Tipaton tammikuu 2013 – mistä sinä haluat säästää?

Tipaton tammikuu 2013 – mistä sinä haluat säästää?

”Älä turhaan ota tavan vuoksi. Ota ennemmin tipaton tavaksi – se on selvää säästöä”.

Tipaton tammikuu on omaleimainen suomalainen perinne, joka on muodossa tai toisessa elänyt kansalaisten keskuudessa vuosikymmeniä.  Vaikka Tipattoman tammikuun viettoon ovat vuosien varrella kannustaneet monet eri yhteiskunnalliset tahot, on ilmiössä kuitenkin pohjimmiltaan kyse itse kunkin omasta päätöksestä viettää tietty aika ilman alkoholia.  Tipattomaan tammikuuhun osallistujien määrä on vakiintunut reiluun kymmeneen prosenttiin alkoholia käyttävästä aikuisväestöstä.

Juhlakauden jälkeen Tipaton tammikuu nähdään myös osana laajempaa elämäntaparemonttia. Se on toimiva tapa arvioida millaista oma alkoholin käyttö on ja miten se vaikuttaa omaan hyvinvointiin.  Kuukauden tauko alkoholin käytöstä kohentaa mielialaa, parantaa unen laatua, lisää vastustuskykyä, laskee verenpainetta ja parantaa työssä jaksamista.  Monelle Tipaton tammikuu toimii innoituksena pitkäaikaisempaan kulutuksen vähentämiseen.

Vuodesta 2004 lähtien joukko sosiaali- ja terveysalan toimijoita on edistänyt viestinnällä Tipattoman tammikuun tunnettuutta ja näkyvyyttä. Vuodesta 2012 alkaen toimintaa on koordinoinut Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.

Vuonna 2013 katseet käännetään Tipattoman tammikuun säästöihin. Harva tulee laskeneeksi kuinka paljon rahaa tavan vuoksi otettuun alkoholiin kuluu kuukaudessa tai vuodessa. Tipattoman tammikuun uusilta verkkosivuilta (www.tipaton.fi) löytyy laskuri, josta selviää paljonko rahaa alkoholiin palaa sekä ehdotuksia siitä, mitä muuta vastaavalla summalla olisi voinut hankkia. Tammikuun aikana sivuilta voi ladata myös EHYT ry:n tuottaman älypuhelinsovelluksen, OttoMitan, alkoholin käytön seuraamiseksi ja hallitsemiseksi.

Eurojen lisäksi tipattomalle ryhtyminen säästää myös maksaa, aikaa, kaloreita, ihmissuhteita ja miksei vaivaakin. ”Kansa vähensi, ihmiset kertovat” -verkko-osiossa kuka tahansa voi jakaa vinkkejänsä tipattomuuteen ja kertoa omista kokemuksistaan.

Antti Hytti
Aikuisten ehkäisevän päihdetyön päällikkö