Tipattoman tammikuun suosio on suurinta naisten keskuudessa

Ihmisiä illalla ulkona.

Terveyssyistä lyhytkin tauko alkoholinkäyttöön on hyväksi elimistölle. Annika Eloranta EHYT ry:stä iloitsee tipattoman tammikuun suosiosta:

– Viimevuosina tehtyjen kyselytutkimusten mukaan sekä naiset että miehet lähtevät ahkerasti mukaan tipattomalle. TNS:n Gallupin kyselyn mukaan (01/2015) tammikuussa 2015 tipatonta vietti peräti joka viides alkoholia käyttävä suomalainen. Naisten keskuudessa suosio on hieman miehiä suurempaa. Ehkä naiset ottavat tammikuun hyvinvointispurtin miehiä vakavammin, Eloranta pohtii.

– Tipattoman viettäminen voi herättää kysymyksen, mikä on alkoholin paikka omassa arjessa. Samalla kun alkoholi voi kruunata juhlahetken ja olla sosiaalista elämää rikastuttava asia, on välillä tervettä kysyä, minkä verran alkoholia kuuluu kohtuukäyttäjän arkeen.

Miesten ohella myös naisten alkoholinkäyttö on runsasta

Suomessa naisten ja miesten alkoholinkäytössä on harvinaisen paljon samaa. Monissa muissa Euroopan maissa naisten alkoholinkäyttö on huomattavasti miehiä vähäisempään. Sen sijaan Suomessa naisten kulutus on eurooppalaisessa mittakaavassa runsasta. Siinä missä ruotsalaisnainen nauttii keskimäärin 8,8 litraa alkoholia vuodessa ja italialainen 7,2 litraa, on suomalaisnaisen lukema peräti 11,8 litraa. Maailman terveysjärjestö WHO:n tilastojen mukainen kulutus lasketaan 100 prosenttisena alkoholina, jokaista yli 15-vuotiasta kohden.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan naisten alkoholinkäyttö on peräti kuusinkertaistunut 40 vuoden aikana. Kulutuksen kasvuun on monia syitä.

– Alkoholinkäytöstä on tullut arkipäiväistä sekä naisten että miesten kohdalla. Muutama viinilasillinen kuluu sekä arkena että viikonloppuna. Näin ei ollut muutama vuosikymmen sitten.

Lisätiedot:

Annika Eloranta