Suomi on Tipattoman mallimaa

Napakiikku.

Vaikka ympäri maailmaa vietetään pitkiä pyhiä usein kosteissa merkeissä, ei Tipaton kuitenkaan ole muodostunut muualla samanlaiseksi perinteeksi kuin Suomessa.  Suomalaiset ovatkin Tipattoman vietossa edelläkävijöitä, jotka sekä tiedostavat Tipattoman hyödyt että haluavat aloittaa vuoden haastamalla itsensä terveellisempään elämään.

Ruotsissa Tipaton ei ole vieras käsite.  Tammikuu on ”vit månad” ja Systembolagetin myynti on selvästi pienempää kuin muina kuukausina.  Englanninkielisissä maissa Tipaton kulkee nimellä ”Janopause” tai ”Drynuary”, mutta kyseessä on vielä enemmän kampanja tapa kuin perinne.  Ranskalaisten intoa Tipattomaan kuvastaa hyvin se, että siihen viitataan englanniksi ”dry january”.

Virossa on vietetty Sober Septemberia, raitista syyskuuta, vuodesta 2004. Vuonna 2014 osallistujia oli 8000. Viime vuonna Virossa vietettiin myös Tipatonta tammikuuta, mutta perinne on vasta aluillaan. Juomisen vähentämiseen tähtäävät kampanjat ovat lisänneet merkittävästi virolaisten tietoisuutta alkoholin aiheuttamista haitoista.  Kun maassa on lisäksi tehty isoja muutoksia alkoholipolitiikkaan, on virolaisten kulutus laskenut vuoden 2007 12,8 litrasta nykylukemaan 10 litraa.  Sekä tietoisuuden lisäämistä että alkoholipolitiikan muutoksia on edelleen jatkettava, toteaa Viron raittiusliiton puheenjohtaja Lauri Beekmann.

Suomalaisten menestys urheilulajeissa tai vaikka Euroviisuissa ei aina ole kovin mairittelevaa, mutta tammikuussa voimme syystä ylpeillä sillä, että olemme parhaiten sisäistäneen Tipattoman tammikuun perinteen. Tipaton tammikuu on suomalainen kansanliike.

Lisätiedot:

Leena Sipinen
Koordinaatiopäällikkö, EHYT ry,
p. 040 557 5057
leena.sipinen(a)ehyt.fi

Lauri Beekmann
Puheenjohtaja, Estonian Temperance Union (ETU)
+372 526 1884
beekmann(a)nordan.org

EHYT ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto koordinoivat jo viidettä vuotta Tipattoman tammikuun viestintätoimia.  Yhteistyökumppanina on tänä vuonna myös Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto. Kampanjasivusto löytyy osoitteesta www.tipaton.fi