka pysyneiden luokkien kesken arvotaan pääpalkinnot. Kunkin sarjan pääpalkintona on 1000 euroa.

Lisätiedot:

Sarianna Palmroos